gorpium Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hehe. Framtiden kan by på så mangt. Ser jeg riktig her? En Nikkor 11-120mm f/2? :O Fra denne siden fant jeg det og mange andre gamle saker. Står også noe om en Nikkor 10-40mm f/1.4 der. Finnes slikt? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 LX1 har den nye mFT fatningen? Jeg fikk en 10sek. demo på den før jul. Sinnsyk skarp og fin skjerm. Personlig liker jeg den "kloink" lyden av speilet. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Står også noe om en Nikkor 10-40mm f/1.4 der. Finnes slikt? Ikke for noe format du noen sinne kommer til å bruke. Det ble laget til de ekstremt tidlige "still video" digitalkameraene (typisk sent 80-tall). Bildebrikken er 2/3" elns. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Aha. Hadde vært fantastisk å få et slikt objektiv på et kompaktkamera. Hvordan er Leicas R-serie? Endret 3. januar 2009 av gorpium Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg tafset litt på en Panasonic LX1 i dag, og EVFen var ikke mindre enn imponerende! Riktignok var den komplett ubrukelig ved panning, men den var pokker så overbevisende når man holdt kameraet rolig. Selgeren (i en ekte fotobutikk) var overbevist om at det var en speilrefleks, så jeg måtte ta av objektivet og vise ham at det ikke var noe speil. Bildebrikken sitter foruroligende utsatt - vi snakker jo en registeravstand som tilsynelatende er på noen få milimeter... Hehe. Har vist det til en del kunder jeg også, men jeg tar gjerne av objektivet for å ikke vise at det er et SLR. Men veldig kult kamera, ja. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 FM* + en slags Nikkor-50, eller et OM-4Ti (eventuelt OM-1n/sp eller OM-3Ti om du vil ha det skikkelig manuelt) med en OM50/1.2 eller 55/1.2. Du skryter veldig av OM-serien. Jeg regner med Stasi har noen modeller inne som jeg kan tafse på før jeg legger pengene på bordet. Jeg som elsker smal dybdeskarphet vil nok komme godt ut med en 50 eller 55/1.2 ja. Jeg kan godta manuell fokus, men vil helst ha lysmåler innebygd. Alle OM har lysmåler. Sørg for å få splitprisme. Grunnen til at jeg skryter av OM-serien er at den er så kompakt og koselig som den er. Optikken er prima vare (vil også anbefale en 24/2.8, legendarisk, og visstnok er den nesten på nivå med Canon 24/1.4L ). Alt er rett og slett kompakt, intuitivt og kvalitet. De er ikke like solide som FM-serien, altså kan du ikke banke opp folk med dem, men for normal bruk er de geniale. De tåler også en del, make no mistake. Analogt har noe mystisk ved seg som er ganske tiltrekkende. Gleder meg til å få satt opp ett mørkerom. Halvt år siden jeg sa jeg skulle gjøre det, men nå! Neste uke! Woho! Har ikke noen fancy analoge kameraer liggende, men knipset noen ruller med Canon AF35M "Autoboy". Gleder meg som en liten bastard på julaften til å se hvordan de bildene blir. Jeg har ikke høye forventninger, men det er fortsatt spennende. Edit: Jeg er bare en glad amatør. Eventuelle drømmer om å kunne brødfø seg er rent utiopiske, men man kan aldri vite. Kan man? Det er nettopp det som er magien med analog foto. Mørkeromsarbeid! Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 FM* + en slags Nikkor-50, eller et OM-4Ti (eventuelt OM-1n/sp eller OM-3Ti om du vil ha det skikkelig manuelt) med en OM50/1.2 eller 55/1.2. Du skryter veldig av OM-serien. Jeg regner med Stasi har noen modeller inne som jeg kan tafse på før jeg legger pengene på bordet. Jeg som elsker smal dybdeskarphet vil nok komme godt ut med en 50 eller 55/1.2 ja. Jeg kan godta manuell fokus, men vil helst ha lysmåler innebygd. Alle OM har lysmåler. Sørg for å få splitprisme. Grunnen til at jeg skryter av OM-serien er at den er så kompakt og koselig som den er. Optikken er prima vare (vil også anbefale en 24/2.8, legendarisk, og visstnok er den nesten på nivå med Canon 24/1.4L ). Alt er rett og slett kompakt, intuitivt og kvalitet. De er ikke like solide som FM-serien, altså kan du ikke banke opp folk med dem, men for normal bruk er de geniale. De tåler også en del, make no mistake. Analogt har noe mystisk ved seg som er ganske tiltrekkende. Gleder meg til å få satt opp ett mørkerom. Halvt år siden jeg sa jeg skulle gjøre det, men nå! Neste uke! Woho! Har ikke noen fancy analoge kameraer liggende, men knipset noen ruller med Canon AF35M "Autoboy". Gleder meg som en liten bastard på julaften til å se hvordan de bildene blir. Jeg har ikke høye forventninger, men det er fortsatt spennende. Edit: Jeg er bare en glad amatør. Eventuelle drømmer om å kunne brødfø seg er rent utiopiske, men man kan aldri vite. Kan man? Det er nettopp det som er magien med analog foto. Mørkeromsarbeid! Simon, som gammel OM-mann (-og kona hadde også) blir jeg varm om hjertet hver gang du fremhever denne kamaraseriens fortreffelighet. Så langt jeg kan se har du rett i alt du har skrevet om emnet. Men nå lurer jeg på hvorfor du ikke nevner OM-2n. Det ble jo solgt en god del av disse, og er vel den modellen som er lettest å få tak i. -Lazy Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Moroklumpen. Men poenget er at man egentlig bruker 21 megapiksler ganske sjelden. Det er lite 21 megapiksler gjør som ikke 10 megapiksler gjør i det daglige. Skal du printe megastort, croppe skikkelig mye eller imponere på DPreview, derimot.. Tøysegutten. Det er klart at det har betydning for tegningen, og til kritisk sorthvitt-bruk er det nok en god del bedre. Sorthvitt er mer krevende å få til digitalt, rett og slett fordi gråtoner er vanskeligere å få til. Det merket jeg godt som forskjell på 5D og 20D. De ekstra pikslene gjorde bildene mer filmaktige, selv om ikke 5D er helt perfekt. 21mp vil jeg tro borger for helt perfekte gråtoner, for det henger sammen med oppløsning. Men du er jo pressefotograf, så du bryr deg neppe om slik. Du bare legger på raster for å kompenser uansett, med den grove trykken du er vant til. Egentlig er det bare soliditeten i E-3 du trenger, så det så :!: Og jeg tipper at Kims erfaringer nærmer seg orgasme for en Photoshopper som han Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 ÅHÅHÅ, låner 580EX & 430EX'en til Gorpium, artig. Veldig artig. Nattesøvnen forsvinner nok idag også gitt. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Ser at det eksisterer en viss skepsis til at søte jenter bruker Leica M8. Er det et utslag av skepsis til at vakre kvinner også kan være intelligente, slik som noen punks ser ut til å mene. Meeeeget pen jente med analog Leica M. Det var forresten det siste bildet før hun slo opp med meg, og det forklarer kanskje litt om hvorfor jeg er så gretten... Endret 3. januar 2009 av PMnormal Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Uten å gjøre noe forsøk på mini-BK her, legger jeg ut et resultat av kveldens sysler. Funker det å presentere det slik? Jeg har ganske liten greie på typografi, men synes det passet greit oppi hjørnet. Skål! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Simon, som gammel OM-mann (-og kona hadde også) blir jeg varm om hjertet hver gang du fremhever denne kamaraseriens fortreffelighet. Så langt jeg kan se har du rett i alt du har skrevet om emnet. Men nå lurer jeg på hvorfor du ikke nevner OM-2n. Det ble jo solgt en god del av disse, og er vel den modellen som er lettest å få tak i. -Lazy Grunnen til at jeg ikke nevner OM-2n er fordi den ultimate OM enten er den manuelle OM-1 i n-utgave, eller en 3 eller 4 Ti. For min del tror jeg at OM-4Ti vile være å foretrekke, med creature comforts og sånt. Selv bruker jeg OM-2, så kan vel neppe anklages for å være motstander av OM-2. Kjøpte faktisk en OM-2n i Sarajevo 4. april, bursdagsgave til meg selv. Dessverre maste folk på meg, så jeg forsømte å sjekke det, og kjøpte det for 5 Euro. Det var ødelagt. Men, det ligger og koser seg sammen med mange Nikon-venner, en del bokskameraer og andre greier (og en Olympus XA) i samlingen til fotolæreren min. Tøysegutten. Det er klart at det har betydning for tegningen, og til kritisk sorthvitt-bruk er det nok en god del bedre. Sorthvitt er mer krevende å få til digitalt, rett og slett fordi gråtoner er vanskeligere å få til. Det merket jeg godt som forskjell på 5D og 20D. De ekstra pikslene gjorde bildene mer filmaktige, selv om ikke 5D er helt perfekt. 