Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

jaja...hvor store utskrifter kan en få med 12mp?
Så stort du vil egentlig... Har skrevet ut 50x70 av 40D-bilder (10MP), og kunne uten videre forstørret de ytterligere om det skulle vært nødvendig...

 

tenkte plakatstørrelse feks...kom på at en kan innrede med fine bilder, og fremfor å kjøpe, så kan en heller ta selv, printe hos en butikk som kan det, og henge opp selv. Så strengt tatt så stort at det kan dekke normal avlangt bilde feks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jaja...hvor store utskrifter kan en få med 12mp?
Så stort du vil egentlig... Har skrevet ut 50x70 av 40D-bilder (10MP), og kunne uten videre forstørret de ytterligere om det skulle vært nødvendig...

 

tenkte plakatstørrelse feks...kom på at en kan innrede med fine bilder, og fremfor å kjøpe, så kan en heller ta selv, printe hos en butikk som kan det, og henge opp selv. Så strengt tatt så stort at det kan dekke normal avlangt bilde feks.

Jeg har printet 60x90 med bilder fra D80-en. Måtte dog litt interpolering til og ikke tipp topp DPI, men mtp. synsavstand på en slik størrelse gikk det fint. 12MP burde mao. klare det veldig fint. :)

Lenke til kommentar
jaja...hvor store utskrifter kan en få med 12mp?
Så stort du vil egentlig... Har skrevet ut 50x70 av 40D-bilder (10MP), og kunne uten videre forstørret de ytterligere om det skulle vært nødvendig...

 

tenkte plakatstørrelse feks...kom på at en kan innrede med fine bilder, og fremfor å kjøpe, så kan en heller ta selv, printe hos en butikk som kan det, og henge opp selv. Så strengt tatt så stort at det kan dekke normal avlangt bilde feks.

Jeg har printet 60x90 med bilder fra D80-en. Måtte dog litt interpolering til og ikke tipp topp DPI, men mtp. synsavstand på en slik størrelse gikk det fint. 12MP burde mao. klare det veldig fint. :)

 

Hvor ordner man slike ting egentlig? Tenker umiddelbart Japanphoto, men når det skal stå på en vegg så er det bedre å få det rett med en gang, og ikke spare...så tips?

 

 

edit:

Noen som har brukt Sigma 150 F2,8 macro kontra Nikon 105 mm macro? Marius anbefalte første, og jeg får den kanskje til 2500-3000...

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Selvfølgelig anbefalte han Sigma 150. :p

 

Kommer helt ann på behovet, som diskutert her på forumet ca. 1000 ganger før. Er det insekter du har planer om eller mer generelt? Jeg gjetter mer generelt. Bam! Nikkor 105mm VR.

 

Hva mener du med ordne slike ting? Interpolering og fiksing av DPI fikser du i Photoshop. Lever filen i 60x90cm. Ikke bare ta et bilde i full oppløsning og la oss fikse. Mye bedre å ha full kontroll over resultatet selv.

 

Usikker på om vi leverer 60x90 dog. Jeg har selv aldri printa noe gjennom JP. Printer gjennom profesjonelt printfirma. Koster deretter...

Lenke til kommentar
Usikker på om vi leverer 60x90 dog. Jeg har selv aldri printa noe gjennom JP. Printer gjennom profesjonelt printfirma. Koster deretter...
Printer på jobb jeg, på Epson Stylus Pro 7600 :-) Nesten gratis sammenliknet med fotobutikk/printstudio...

 

Jeg ville gitt JP et forsøk jeg, du kan spare masse penger om du blir fornøyd. Koster uansett ikke så mye der. Eller du kan leie en Epson storformatskriver hos Interfoto - ikke gratis, men ikke helt hinsides dyrt heller...

Lenke til kommentar
edit:

Noen som har brukt Sigma 150 F2,8 macro kontra Nikon 105 mm macro? Marius anbefalte første, og jeg får den kanskje til 2500-3000...

Nikkor er nok et bedre allround-objektiv, 150mm er veldig langt til veldig mye. VR er veldig kjekt på generell fotografering (antar det er AF-S 105mm f/2.8VR du snakker om). Begge har vel IF og AF-S/HSM, men jeg ville nok valgt Nikkoren til bruken du skisserer... Men Sigmaen er et godt kjøp da, det er den...
Lenke til kommentar
edit:

Noen som har brukt Sigma 150 F2,8 macro kontra Nikon 105 mm macro? Marius anbefalte første, og jeg får den kanskje til 2500-3000...

Nikkor er nok et bedre allround-objektiv, 150mm er veldig langt til veldig mye. VR er veldig kjekt på generell fotografering (antar det er AF-S 105mm f/2.8VR du snakker om). Begge har vel IF og AF-S/HSM, men jeg ville nok valgt Nikkoren til bruken du skisserer... Men Sigmaen er et godt kjøp da, det er den...

 

Nja, 105 kan ikke nyttegjøre seg til så mye for meg egentlig. Den havner mellom barken og stammen når jeg allerede har 28-70 og 70-200.

Lenke til kommentar
Hva i alle dager er det yr holder på med, melder mye regn i kombinasjon med 8 kalde.....post-19109-1230747152.jpg

Underkjølt regn er vel ikke noe nytt fenomen der nede i Trondheim heller? Helt forferdelig å kjøre på. Livsfarlig!

Ja, men 8 minus og regn, hadde det vært 1 til 2 minus så kanskje.

Jo jo, det er ikke noen tvil om at det er uvanlig, men det er absolutt mulig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...