ZeRKoX Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Hei. Jeg planlegger å sette opp en filserver, som jeg vil lagre bilder, videoer og andre filer som er kjedelige å miste. - Jeg vil kjøre et RAID 5 array, med 3 disker a 500GB i starten, men jeg ønsker muligheter til å utvide. - Jeg vil kunne ha forskjellige brukere, som har sine områder, der de andre ikke har tilgang (selv ikke administrator) - Jeg ønsker at det er mulig å ha et felleområde, der alle har tilgang - Jeg ønsker å sette opp enda en server som jeg plasserer et annet sted (geografisk) som er et duplikat av den første serveren, slik at data er sikret i tilfelle brann, innbrudd eller lignende. Er dette mulig å få til med hjelp av gratisprogrammer? Hvor vanskelig er dette å sette opp? Min erfarring innen linux begrenser seg til ClarkConnect, men jeg kan godt gå til andre OS viss det trengs. På forhånd, takk. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Heisann! Først og fremst så ville jeg gått for en linux distro av noe slag. Selv kjører jeg ubuntu-server, men det er jo en smakssak. Til raid-5 bruker jeg mdadm. Fellesområde og "hjemmeområder" ordner du enkelt med samba. Men, administrator vil jo ha tilgang overalt, hvis ikke er han jo ikke administrator, bare en vanlig bruker. Når det gjelder synkronisering mot en annen server så kan du jo titte litt på rsync. Tror den skal være rimelig grei å sette opp. Men, det krever jo litt av linja di da dersom du skal begynne å overføre filer på mange hundre mb. Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg kunne også tenkt og satt opp en filserver. Man trenger vell ikke SCSI disker for og kjøre raid? Og en anenn ting så syntes jeg linux-servere er litt vanskelig og konfigurere om man ikke har vært borti linux før, el har sitti litt med samba. Styres det mest via kommandoer? Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Jepp, en linux-server blir typisk styrt med komandoer og kofigurasjonsfiler. Men fortvil ikke. Det finnes flere typer GUI om du hater komandolinje. Jeg ville imidlertid ha prøvd FreeNas eller Openfiler om så er tilfelle. Et alternativ kan være å en minimuminstall av ubuntu eller debian, og deretter innstallere webmin. Det er imidlertid ikke så vanskelig å sette opp en filserver i ubuntu server. Det finnes en rekke guider som mer eller mindre kan følges slavisk. Bruk Google. Maskinvare vil være av typen billig med en linux server. Selv bruker jeg følgende: I&S EYE 981 server tower kabinett Mist 500W PSU Intel PIII 500Mhz slot 1 CPU Aopen AX 63Pro med Via Apollo chipsett 768 Mb PC 133Mhz RAM Ati Rage grafikk 2x STlab/SiL 3114 4 port s-ata kontrollerkort PCI Intel 1000 Pro/GT nettverk PCI 1x 80 GB Samsung som systemdisk 4x 500 GB Samsung i RAID 5 for lagring 3x 250 GB WDC i RAID 5 For lagring OS: Ubuntu Server 7.10 Kjører: mdadm, SMB(samba), NFS, SSH, FTP. Skal du ha Gnome eller KDE desktop på serveren din må du ha litt kvassere HW enn hva jeg bruker. Jeg er svært fornøyd med det jeg har. Se forøvrig dennetråden. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Hvor avansert er det sette opp ubuntu? ER det noe jeg kan få til med minimal erfaring med linux? Anbefaler dere en god guide et sted? Hvordan er det med RAID da? Setter jeg det opp etter eller før installasjon av Ubuntu? Det med nettlinjen til filserveren tror jeg ikke blir noe problem, siden vi har en 10/10 mbit linje her i huset EDIT: Det med at administratoren ikke skulle ha tilgang til de private hjemmeområdene er fordi jeg har en far som ikke ønsker at jeg skal kunne stappe nesen nedi alt... Finnes det ikke en måte til å passordbeskytte filene, slik at bare en bruker har tilgang? Endret 9. januar 2008 av obrestad Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg skal selv bygge opp en filserver så snart jeg får tak i de delene jeg trenger. Men jeg kommer til å benytte Solaris 10. Hovedgrunnen er at Solaris 10 har et filsystem som er rett og slett genialt, nemlig ZFS. Oppsett av diskene i RAID er såre enkelt, og filsystemet byr på en rekke funksjoner man ikke finner i GNU/Linux. Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Med fare for å bli skutt kan jeg si at jeg kjører Windows Home Server.Eneste ulempen er at det koster ca 1200,- En av dei mest geniale funksjonen med WHS er at man har backup av hele OS'et med ( max 10 maskiner/klienter )innstillinger,programer etc. Skulle PC-en krasje og man har behov for å legge alt inn på nytt fiskes det med hjelp av en restore cd som følger med.Så booter barre man med restore cd og man kan velge fra serveren hviken backup man vil installere. Ellers kan det jo sies at WHS bygger på Windows 2003 server, men mangler noen av funksjonene. Det være seg AD,Domenekontroller,DHCP etc. IIS fungerer veldig bra. En kort indroduksjon av WHS Windows Home Server Reviewer's Guide Blog til utviklerene bak WHS Windows Home Server Team Blog Utifra hva du ønsker deg vil jeg tørre påstå at WHS langt på vei fyller dine krav. Så nå har du fått innspill fra både Windows,Linux og Solaris brukere. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Den eneste måten å sikre at admin/root ikke har tilgang til en fil er å kryptere den. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Problemet med Windows er at NTFS er det eneste problemet som fortsatt har problemer med fragmentering av filer. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Ja, det er helt fantastisk at de ikke bare har byttet filsystem i Vista/2008. Kunne de ikke bare brukt ZFS, XFS, Reiser eller noe? Idioter.... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 De prøvde med WinFS, men de fikk det ikke til, så de beholdt NTFS. Og det gjør Windows etter mitt skjønn uegnet som OS til lagring av data på en filserver. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Men WinFS var vel ikke egentlig mer enn en extension til NTFS. Og jeg er helt enig i at Windows ikke har noe på en server å gjøre, bortsett fra kanskje som domeneserver. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Og jeg er helt enig i at Windows ikke har noe på en server å gjøre, bortsett fra kanskje som domeneserver. Det finnes en del ting hvor Windows kan gjøre en bra jobb, her må vi være praktiske. Men i forhold til lagring av filer er Windows i mine øyne rett og slett uegnet, slik tingene er nå. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 Jaja, dette var en avsporing.... Er det noen her som har erfaring med installering av Ubuntu, med raidinstillinger, som kan svare på disse spørsmålene: - Finnes det en enkel guide som dere anbefaler, som er enkel, og nyttig for folk som ikke kan noe særlig linux? - Skal RAID settes opp før eller etter installering av OS? - Finnes det en guide, eller er det noen her som har erfaring med å ha en "duplikat" av en server et annet sted? Lenke til kommentar
Magnus Lie Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Jaja, dette var en avsporing.... Er det noen her som har erfaring med installering av Ubuntu, med raidinstillinger, som kan svare på disse spørsmålene: - Finnes det en enkel guide som dere anbefaler, som er enkel, og nyttig for folk som ikke kan noe særlig linux? - Skal RAID settes opp før eller etter installering av OS? - Finnes det en guide, eller er det noen her som har erfaring med å ha en "duplikat" av en server et annet sted? Linket til av Masterboy i post #4 i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=818603 Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 Beklager jeg så ikke den linken Jeg skal titte innom den, og prøve meg litt frem i morgen Men viss det er andre tips til meg, så bare skrik ut Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg har et spørsmål, er denne Guiden til ubuntu Desktop? Jeg finner ihvertfall ikke grafisk grensesnitt til ubuntu server... Lenke til kommentar
teaspoon Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Du kan legge inn en GUI på ubuntu-server med en APT-get komando. (såvidt jeg vet) Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Det er bare en liten ting jeg må si. - Jeg vil kunne ha forskjellige brukere, som har sine områder, der de andre ikke har tilgang (selv ikke administrator) Veldig veldig dumt! Jeg snakker av erfaring her, for ved en slik løsning så er det ALLTID en bruker som driter seg ut slik at de også msiter tilgangen til filer/mapper, og da er det plutselig ikke mulig for noen å få dem tilbake. Så som en annen her sa, en administrator må ha tilgang til alle filer, ellers hadde det ikke vært en administrator. Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Jepp! Den guiden er i utgangspunktet for desktop vresjonen. Jeg har forøvrig skrevet litt om serverversjonen. Slik jeg ser det er en veldig godt tjent med sistnevnte om en gidder å bare sette seg litt inn i hvordan det fungerer. Serverversjonen er kun komandolinje. En kan imidlertid innstalere f.eks. Webmin eller SWAT, og da styrer du serveren din på samme måte som router og andre nettverksprodukter uten skjerm. Det ligger forklaring på hjemmesidene om hvordan du innstallerer. Når raidet må settes opp kommer an på om du kjører med seperat sysdisk eller ei. Om du har sysdisk trenger du ikke sette opp raidet under install. (se min beskrivelse av HW lengre oppe). Tips: Skal du ha en server som er kjapp og stabil, så er det om å gjøre å ha minst mulig dilldall på den som f.eks desktop og annet du ikke trenger. Installer derfor Ubuntu server uten LAMP eller DNS tillegget. Installer dertetter SSHserver med komandoen: sudo apt-get install ssh Skriv så komandoen: ifconfig Noter ipadresse Gå deretter inn i bios, og sett maskinen til å starte uansett feilmeldinger (uten skjerm, mus og tast). Dra deretter ut alle ledninger utenom strøm og nettverk. Start maskinen. logg inn med en SSH klient for Win, f.eks. Putty. Gratulerer, serveren er oppe og går. Nå setter du opp resten. Fordelen er at du bare kan klippe og lime kommandoer du finner på nettet rett inn i putty, så slipper du å skrive så mye:-) Problemet ditt vil være en fil som etter du har skrevet: sudo apt-get install samba ...vil hete /etc/smb.conf Det er denne filen som vil styre brukere og tilganger ved fildeling. Mulighetene er imidlertid nesten ubegrensede. Kan virke noe kompleks innledningsvis, men det ligger mangen forklaringer ute på hvordan den fungerer. Bruk google. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå