skipsen Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Hei Har sett litt rundt på sigma 24-70 mm f/2.8, men er det nokon som veit kor eg kan kjøpa dette objektivet i norske butikker? Og er det noken som har erfaring med dette objektivet? Endret 8. januar 2008 av skipsen Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 HeiHar sett litt rundt på sigma 24-70 mm f/2.8, men er det nokon som veit kor eg kan kjøpa dette objektivet i norske butikker? Og er det noken som har erfaring med dette objektivet? Ingen praktisk erfaring med det, utover at jeg har tatt i objektivet i butikken der jeg jobber (har ikke prøvd det på kamera), men har lest diverse tester. Kommer jevnt over bra ut på det optiske. Noen klager over at AF bråker en del, det vil avhenge av systemet nødvendigvis. Byggekvaliteten er god, og det er et stort og tungt objektiv. Ikke like ille som proffobjektivene fra Canon og Nikon, men vesentlig større og tyngre enn kit-objektivene. Du får tak i det mange steder, sjekk produktguiden for priser og nettbutikker. Av fysiske butikker er det mange som fører det, men siden jeg jobber i en av dem, kan jeg ikke svare deg på det her på forumet. Lenke til kommentar
skipsen Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) HeiHar sett litt rundt på sigma 24-70 mm f/2.8, men er det nokon som veit kor eg kan kjøpa dette objektivet i norske butikker? Og er det noken som har erfaring med dette objektivet? Ingen praktisk erfaring med det, utover at jeg har tatt i objektivet i butikken der jeg jobber (har ikke prøvd det på kamera), men har lest diverse tester. Kommer jevnt over bra ut på det optiske. Noen klager over at AF bråker en del, det vil avhenge av systemet nødvendigvis. Byggekvaliteten er god, og det er et stort og tungt objektiv. Ikke like ille som proffobjektivene fra Canon og Nikon, men vesentlig større og tyngre enn kit-objektivene. Du får tak i det mange steder, sjekk produktguiden for priser og nettbutikker. Av fysiske butikker er det mange som fører det, men siden jeg jobber i en av dem, kan jeg ikke svare deg på det her på forumet. Jaok, eg ser det er også eit objektiv som heter 24-60 mm f/2.8, er det bare zoomen som er forskjellen eller er det noke annet, ser det er tusen kroner billigare... Men når eg søker på produktguiden her så står det at det er for fullformat, vil den ikkje funke på nikon d200? Endret 8. januar 2008 av skipsen Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Men når eg søker på produktguiden her så står det at det er for fullformat, vil den ikkje funke på nikon d200? Joda. Men i motsetning til DX/DC-objektiver vil den også fungere på en D3... 24-60 skal vistnok være hakket vassere. Jeg har vurdert Sigmas 24-70 selv, men har vel etter hvert endt opp med at når jeg en gang skal bytte ut den fin-fine 18-70'n, så vil jeg gå for Nikon - mest pga byggekvalitet og rå optisk ytelse (til en rå pris...). Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 DX/DC objektiver fungerer fint på D3, de gir lavere oppløsning men fungerer fint. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 DX/DC objektiver fungerer fint på D3, de gir lavere oppløsning men fungerer fint. Selvsagt gjør de det. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Men når eg søker på produktguiden her så står det at det er for fullformat, vil den ikkje funke på nikon d200? Joda. Men i motsetning til DX/DC-objektiver vil den også fungere på en D3... 24-60 skal vistnok være hakket vassere. Jeg har vurdert Sigmas 24-70 selv, men har vel etter hvert endt opp med at når jeg en gang skal bytte ut den fin-fine 18-70'n, så vil jeg gå for Nikon - mest pga byggekvalitet og rå optisk ytelse (til en rå pris...). Og hva vil du gå for da? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Og hva vil du gå for da? Jeg liker meg jo best i vidvinkel-normalområdet, men fordi jeg har to hus, så har jeg ikke behov for vidvinkel på normalzoomen, siden 12-24 alltid sitter på det ene huset. Dermed er det Nikons 24-70 jeg har i tankene, ikke minst fordi jeg bruker 70mm mye på 18-70'en til headshots, og jeg ser fullformat i min fremtid. 28-70/2.8 kan være et alternativ, men det må vurderes når den tiden kommer. Kommer Nikon med en rasende god 24-105/4 VR med gullring og N-coating (som mye tyder på at er magisk), så velger jeg nok den fremfor 24-70. Alt dette er imidlertid mange år inn i fremtiden for min del. 18-70 gjør jobben sin så bra at jeg ikke tror jeg bytter den ut før den faller fra hverandre eller drukner. Det samme gjelder D200'en, og trolig også D70'en. Endret 9. januar 2008 av Anew Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 18-70 er konge i sin klasse, ingen tvil om det. Er spent på den nye Nikon 16-85/f3,5-5,6 VRII som visstnok skal lanseres snart, mest sannsynlig vil nok denne være en erstatning for mange som bruker 18-70. Irriterer meg kraftig over at de ikke lager en normalzoom med fast blender, f.eks 16-85/f4 VRII hadde ikke nødvendigvis blitt for kostbart mot det segmentet som førstnevnte er tiltenkt. Lenke til kommentar
arela Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Jeg ble i sin tid veldig glad i en Nikkor 35-135mm, som fremdeles sitter på min F3, og nå når jeg skulle kjøpe SLR, tenkte jeg først på noe slik som 18-70mm. Jeg vet at de fleste bildene jeg har tatt, er i område mellom 35mm og oppover. Jeg kjøpte meg derfor en Nikon 24-85 f/2,8 og er så langt (kun få dagers erfaring) glad for det valget. Har jeg forstått riktig, så er 24-70 ei bedre linse byggemessig, men 24-85 har jo fått ståkarakterer den også - er vel ei linse midt i laget, kvalitetsmessig. Så er det i tillegg macro 1:2 på den - det avgjorde i grunnen saken. Hva jeg senere gjør i området under 24 (36 om jeg bruker en av "oldtimerne", får jeg vurdere fortløpende (14, 16, ?, fisheye eller breizoom) Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Jeg ble i sin tid veldig glad i en Nikkor 35-135mm, som fremdeles sitter på min F3, og nå når jeg skulle kjøpe SLR, tenkte jeg først på noe slik som 18-70mm. Jeg vet at de fleste bildene jeg har tatt, er i område mellom 35mm og oppover. Jeg kjøpte meg derfor en Nikon 24-85 f/2,8 og er så langt (kun få dagers erfaring) glad for det valget. Har jeg forstått riktig, så er 24-70 ei bedre linse byggemessig, men 24-85 har jo fått ståkarakterer den også - er vel ei linse midt i laget, kvalitetsmessig. Så er det i tillegg macro 1:2 på den - det avgjorde i grunnen saken. Hva jeg senere gjør i området under 24 (36 om jeg bruker en av "oldtimerne", får jeg vurdere fortløpende (14, 16, ?, fisheye eller breizoom) Du mener 24-85/f2,8-4? Lenke til kommentar
arela Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Riktig - det er benevnelsen ja .....og det er vel -4 som gjør det til et objektiv i middelklassen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå