Gå til innhold

Hvor er MTU

Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Hei, og godt nytt år.

Har jeg mistet gangsynet, eller er det slik at MTU/Combitel ennå ikke er kommet på banen med nye tilbud, slik som de har lovet?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-376f9
Gangsynet ditt er nok helt i orden, det har blitt utsatt noen dager. Mer info kommer iløpet av uken såvidt jeg vet.

Og forøvrig godt nyttår :)

8 dager er gått... og jeg finner ingen ting.

Lenke til kommentar

Jeg har en mistanke om at MTU ble forbigått av det som nå har fått navnet Mobile Norway, med Network Norway og One Call i spissen. De har jo også Tele2 med på laget og stiller sånn sett med et stort antall abonnenter og en god roaming-avtale med NetCom. MTU med Matre-familien i spissen omtales ikke alltid like fint av andre i bransjen. Hvorvidt det stemmer får være opp til andre å bestemme. Det som er helt klart er at MTU har et eget forhandler-nett i form av Klart Svar og Telebutikken. Dette er en tung forhandlerkjede og det vil være naturlig å tro at MTU ønsker å satse på nettopp forhandlere som kanal for å spre sine tjenester. Når det da viser seg at markedet heller kraftig mot leverandører som ikke har egne forhandlere (på grunn av prisfordelen dette ofte gir) så kan det jo tenkes at MTU har gått tilbake i tenkeboksen før de lanserer sine produkter med full markedsføring. Når MTU's plan baserer seg på forhandlere og markedet tydelig vandrer fra forhandlere over til nettbaserte leverandører (som f.eks. One Call, IPEA og Tele2) så er det jo helt riktig av MTU å tenke seg om to ganger før de fortsetter. Joda, Tele2 selger også gjennom noen utvalgte forhandlere, men de har mesteparten av sitt salg (og de beste prisene) på sine egne hjemmesider.

-snubbel

Lenke til kommentar

Når det gjelder MTU Kontroll og MTU Aktiv så er jo dette ren kopi av NetCom YoungTalk og NetCom ActiveTalk. Antagelig med tilhørende subsidiering av telefoner. Det eneste spesielle er MTU Fastpris, men der skal det sies at andre aktører har tenkt i samme bane allerede.

Ikke akkurat så veldig nytenkende av MTU.

-snubbel

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg tror også at MTU ble overrasket av sluttspurten til NWN, særlig etter at NWN kjøpte den ene småoperatøren etter den andre. En helt annen ting er at jeg ikke tror at MTU hadde så mange kunder i nettet sitt, siden de kunne tillate seg å stenge ute kunder i nesten en måned. Å skaffe seg flere kunder kan bli vanskelig med organisk vekst, selv om de som snubbel sier, har gode distribusjonskanaler. Og det var ikke mange småaktører igjen å kjøpe opp etter at NWN hadde skrudd av støvsugeren.

Et annet moment når det gjelder MTU og NWN (eller nærmere bestemt nettselskapet til NWN) er at de lisensmessig passer som hånd i hanske. Hvis de slår sine pjalter sammen så dekker de alle de tre frekvensbåndene/teknologiene som er i drift i Norge idag (med unntak av ICE, da). Særlig tror jeg det er viktig for NWN å få frekvenser i 1800-båndet, siden deres 2 x 4,7 MHz EGSM neppe vil være tilstrekkelig når alle kundene til Tele 2 skal over i nettet deres. Jeg ser at de bygger tett som haggel, men basert på mine erfaringer (kremt) fra utbyggingen til NetCom og TeleNorMobil, skal du ikke se bort fra at de vil få et kapasitetsproblem nokså fort. Kapasitetsbehovet vil nok kunne dekkes gjennom 3G-utbygging, men på kort sikt vil nok samarbeid med MTU være det mest hensiktsmessige.

Jeg tror ikke det tar lang tid før vi får melding om et organisert samarbeid mellom MTU og NWN.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

MTU fastpris virker veldig aktuelt for min del, så jeg håper det snart er på plass.

Synes hele ideen med å ha fastpris på mobil er meget bra, og for meg so ringer mye er det store summer å spare på slike løsninger.

Blir spennende å se om NWN også kommer med ett tilsvarende tilbud, samt hva telenor og netcom svarer på slike tilbud.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det tar lang tid før vi får melding om et organisert samarbeid mellom MTU og NWN.

Vel, for de fleste utenforstående virker det jo selvfølgelig hensiktsmessig... men strategier og modeller i de to selskapene er så vanvittig forskjellig at jeg tror det er vanskelig å løse. Når det i tillegg toppes med at MTU til en viss grad er en familiedrevet bedrift, kan det nok bli enda vanskeligere å "slippe taket" i en eventuell fusjon.

-snubbel

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Vel, for de fleste utenforstående virker det jo selvfølgelig hensiktsmessig... men strategier og modeller i de to selskapene er så vanvittig forskjellig at jeg tror det er vanskelig å løse. Når det i tillegg toppes med at MTU til en viss grad er en familiedrevet bedrift, kan det nok bli enda vanskeligere å "slippe taket" i en eventuell fusjon.

-snubbel

Du har sikkert rett. Men...hvis det skulle gå dårlig med MTU vet jeg hvem som står parat med sjekkeheftet.

Hvor var det du sa du hadde jobbet hen, sa du? ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...