21mp vil jeg tro borger for helt perfekte gråtoner, for det henger sammen med oppløsning. Det skader ikke, men å si at det er sentralt er å dra det litt langt. Men du er jo pressefotograf, så du bryr deg neppe om slik. Du bare legger på raster for å kompenser uansett, med den grove trykken du er vant til. Egentlig er det bare soliditeten i E-3 du trenger, så det så :!: Jeg bryr meg for mye. Jeg bekymrer meg over støy på ISO1600, støy jeg syns var helt OK på ISO400 med E-400 .. Ser helt bra ut i trykk, though. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Det er trykk som betyr noe, eller print i vår private hverdag. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Uten å gjøre noe forsøk på mini-BK her, legger jeg ut et resultat av kveldens sysler. Funker det å presentere det slik? Jeg har ganske liten greie på typografi, men synes det passet greit oppi hjørnet. Skål! 2,8% - fysjom gutt. Bortsett fra det, så hr jeg sett det værre edit: glemte Skål!! Tom Endret 3. januar 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Meeeeget pen jente med analog Leica M. Også liker hun Tom Waits. Det er tre ting på en gang det. Tom Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Uten å gjøre noe forsøk på mini-BK her, legger jeg ut et resultat av kveldens sysler. Funker det å presentere det slik? Jeg har ganske liten greie på typografi, men synes det passet greit oppi hjørnet. Skål! 2,8% - fysjom gutt. Bortsett fra det, så hr jeg sett det værre Tom Hehe, know. Eneste Carlsberg-en vi hadde liggende her i huset. Vurderte å klone det vekk, men usikker. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Også er det ikke Sort Guld engang... Stakkars deg. Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Grunnen til at jeg ikke nevner OM-2n er fordi den ultimate OM enten er den manuelle OM-1 i n-utgave, eller en 3 eller 4 Ti. For min del tror jeg at OM-4Ti vile være å foretrekke, med creature comforts og sånt. Selv bruker jeg OM-2, så kan vel neppe anklages for å være motstander av OM-2. Kjøpte faktisk en OM-2n i Sarajevo 4. april, bursdagsgave til meg selv. Dessverre maste folk på meg, så jeg forsømte å sjekke det, og kjøpte det for 5 Euro. Det var ødelagt. Men, det ligger og koser seg sammen med mange Nikon-venner, en del bokskameraer og andre greier (og en Olympus XA) i samlingen til fotolæreren min. Med deg der, men det var altså dette med tilgjengelighet. Har kikket etter en OM-4 selv, men de er pinadø ikke lett å få tak i (mint condition til en overkommelig pris, selvsagt) 10'ern forbigår vi selvsagt i stillhet (grøssss) -Lazy Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hehe, know. Eneste Carlsberg-en vi hadde liggende her i huset. Vurderte å klone det vekk, men usikker. Det er en ide å klone det vekk, boksen blir mer stilren da. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Med deg der, men det var altså dette med tilgjengelighet. Har kikket etter en OM-4 selv, men de er pinadø ikke lett å få tak i (mint condition til en overkommelig pris, selvsagt) 10'ern forbigår vi selvsagt i stillhet (grøssss) -Lazy Øøyy, ikke diss OM10, æsså Det er der jeg startet! Var egentlig grei den, ihvertfall med M-adapteren montert. Men noen OM1n er den ikke ... Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå