Gå til innhold

Hva er de store forskjellene mellom D80 og D200

Anbefalte innlegg

Jeg har tengt å kjøpe meg et dslr snart og sitter og leser til øyet blir stort og vått, hadde lenge tengt på et nikon d200 ,gjerne brukt men så kom jeg over en artikkel som sier at d200 har vesentlig mere billedstøy en d80`n . Hva vil vesentlig egentlig si. Jeg har sett bilder tatt med begge kameraer men blir ikke klokere, gjelder det først og fremst ved høye iso settinger eller er det generelt mere støy hos d200 .

Mvh. Ø.L

skal selge et s5is pga myyyye støy. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D200 skal visst ha noe mer bildestøy ved høy ISO enn D80, men ikke nok til at jeg hadde bekymret meg. Du bør heller vurdere om du trenger det som D200 har ekstra: Værtetting, støtte for eldre objektiver (lysmåling), osv. D80 er jo mer kompakt og muligens lettere å ta med seg.

I tillegg så kommer det nok en erstatter til D80 snart. Muligens allerede i slutten av månenden.

Tom

Lenke til kommentar

Er ikke store forskjellene på støy mellom disse to (de har så og si samme sensor), men det kan tenkes at D80 har en bedre algoritme for støyfjerning i kamera, som kan gi "renere" jpgfiler, men der du taper detaljer. På raw bør de være så og si identiske i bildekvalitet.

Den største forskjellen mellom disse to er hastighet og byggekvalitet, i D200 sin favør. D200 har vel også noe bedre autofokus, litt mer informasjon i søkerbildet og en del flere knapper på huset, pluss en del småting.

Lenke til kommentar

Og en av disse småtingene er at D200 har en fantastisk ergonomisk utformelse.

Hadde den vært like billig som Pentax K10D når jeg var og såg på kameraer så hadde jeg endt opp på D200.

Det var faktisk hakket bedre ergonomisk enn K10D, ikke så mye at det utgjør noen stor forskjell, men langt bedre enn D80 mener nå jeg.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Jeg sitter med et D80, og har selvfølgelig lagt merke til alle tingene jeg gjerne ville hatt, som finnes på D200.

Så i tillegg til det de andre har sagt;

- Værtetning.

- Mulighet for å bruke blenderringen på AF-objektiver, istedetfor kommandohjulet.

- Lysmåling med eldre manuell-fokus-objektiver. (mange spennende, gode og billige brukte fast-brennvidde-objektiver)

Det var svar på tråden, og nå vil jeg frekt blande meg inn i nytt kamerakjøp;

Sjekk ut Pentax K10D! Det hadde blitt mitt valg, skulle jeg handle i dag.

Lenke til kommentar
De tar like gode bilder (tilnærmet lik sensor), men D200 er mer solid bygget, større/tyngre, har flere features (som du kanskje ikke trenger). D80 har mye bedre batterikapasitet.

Her er en sammenligning av de to:

D80 vs D200

Nå er jo Ken Rockwell kjent for å ta hardt i innimellom, samt fare over andre ting med harelabb andre ganger, så jeg stiller derfor et spørsmål til dere som faktisk har erfaring med begge: Er søkeren til D80 like stor og klar som D200? Og blir bildene like bra ?

Tom

Lenke til kommentar
så jeg stiller derfor et spørsmål til dere som faktisk har erfaring med begge: Er søkeren til D80 like stor og klar som D200?
Min erfaring er ikke side-by-side, men ja, søkeren oppleves som lik for meg i hvert fall... D200 har vel litt mer informasjon, hvis jeg ikke husker feil.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...