Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mere forsikring:

 

Jeg bare snakker med Gjensidige når jeg har kjøpt meg noe nytt, også blir det lagt på et lite beløp, ala 19,- på neste halvårsregning. Man oppgir alltid prisen man kjøpte utstyret for, enten det er brukt eller nytt, og i norske kroner på tidspunktet man kjøpte det.

 

Dersom man er uheldig med noe, så får man dekket det man kjøpte utstyret for, nytt eller brukt, minus 10%. Jeg tenkte kanskje Gjensidige ville justere verdien på utstyret underveis, siden slikt faller i verdi, spesielt kamerahus, men de ønsket å bruke det jeg ga for utstyret. I teorien kan jeg altså ha et uhell med mitt Canon 350D, og få tilbake penger nok til 450D, dersom 350Den ikke kan repareres til en fornuftig pris.

 

Jeg visste ikke om muligheten til å "del-forsikre" utstyret, men jeg har nå heller ikke mer utstyr enn at jeg som oftest tar med meg alt, jeg da.

Lenke til kommentar
Ja,det er sideforholdet jeg mener.

Bør jeg kanskje heller da bruke 1.5:1 i stedet for 1.6:1 som jeg har brukt en del?

Siden bildene kommer ut i 1.5:1 fra kameraet.

Har lurt litt på dette,siden jeg leste en gang om et gyldent snitt eller noe som sa noe om 1.6:1,mulig jeg har misforstått det jeg har lest.

Jeg pleier å bruke standard rammemål når jeg cropper - fordi svært ofte når jeg cropper bilder skal de uansett inn i rammer. Dessuten er det mål som gjerne er valgt fordi de passer godt med det som er behagelig å se på. 16:10 er standard på mange skjermer, men jeg ville bare croppet i 16:10 dersom du skal ha bildet som skrivebordsbakgrunn...

 

De vanligste rammemålene er 9/10x13, 15x20 (4:3-format), 10x15, 20x30 (3:2-format), 13x18 (7:5-format) og 20x25 (5:4-format). Dessuten finnes det selvfølgelig større varianter av dette. Du har også noen alternative varianter, som 10x18 (16:9-format), 10x20 (2:1, brukt mye på takkekort) og en rekke kvadratformater (9x9, 10x10, 13x13, 15x15 og 20x20 er de vanligste og dem det er lettest å finne rammer til).

 

Selvfølgelig er det ikke alltid bildet skal inn i rammer, men uansett er det greit å tenke på det - da har man dessuten en faktor mindre å tenke på (sideforhold) når man jobber med bildeutsnittet.

Lenke til kommentar
Mere forsikring:

 

Jeg bare snakker med Gjensidige når jeg har kjøpt meg noe nytt, også blir det lagt på et lite beløp, ala 19,- på neste halvårsregning. Man oppgir alltid prisen man kjøpte utstyret for, enten det er brukt eller nytt, og i norske kroner på tidspunktet man kjøpte det.

Spørsmål: Dersom man kjøper et objektiv som koster 7000 nytt for 5000 brukt, oppgir man nypris eller bruktpris? Skal man få et nytt objektiv må man jo i utgangspunktet belage seg på å handle nytt siden man ikke kan være sikker på å få noe brukt, det er mest derfor jeg lurer.

 

-

 

Du vet forøvrig at du er gammel når du høylydt uttrykket "...jeg husker når snusen kostet 50 kroner!" når du legger ut 80 kroner for en boks løs snus på Narvesen. Hrm.

 

Og du vet du er fotointeressert når du sitter på kafe og blar i en to år gammel optikk-katalog på dansk. Hirr.

 

Og det er fint at den ene fotoforretningen her faktisk forhandler Olympus. Ser ut til at det blir ny øyemusling på meg. :)

Lenke til kommentar
Spørsmål: Dersom man kjøper et objektiv som koster 7000 nytt for 5000 brukt, oppgir man nypris eller bruktpris? Skal man få et nytt objektiv må man jo i utgangspunktet belage seg på å handle nytt siden man ikke kan være sikker på å få noe brukt, det er mest derfor jeg lurer.

 

Du får bare tilbake det du har lagt ut for objektivet, enten det er nytt eller brukt. Enkelt og greit.

 

Gjør du et kjempekupp på et nytt objektiv, så får du bare det beløpet du ga minus egenandel, selv om objektivet i etterkant har gått opp i pris.

Lenke til kommentar

Hvordan er 1000D i forhold til 40D på iso 100-400? Vurderer å kjøpe meg det viss jeg ikke får råd til 5D Mark II på neste lønning. 1000D funker vell relativt bra når man setter opp ett par blitser, iso 100, 1/250, f/4 da det hovedsakelig er objektivet det går ut på?

Lenke til kommentar
Hvordan er 1000D i forhold til 40D på iso 100-400? Vurderer å kjøpe meg det viss jeg ikke får råd til 5D Mark II på neste lønning. 1000D funker vell relativt bra når man setter opp ett par blitser, iso 100, 1/250, f/4 da det hovedsakelig er objektivet det går ut på?

Må du ha to hus?

Lenke til kommentar
Spørsmål: Dersom man kjøper et objektiv som koster 7000 nytt for 5000 brukt, oppgir man nypris eller bruktpris? Skal man få et nytt objektiv må man jo i utgangspunktet belage seg på å handle nytt siden man ikke kan være sikker på å få noe brukt, det er mest derfor jeg lurer.

 

Du får bare tilbake det du har lagt ut for objektivet, enten det er nytt eller brukt. Enkelt og greit.

 

Gjør du et kjempekupp på et nytt objektiv, så får du bare det beløpet du ga minus egenandel, selv om objektivet i etterkant har gått opp i pris.

 

Sikker på den du?

Lenke til kommentar
Mere forsikring:

 

Jeg bare snakker med Gjensidige når jeg har kjøpt meg noe nytt, også blir det lagt på et lite beløp, ala 19,- på neste halvårsregning. Man oppgir alltid prisen man kjøpte utstyret for, enten det er brukt eller nytt, og i norske kroner på tidspunktet man kjøpte det.

Spørsmål: Dersom man kjøper et objektiv som koster 7000 nytt for 5000 brukt, oppgir man nypris eller bruktpris? Skal man få et nytt objektiv må man jo i utgangspunktet belage seg på å handle nytt siden man ikke kan være sikker på å få noe brukt, det er mest derfor jeg lurer.

 

-

 

Du vet forøvrig at du er gammel når du høylydt uttrykket "...jeg husker når snusen kostet 50 kroner!" når du legger ut 80 kroner for en boks løs snus på Narvesen. Hrm.

 

Og du vet du er fotointeressert når du sitter på kafe og blar i en to år gammel optikk-katalog på dansk. Hirr.

 

Og det er fint at den ene fotoforretningen her faktisk forhandler Olympus. Ser ut til at det blir ny øyemusling på meg. :)

Koster faktisk 50 kroner noen plasser enda :)

Lenke til kommentar
Spørsmål: Dersom man kjøper et objektiv som koster 7000 nytt for 5000 brukt, oppgir man nypris eller bruktpris? Skal man få et nytt objektiv må man jo i utgangspunktet belage seg på å handle nytt siden man ikke kan være sikker på å få noe brukt, det er mest derfor jeg lurer.

 

Du får bare tilbake det du har lagt ut for objektivet, enten det er nytt eller brukt. Enkelt og greit.

 

Gjør du et kjempekupp på et nytt objektiv, så får du bare det beløpet du ga minus egenandel, selv om objektivet i etterkant har gått opp i pris.

 

Sikker på den du?

 

Slik jeg har forstått det, i alle fall. Men ikke 100% sikker, nei.

Lenke til kommentar
Blir jo 5D'en som blir kos. Hmms. Kansje jeg skal kjøpe en 20D :D

Det er jo 20D som er bra, så det bør du gjøre. Du får mitt med kit for 8000. Jeg skal nedgradere til 5D, siden jeg har ekstern blits, og ikke trenger den innebygde...

 

Jeg tror nok at han vil oppleve en ganske stor forskjell i tegning også, mtp at oppløsningen er nesten 3x høyere, Simon.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Mmmmmmh... så en søt jente i Bergen by for noen dager siden med et sølv Leica. Skulle snakket med hun, men nå er sjansen forbi.

 

Er forresten veldig irritert over modeller som ikke stiller opp på avtalt tid.

Stor eller liten? Det kan meget vel ha vært en rebrandet Panasonic. Optikken er dog Leica.

 

Om det da ikke var en ekte Leica. Da er det direkte småkult.

 

Blir jo 5D'en som blir kos. Hmms. Kansje jeg skal kjøpe en 20D :D

Det er jo 20D som er bra, så det bør du gjøre. Du får mitt med kit for 8000. Jeg skal nedgradere til 5D, siden jeg har ekstern blits, og ikke trenger den innebygde...

 

Jeg tror nok at han vil oppleve en ganske stor forskjell i tegning også, mtp at oppløsningen er nesten 3x høyere, Simon.

Moroklumpen. Men poenget er at man egentlig bruker 21 megapiksler ganske sjelden. Det er lite 21 megapiksler gjør som ikke 10 megapiksler gjør i det daglige.

 

Skal du printe megastort, croppe skikkelig mye eller imponere på DPreview, derimot..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...