Gå til innhold

HP Photosmart R818


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg sitter nå her med et Kamera. en HP Photosmart R818. Det var en kunde som har hatt den i 2 år urørt, å nå funker ikke blitzen. hvis jeg skal levere den inn så blir det jo dyrt. hva kan jeg så gjøre? det er bare blitzen dette gjelder.

btw. jeg fikk den, siden kunden fikk en ny en av oss.

 

Takker for alle tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Har samme fotoapparat. Prøv følgende:

 

1. Åpne batteriluka

2. Ta ut batteriet

3. Trykk reset-knappen inn (bruk en nål el.l, du finner knappen/hullet i hjørnet når du har batteriluka åpen)

4. Sett i batteriet igjen og lukk luka

 

Nå skal du kjøre en diagnose av blitzen:

 

5. Hold inne blitz-knappen og slå på kamera samtidig

6. Du får opp en testmeny

7. velg test nr 12, STROBE

8. velg OK (meny-tasten)

Nå skal blitzen bli ladet og utløst 3 ganger

 

Hvis det ikke skjer er det nok en feil med blitzen/kameraet.

 

Lykke til! Fint om du forteller hvordan det gikk.

Lenke til kommentar

Synd. Du kan prøve en ting til. Utfør kun punkt nr. 5, slik at du får opp testmenyen. Hvilken firmwareversjon har kameraet? Den siste skal være 3.00.10. Kan være en idé å oppgradere den, men om det løser blitsproblemet er vel noe usikkert. Siste versjon og hvordan du oppgraderer finner du info om på HP's hjemmesider.

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte, et kjapt søk på hp.no så finner du det. Men siden jeg er i gang så kan jeg jo gjøre hele jobben ;) Firmware finner du her:

programvare og drivere R818

Under menyen Fastvare finner du filen du skal laste ned. Så er det bare å følge beskrivelsen. Er du av den utålmodige typen kan du jo se snarveien jeg har beskrevet under her.

 

Vær oppmerksom på at programvare og drivere på siden er for Windows XP. Det ligger ingen firmware tilgjengelig hvis du velger Windows Vista i menyene hos HP. Men kan ikke skjønne annet enn at firmware'n lar seg installere manuelt selv om du har Vista, det er jo kameraet og ikke PC-en du skal oppgradere...

 

Hvis du ikke har dockingen for å koble kameraet til PC-en, så kan du ta følgende manuelle snarvei:

NB! Dette gjør du på eget ansvar! Følg anvisningen nøye.

- formater minnekortet fra Slett-menyen i kameraet

- kjør/pakk ut filen du har lastet ned på PC-en

- katalogen Photosmart R817 blir opprettet under C:\Programfiler

- ta minnekortet ut av kameraet

- sett det i minnekortleseren (har du ikke det så...)

- du får opp kortet som en stasjon på PC-en

- kopier filen JACKLP2T.FWI over til kortet, skal ligge på samme nivå som DCIM og MISC

- når det er gjort, setter du minnekortet tilbake i kameraet

- Pass på at batteriet er fulladet!

- VIKTIG! Hold inne Utløser-knappen mens du slår på kameraet (den du tar bilde med)

- etter litt får du opp melding om at firmware oppdateres

- NB! Ikke rør noen knapper mens oppdateringen pågår

- Når du får meldingen 'Update complete' så er det hele ferdig

- Når du slår på kamera så vil du få beskjed om å velge språk, gjør det

- Etterpå kan du jo sjekke at versjonen er oppdatert

- Til slutt formaterer du minnekortet via Slett-menyen i kameraet igjen

 

Tror ikke dette løser blitsproblemet ditt, men ny firmware er jo alltid kjekt. Du kan jo gå gjennom listen i mitt forrige innlegg for å teste blitsen igjen med ny firmware.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Han sier jo at kunden fikk et nytt apparat. Dette var snakk om å 'redde' kundens gamle som ellers ville bli kastet. Lite reklamasjonsrett å snakke om da, og siden butikken byttet apparatet og han i det hele tatt spør kan vil vel trygt gå ut fra at det er utenfor HPs produsentgaranti.

