Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsikring av bil - rabatter som yrkessjåfør?


Ekko

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en/noen kammerater som har hatt bi-jobber som sjåfør og har fått attest på dette og slik hoppet opp noen bonustrinn på forsikringen. Er dette vanlig? Noen andre som har vært ute for dette? Hos hvilke selskap i tilfelle, og hva kreves?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Aldri hørt om :confused: Dersom de har jobbet som budbil- eller pizzabilsjåfør, kan jeg ikke forstå hvordan dette kan gi ekstra bonus!

Lenke til kommentar
Hei

 

Har en/noen kammerater som har hatt bi-jobber som sjåfør og har fått attest på dette og slik hoppet opp noen bonustrinn på forsikringen. Er dette vanlig? Noen andre som har vært ute for dette? Hos hvilke selskap i tilfelle, og hva kreves?

 

Det kan jo være at firmaene de er ansatt i har forhandlet seg frem til rabatter?

Lenke til kommentar

Såkalte "yrkessjåfører" bør ha høyere forsikringspremie enn andre. Grunnen er at de kjører gris nesten alle sammen. Det gjelder både lastebilsjåfører, pizzabud og alminnelig drosjejåfører. Det er sikkert noen som kjører pent også, men de er i et sørgelig mindretall.

 

Det aller tåpeligste jeg hører, er når såkalte "yrkessjåfører" har kjørt for fort og mistet lappen. Da tror de (av en merkelig grunn) at deres sjåførjobb gjør at politiet ikke kan beslaglegge førerkortet. Jeg ler hver gang.

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar
Såkalte "yrkessjåfører" bør ha høyere forsikringspremie enn andre. Grunnen er at de kjører gris nesten alle sammen. Det gjelder både lastebilsjåfører, pizzabud og alminnelig drosjejåfører. Det er sikkert noen som kjører pent også, men de er i et sørgelig mindretall.

 

Det aller tåpeligste jeg hører, er når såkalte "yrkessjåfører" har kjørt for fort og mistet lappen. Da tror de (av en merkelig grunn) at deres sjåførjobb gjør at politiet ikke kan beslaglegge førerkortet. Jeg ler hver gang.

 

Det finnes masse eksempler på yrkessjåfører som har fått kortet ned på beslagstiden eller fått dispensasjon for å kunne kjøre bil i arbeid.

Lenke til kommentar
Det finnes masse eksempler på yrkessjåfører som har fått kortet ned på beslagstiden eller fått dispensasjon for å kunne kjøre bil i arbeid.

 

Feil. Det er Høyesterettsavgjørelse på at det i utgangspunktet skal være samme straff for alle. Se f.eks. Rt 2005 s 641:

« Til dette bemerker lagmannsretten at det spesielt for yrkessjåfører må stilles særlige krav til aktsomhetsnivået i trafikken. Det vil gjelde generelt at alle yrkessjåfører, på samme måte som andre som er avhengige av bil i sitt yrke, vil bli rammet hardt dersom de må la bilen stå. Det har ikke vært hensikten bak regelverket at yrkessjåfører skal nyte godt av kortere tapstid enn andre som ikke er avhengig av bilen til daglig, og det kan ikke sees at As situasjon er vesentlig annerledes enn for andre yrkessjåfører. Virkningen er ikke mer byrdefull enn for andre yrkessjåfører som blir utsatt for tap av førerett, og det kan ikke sees å foreligge slike særdeles formildende omstendigheter som er omtalt i vegtrafikkloven §33 nr. 1 sjette ledd. Også her må hensynet til trafikksikkerheten og den alminnelige lovlydighet være utslagsgivende. »

 

Kravet for å gå under minstetiden er at straffen vil virke urimelig hardt og det foreligger særdeles formildende omstendigheter. Yrkessjåfører kommer i sin alminnelighet ikke innunder dette.

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar

Jeg vet om eksempler på at personer som har kjørt bil i jobben (f.eks rørleggere eller telemontører), og ikke har hatt privatbil, har fått en bekreftelse fra arbeidsgiveren på hvor mange år de har kjørt når de senere skaffet seg privatbil, og dermed fått innregnet disse årene i sin bonusopptjening. Forutsetningen har så vidt jeg vet vært at de skal ha kjørt et visst antall km pr år, det holder ikke at de bare har lånt en bil for å hente kake til juleavslutninga.

Lenke til kommentar
Det finnes masse eksempler på yrkessjåfører som har fått kortet ned på beslagstiden eller fått dispensasjon for å kunne kjøre bil i arbeid.

 

Feil. Det er Høyesterettsavgjørelse på at det i utgangspunktet skal være samme straff for alle. Se f.eks. Rt 2005 s 641:

« Til dette bemerker lagmannsretten at det spesielt for yrkessjåfører må stilles særlige krav til aktsomhetsnivået i trafikken. Det vil gjelde generelt at alle yrkessjåfører, på samme måte som andre som er avhengige av bil i sitt yrke, vil bli rammet hardt dersom de må la bilen stå. Det har ikke vært hensikten bak regelverket at yrkessjåfører skal nyte godt av kortere tapstid enn andre som ikke er avhengig av bilen til daglig, og det kan ikke sees at As situasjon er vesentlig annerledes enn for andre yrkessjåfører. Virkningen er ikke mer byrdefull enn for andre yrkessjåfører som blir utsatt for tap av førerett, og det kan ikke sees å foreligge slike særdeles formildende omstendigheter som er omtalt i vegtrafikkloven §33 nr. 1 sjette ledd. Også her må hensynet til trafikksikkerheten og den alminnelige lovlydighet være utslagsgivende. »

 

Kravet for å gå under minstetiden er at straffen vil virke urimelig hardt og det foreligger særdeles formildende omstendigheter. Yrkessjåfører kommer i sin alminnelighet ikke innunder dette.

 

"Feil"? Jeg vet om mange personer dette har skjedd med, blant annet gode venner. Jeg kan komme med et eksempel: En person jeg har vokst opp sammen med kjørte bil i fylla og kræsjet ganske heftig i en fellvegg. Personen fikk to års utsettelse. Etter å ha sendt inn dokumentasjon på diverse ting vedr. arbeidsforhold fikk han dispensasjon til å kjøre bil i jobbsammenheng og fikk nedsatt utsettelsen til ett år og én mnd. Dette er riktignok noen år siden, men allikevel.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...