Gå til innhold

[Newbie] Hvilken distro trenger jeg ?


tKila

Anbefalte innlegg

Skal sette opp en PII350 med 128Mb ram med en Linux distro i helgen. Maskinen skal hovedsakelig benyttes som filserver (ftp) men også noe P2P. Den skal også kunne "snakke" med min WinXP (har hub), men det er vel uansett ikke noe problem. Har bøttevis med diskplass.

 

Vil ha en distro som er grei for nybegynnere, og som er RASK.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FreeBSD er et super-os, men det kan fort bli litt kludring for å få div. p2p-program til å funke tror jeg.

 

Er ikke noe vanskligere å legge inn p2p-programvare på FreeBSD en noen Linux distro, kjører selv p2p både mot eDonkey- og gnutella-nettverk. All programvare ligger i ports, der ligger også GUI til de fleste programma hvis man vil ha det.

Lenke til kommentar
Skulle gjerne hatt en distro som ikke krever vanvittig mye prosessorkraft og Ram. Prøvde med RedHat 7,3 i høst på en tilsv pc, men det var trege greier...

 

Hvor finner jeg info om Fluxbox?

Til informasjon så kjører jeg selv ClarkConnect med FTP og Samba (Fildeling) på en Pentium 120Mhz m/96MB ram. Fungerer glimrende. 8)

ClarkConnect er forresten en modifisert Redhat 7.3 distro.

 

Vil uansett anbefale å kjøre uten X (grafisk vindu) til å begynne med, deretter eventuelt innstallere dette senere. Dette krever betraktelig mer maskinkraft.

 

Fluxbox, som er en lett alternativ til KDE & Gnome, finner du her.

Lenke til kommentar
FreeBSD er et super-os, men det kan fort bli litt kludring for å få div. p2p-program til å funke tror jeg.

 

Er ikke noe vanskligere å legge inn p2p-programvare på FreeBSD en noen Linux distro, kjører selv p2p både mot eDonkey- og gnutella-nettverk. All programvare ligger i ports, der ligger også GUI til de fleste programma hvis man vil ha det.

 

Hve mener du med at programmene ligger i ports?

Lenke til kommentar

FreeBSD sitt ports-tre består av et katalog-tre der programmer er kategorisert og med en underkatalog til hvert program. For å laste ned kildekode og kompilere og installere et program optimalisert for ei spesifikk datamaskin, går man til katalogen dette programmet har i ports-treet, og skriver "make install clean". Deretter går alt automatisk, og alle avhengigheter blir tatt hånd om.

 

I tilfelle edonkey vil man måtte skrive

 

cd /usr/ports/net/edonkey

make install clean

 

resten går av seg selv.

 

Ports-systemet er fantastisk bra, og en viktig grunn til at jeg foretrekker FreeBSD framfor Linux.

 

http://www.no.freebsd.org/doc/en_US.ISO885...orts-using.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...