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Han sier jo at kunden fikk et nytt apparat. Dette var snakk om å 'redde' kundens gamle som ellers ville bli kastet. Lite reklamasjonsrett å snakke om da, og siden butikken byttet apparatet og han i det hele tatt spør kan vil vel trygt gå ut fra at det er utenfor HPs produsentgaranti.

Her blander du nok garanti og reklamasjon. Ja, mulig at kameraet er utenfor garantitid, men ettersom butikken byttet det i et nytt for kunden, så må det være innenfor reklamasjonstiden (fem år). R818 er da vel ikke eldre enn fem år? Da kan butikken sende det defekte kameraet til verkstedet, og få det reparert kostnadsfritt på reklamasjon, med mindre det er støt/vannskadet. Men det har nok butikken vært ganske sikre på at det ikke er, ettersom kunden fikk et nytt.

 

Og de har nok heller ikke sendt kameraet til verkstedet og fått det byttet der, da de ikke får tilbake det gamle kameraet. Det bruker verkstedet da som delekamera.

 

Jeg jobber selv i en fotobutikk, og vet litt om hvordan slike ting fungerer.

Lenke til kommentar

vi kunne sende inn kameraet. men HP snakket noe om at det ville koste oss penger. Vi begynte å snakke om reklamasjon å garanti. men ikke F om HP var enige. vi har kranglet masse med de før. så vi bruker heller kameraet som dele kamera i tilfelle noen trenger noen deler.

Lenke til kommentar
Jeg jobber selv i en fotobutikk, og vet litt om hvordan slike ting fungerer.

Da burde du også vite at forbrukerkjøpsloven ikke lenger gjelder for dette kameraet da det er butikkens eiendom etter at kunden fikk byttet sitt.

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Jeg jobber selv i en fotobutikk, og vet litt om hvordan slike ting fungerer.

Da burde du også vite at forbrukerkjøpsloven ikke lenger gjelder for dette kameraet da det er butikkens eiendom etter at kunden fikk byttet sitt.

Butikken kan sende det inn som en reklamasjonssak, selv om de har vært snille og gitt kunden et nytt kamera der og da for å yte service. Ingen verksted "straffer" en butikk for å gi god service, da det også teller positivt for produsenten av det aktuelle merket.

 

Og butikken er fortsatt i sin fulle rett til å sende det inn på vegne av kunden, selv om kunden allerede har fått sin erstatning. Forskjellen er at butikken overtar kundens kamera som sin erstatning, først når det kommer tilbake fra reparasjon.

 

Det er slik det alltid har fungert i de saker jeg har vært involvert i, ihvertfall.

Lenke til kommentar
kameraet er kjøpt gjennom en bedriftsavtale. så hva kan jeg gjøre da. jeg vil ha blitzen til å funke :p uten at det koster noe. ingen som jobber i HP her da.. som kan hjelpe meg litt?

 

Jeg skal gi deg et godt tips: glem det!

Og det er godt ment. Etter klokkeslettene å dømme på dine innlegg har du brukt en del av din arbeidstid til å feilsøke på et kamera som du skal slite med å få en tusenlapp for i et evt. videresalg. Et evt. bytte fra HP vil heller ikke innbringe noe særlig mere.

Bruk heller arbeidstiden din til noe mer produktivt (f.eks. salg), og ha R818'en til et godt utendørskamera uten blits. Det har jo en brukbar 5xzoom (35mm - 180mm), god makro, panoramafunksjon med mer, så du kan ha mye moro med det.

 

Slik jeg har forstått saken så har kunden fått et annet kamera. Og dere har tatt kostnaden. La det bli med den kostnaden, ikke kast bort mer av din (og din arbeidsplass sin) arbeidstid på dette kameraet!

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...