Wattengård Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Jeg står ovenfor (oveRfor? annen diskusjon ) et vanskelig valg. Skal jeg kable opp hele huset og kjøre gigabit nett... Eller skal jeg investere i et godt trådløsnett (Netgears nye 5GHz 802.11n er et alternativ). Huset det er snakk om er ca 30 år gammelt, 3-etasjes rekkehus, har betong-etasjer og all kabling må legges utenpå vegg. Jeg er veldig, veldig usikker på om jeg gidder dette. Hva er praktisk hastighet på 802.11n? Hva ville dere valgt? -C- Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Jeg ville gått for utvendig kabling avhengig av hvordan det best passet å legge kablene. Evt. bakom eller inni (men vær obs på frost) takrenner etter hvordan det passet. Du har sikkert noen luftekanaler i huset (evt i bod/kott eller noe) der du kan dra ut/inn kabel. Som en last resort ville jeg borret hull i avløpsrørene og trukket kabler gjennom der. Tette med litt akryl eller noe. Jeg har en naturlig skepsis til trådløse nettverk. De er gøye å leke med, praktiske når man skal sitte med laptop i sofaen, men ellers liker jeg kabel. Også er det ofte uoverenstemmelser med kort/AP, noe som fører til at man kan ha skikkelig uflaks og ha et veldig ustabilt nettverk avhengig av fabrikanter ol. Edit (orker ikke nytt innlegg); Et lite tips for dere som skal legge opp et kablet nettverk hjemme; For å slippe stygge hammermerker og TCklammer over alt, så er det mulig å legge opp kabelen enten i en lampettlist eller verste fall, minikanal. (plass til 2-4~cat5ekabler). Endret 9. januar 2008 av Melkekartong Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Var evt. snakk om å kjøpe inn alt nytt av trådløst utstyr da Samme fabrikant og serie -C- Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Siden det er betonghus tror jeg at jeg ville gått for kabling. Akkurat hvordan "N" klarer seg gjennom betong tørr jeg ikke si, men vil nok reduser seg mye. Men kan jo hende at signalene fortsatt blir sterke nok.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Alternativt kan du vurdere å sette opp flere aksesspunkter vha WDS. Da kan du koble de sammen trådløst og få god dekning i hver etg. Med en slik løsning kan du få inntil 50Mbit, men sannsynligvis noe lavere hastighet. Skal man streame video eller overføre store filer så er selvsagt kabel alltid mest stabilt og best. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Foretrekker selv kablet nettverk sterkt, da det alltid funker, og er rastk. Trådløst er som også andre har sagt for meg kun til surfing på soffa. Bruker dog nettet ganske kraftigt med en filserver stående. Skal du kun bruke nettet til surfing vil trådløst være bra nok. Men har du vilje, kunskap og/eller penger vil jeg sterkt anbefale deg å legge opp et kablet nettverk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå