Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Wlanruter med mottaksmulighet?

Anbefalte innlegg

Finnes det en ruter som istedet for å sende ut trådløs, kan settes til å søke etter og motta trådløse signaler for så å sende det via kabel, evt via en annen trådløs ruter/aksesspunkt tilbake til nettverket mitt?

Jeg bor rett ved høgskolen jeg studerer ved, og kunne tenkt meg å brukt deres nett istedet for min egen lusne forbindelse, men på utstyrssiden her er jeg helt grønn og har ikke peiling på hva jeg leter etter, men tror ikke dette er standard på vanlige rutere, eller?

På forhånd, takk for hjelpen!

Endret av Xzii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for raskt svar!

Har et tilleggsspm.

Vet at det med vanlige wlan-kort er litt vanskelig å finne det nettverket jeg vil ta inn, fra leiligheten min. Derfor er det kanskje aktuelt å kjøpe en forsterker eller bedre antenne som vil gjøre det lettere for ruteren å ta inn dette nettverket.

Har godtfolket noen tips til meg her?

på forhånd, takk!

edit:

enda et spm: hvordan er oppsettsmulighetene mtp autentisering opp mot skolens trådløse nett?

Endret av Xzii
Lenke til kommentar
Vet at det med vanlige wlan-kort er litt vanskelig å finne det nettverket jeg vil ta inn, fra leiligheten min. Derfor er det kanskje aktuelt å kjøpe en forsterker eller bedre antenne som vil gjøre det lettere for ruteren å ta inn dette nettverket.

Har godtfolket noen tips til meg her?

Linksys har flere typer antenner til denne routeren, så burde absolutt ikke bli noe problem med å få inn signalet til slutt, og hvis du har litt ferdigheter kan du jo alltids bygge en biquad.

enda et spm: hvordan er oppsettsmulighetene mtp autentisering opp mot skolens trådløse nett?

Regner med dere kjører en slags RADIUS sertifisering(801.11X), dette skal være mulig med dd-wrt, men klarer ikke helt å ta dette på strak arm.

Lenke til kommentar

Takker så meget for gode svar, ser ut som det kan bli godt med båndbredde inn på rommet etterhvert her.

Tenker jeg går for WRT54GL og legger inn dd-wrt. Skal ikke si at jeg er noen ekspert på dette, men det ser ut som det ligger utfyllende dokumentasjon på dette ute på verdensveven, så det går vel greit.

Tror rett og slett jeg bare tester med det først, og ser an behovet for å skaffe en antenne etterhvert.

Igjen, tusen takk :)

edit: tror jeg leste posten din litt for fort la7dfa, har du erfaring med den ruteren? Har flere ganger sett linksys sin rutern nevnt (i andre sammenhenger), men har aldri hørt noe om den Buffalo-ruteren.

Endret av Xzii
Lenke til kommentar

Jeg har både WRT54GS av gammeltypen og den Buffalorouteren.

Buffalo er faktisk bedre på flere områder (stabilitet ved tung bruk og rekkevidde trådløst).

Ellers er de temmelig like og støtter begge DD-WRT.

Man må flashe Buffalo ved å boote den opp og så bruke TFTP til å overføre firmware. Det er en enkel operasjon som jeg fikk til på første forsøk.

Lenke til kommentar

Da ble jeg straks litt mer interessert!

Det kommer til å bli en del tung bruk, og den ekstra rekkevidden er hjertelig velkommen.

Jeg får lese litt om dem, også se hva jeg bestemmer meg for.

Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...