Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok.. Da har jeg loket litt rundt på Kaffebrus, og kommet opp med dette:

 

1x 2 stk. 2m stativ

2x 109cm hvit paraply

2x Feste for paraply og blits

 

= 1 439,64 kr inkl. moms.

 

Er dette en rimelig pakke, er det en praktisk pakke, er det en god pakke? Eller er dette skrekkelig dyrt, skrekkelig upraktisk og skrekkelig dårlig?

 

Edit: For å summere, har jeg allerede FL50R som er trådløs med styring fra kamera, og Vivitar 285HV med manuell styring og optisk trigger. Vurderer også en FL36R som supplement.

 

Vel?

Det funker greit, men hva med radio triggere? Jeg har samme blitsko og liker den ikke, jeg setter aldri 580 ExII på den. Greit å kjøpe en liten reflektor du kan ha med overalt også.
Lenke til kommentar
Ok.. Da har jeg loket litt rundt på Kaffebrus, og kommet opp med dette:

 

1x 2 stk. 2m stativ

2x 109cm hvit paraply

2x Feste for paraply og blits

 

= 1 439,64 kr inkl. moms.

 

Er dette en rimelig pakke, er det en praktisk pakke, er det en god pakke? Eller er dette skrekkelig dyrt, skrekkelig upraktisk og skrekkelig dårlig?

 

Edit: For å summere, har jeg allerede FL50R som er trådløs med styring fra kamera, og Vivitar 285HV med manuell styring og optisk trigger. Vurderer også en FL36R som supplement.

 

Vel?

Det funker greit, men hva med radio triggere? Jeg har samme blitsko og liker den ikke, jeg setter aldri 580 ExII på den. Greit å kjøpe en liten reflektor du kan ha med overalt også.

Radio triggere ser jeg lite poeng i fordi jeg uansett kan trigge begge blitsene mine optisk eller infrarødt. Det er noe jeg trolig vil vurdere senere, men det er også senere fordi jeg ikke er så rik for tiden.

 

Er den blitsskoen dårlig laget? I så fall, hvilken bruker du?

 

Takker for rådene. :)

Lenke til kommentar

Godt Nyttår til hele bunten. Jeg ser det har dukket opp noen brukbare fyverkerishots, det var for kaldt til at jeg orket å gå ut. Dvs. det var ikke for kaldt til å være ute, men jeg hadde frosset nok på fingrene fra en fotoshoot før på kvelden. Knallvær nå, så kanskje jeg bare rett og slett må ut...

Lenke til kommentar

Dette er en handleliste jeg selv har laget.

 

Har alt det utstyret der, med unntak av Vivitar 285HV.

 

Fordelen med blitsskoen jeg har, er at man kan stramme feste. Det kan du ikke gjøre på den som er linket til på Kaffebrus. Med andre ord ikke helt trygt. I hvertfall ikke på moderne blitser uten mulighet for å stramme festet. Kun en bryter som flipper ned en pin, noe som kun har effekt ved montering på hotshoen på kamera.

Lenke til kommentar

Luftdempet stativ er ålreit, men små hotshoe-blitser vil du nok greie å ta imot hvis du åpner noen skruer du ikke burde ha åpnet.

 

Ellers er jeg ikke noe fan av vanlige paraplyer. Bruk heller litt mer penger og kjøpt enten en Westcott Apollo eller en Photek Softlighter om du vil ha veldig mykt lys. Om du liker hardere lys kan du se på LumiQuest Softbox III. Jeg kjøpte den billigste paraplyovergangtingen jeg fant, og liker den bedre enn ZoDz sin fra Kaffebrus. Husk at du ikke burde sette hotshoen ned på metalldelen av paraplyovergangen. Jeg bruker enten bordstativet som fulgte med eller minijack-hotshoe kabelen som jeg bruker på ene blitsen min. Begge har 1/4" skrue under.

Lenke til kommentar

Der er fordelen med min blitsholder. Det er en liten grop akkurat der hvor pinsa er. :)

 

Har sett på den Apollo-softboxen som du linker til Åsmund. Den virker jo veldig fin, og sett mye bra resultater fra den. :) Synd den er så dyr, men godt mulig det blir neste kjøp. Også mer glad i softbox kontra paraply. Lettere å kontrollere retningen på lyset.

Lenke til kommentar
Dette er den beste blitsskoen! Har den selv.

 

Sjekk denne handlelisten for mange andre tips. Jeg har både blitsskoen, paraplyadapteret og stativet som er anbefalt her. Mye mer solid enn det Remi har! :tease:

Det blir alt for dyrt å handle alt det der. :p

 

Har alt det utstyret der, med unntak av Vivitar 285HV.

 

Fordelen med blitsskoen jeg har, er at man kan stramme feste. Det kan du ikke gjøre på den som er linket til på Kaffebrus. Med andre ord ikke helt trygt. I hvertfall ikke på moderne blitser uten mulighet for å stramme festet. Kun en bryter som flipper ned en pin, noe som kun har effekt ved montering på hotshoen på kamera.

Både FL50R og 285 kan stramme blitsskoen, altså at selve føttene får noen utvekster og skaper press mot skoen, det burde ikke være et problem, tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Nah, softboxene er vell de eneste da jeg ikke har sett dem andre steder.

Er vel det det går på. Veit ikke om noen butikker i Norge som selger hverken Softlighteren eller Apollo-softboksen. Mulig at Lumiquest Softbox III finnes på fotovideo eller noe, men jeg viste at B&H har den så derfor linka jeg bare derfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...