Gå til innhold

Hjelp til filserver

ZeRKoX

Anbefalte innlegg

En liten oppdatering fra min side:

Takk for gode tilbakemeldinger om ubuntu, men jeg falt for en liten stund siden for enkelheten til freeNAS. Hva mener dere om distroen? Tror dere at det er noe å satse på, m.tanke på RAID 5, og eventuell rescue av dette viss en disk krasjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker FreeNas jeg også! Veldig enkelt å få opp å gå.

Før du stoler på at Freenas far seg av filene dine ville jeg ha testet det litt. prøv å kopiere over en 100GiB og prøv f.eks. og streame mange videofiler samtidig etc. Prøv også og restarte gjentatte ganger etter du har overført en del data.

FreeNas er som regel bra, men en del har raportert om problemer her på forumet. Husk at FreeNas ennå er beta.

Alternativt kan du prøve Openfiler

Lenke til kommentar

FreeNAS sin RAID støtte er like god som FreeBSD sin(som ikke er god i det hele tatt), hvis du tenker på software RAID må jeg nok si at Linux er veien å gå.

OpenFiler blir "bloat" for denne oppgaven til OpenFiler må man ha en egen LDAP server, som er rimelig stress.

Lenke til kommentar
FreeNAS sin RAID støtte er like god som FreeBSD sin(som ikke er god i det hele tatt), hvis du tenker på software RAID må jeg nok si at Linux er veien å gå.

Ikke nødvendigvis. Du har glemt Solaris 10 med ZFS. Det vil gi muligheter du bare kan glemme med GNU/Linux.

Lenke til kommentar
Ikke nødvendigvis. Du har glemt Solaris 10 med ZFS. Det vil gi muligheter du bare kan glemme med GNU/Linux.

Hehe, stigfjel, jeg er også en ivrig forkjemper for Solaris(bruker Solaris på arbeidstasjonen min), men akkurat i dette tilfellet vil jeg faktisk ikke anbefale Solaris. Solaris har relativt høy brukerterskel, mye er dokumentert(godt også). Men inngangsterskelen for å få satt opp enkle tjenester er for høy. Forøvrig er det en god del verktøy, som man anser som standard på Linux som man ikke finner i Solaris. Selv ikke i blastwave/pkgbuild. Ikke er det så kjekt å måtte prøve å kompilere alt heller. Pluss software RAID i Linux er veldokumentert, utprøvd og man vet det fungerer. Så md software RAID med xfs, vil jeg si passer perfekt her.

Lenke til kommentar

Mye rare svar her, men jeg må henge meg på en annen kommentar tidligere opp her..

Jeg kjører både linux basert filtjener og freenas (er inne i en prøveperiode av freenas)

Og jeg kan bare anbefale det samme.. freenas er perfekt for det behovet du beskriver, men ja, har en litt rar måte å takle software raid på.

Selv sikter jeg på å bruke hardware raid når jeg utvider den, så det ser jeg ikke på som en stor sak foreløbig, men jeg angrer ikke på at jeg valgte det OS'et.

Ytelsen på overføringer er tydelig over noe annet jeg har prøvd før.

Bare notér deg en liten ting. IKKE aktiver powerd om du kjører på amd platform.. mine erfaringer med det er periodisk frysing med dertil trykk på reset tast. altså ikke å anbefale..

Utover det har jeg faktisk ikke hatt noen problemer, og vi kjører et software "raid" (JBOD) på 3*750 GB, som er fylt opp med 80% data nå i testperioden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...