Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gleder meg til å få 40Den nå. Er det vits i å bruke ekstra mye på et IV-kort i stedet for et III-kort til 40Den?

Du kan like godt endre første delen av innlegget ditt. Kommer til å bli endret av en mod.

 

Til den andre delen av innlegget ditt. Jeg tror ikke du kommer til å merke særlig forskjell. Vil gå litt raskere ved importering av bilder, men Extreme III henger fint med på 6.5 FPS, den også. Kameraets buffer gir seg fortere enn kortet. ;)

Endret av IceFox
Lenke til kommentar

Gleder meg til å få 40Den nå. Er det vits i å bruke ekstra mye på et IV-kort i stedet for et III-kort til 40Den?

Du kan like godt endre første delen av innlegget ditt. Kommer til å bli endret av en mod.

 

Til den andre delen av innlegget ditt. Jeg tror ikke du kommer til å merke særlig forskjell. Vil gå litt raskere ved importering av bilder, men Extreme III henger fint med på 6.5 FPS, den også. Kameraets buffer gir seg fortere enn kortet. ;)

okay roger that. Går med III da.

 

Må forresten si det virker som Canon-blitsene henger etter Pentax-blitsene litt. AF-360 har trådløs styring og fungerer som master, mens 430EX har ingen av delene. Merkelig synes jeg.

Endret av Super8
Fjernet sitat som er fjernet fra original post
Lenke til kommentar

Gleder meg til å få 40Den nå. Er det vits i å bruke ekstra mye på et IV-kort i stedet for et III-kort til 40Den?

Du kan like godt endre første delen av innlegget ditt. Kommer til å bli endret av en mod.

 

Til den andre delen av innlegget ditt. Jeg tror ikke du kommer til å merke særlig forskjell. Vil gå litt raskere ved importering av bilder, men Extreme III henger fint med på 6.5 FPS, den også. Kameraets buffer gir seg fortere enn kortet. ;)

okay roger that. Går med III da.

 

Må forresten si det virker som Canon-blitsene henger etter Pentax-blitsene litt. AF-360 har trådløs styring og fungerer som master, mens 430EX har ingen av delene. Merkelig synes jeg.

Det er fordi Canon mener de tjener ekstra penger på å selge en trådløs trigger eller hva det heter. :p

Endret av Super8
Fjernet sitat som er fjernet fra original post
Lenke til kommentar

Hvilket aspect ratio bør man bruke generelt/normalt på bildene?

For eksempel normalt har bildene mine 1.5:1 ut i fra kameraet mitt som er et 30D.

Men leste noe med en regel som sa 1.6:1,er det den gyldne regel/snitt eller har jeg misforstått?

Fordi jeg har brukt ratio 1.6:1 på mange bilder,men er det kanskje likeså greit å bruke det sånn som bildene er rett fra kameraet (1.5:1 i mitt tilfelle)?

Endret av Stian V.H
Lenke til kommentar

Ja,det er sideforholdet jeg mener.

Bør jeg kanskje heller da bruke 1.5:1 i stedet for 1.6:1 som jeg har brukt en del?

Siden bildene kommer ut i 1.5:1 fra kameraet.

Har lurt litt på dette,siden jeg leste en gang om et gyldent snitt eller noe som sa noe om 1.6:1,mulig jeg har misforstått det jeg har lest.

Lenke til kommentar
430 funker som slave jo. ;)

Har ingen av delene som i: har hverken trådløs blitsstyring eller masterfunksjon.

Hva legger du i trådløs blitsstyring? Den har jo mulighet for å bli trigget trådløst gjennom blitser, aka. slave. Altså, mulig å bruke i et trådløst oppsett.

 

Hvis du mente at man ikke kan styre andre blitser med den, så stemmer det selvfølgelig. Men det er det samme som master. :p

Lenke til kommentar
Jeg pleier å la bildets egenskaper og behov bestemme hvordan jeg cropper, ikke hva en regel sier. :)

Amen! :)

 

Du kan jo oppnå det gyldne snitt på 1:1 også. Kommer HELT ann på motivet hvordan du skal croppe.

 

Landskapsbilder på høykant har jeg begynt å prøve og croppe i 5:7. Blir det ikke så høyt og tynt. Men ofte funker det ikke, og jeg må la det være i 3:2. Sånn btw; sideforhold oppgis gjerne i hele tall. Ikke desimaler. Slitsomt å lese.

 

Men har du planer om å bruke bildet som wallpaper som et widescreenskjerm, er det riktig å croppe i 16:10, ettersom detter forholdet på skjermen. Til TV er det 16:9.

 

Så hvordan du cropper kommer ann på motiv og fremvisningsmedia. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...