SkyFish Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Hei, er en av sikkert mange som lurer på å kjøpe meg speilrefleks kamera om ikke så lenge. Har hørt at Canon kommer ut med en god del nye modeller om ikke så lenge så jeg venter en stund for å se hvordan prisene blir etter det. Det jeg egentlig lurte på er hvor mye vær og kulde sånne kameraer tåler, jeg skaffer meg såklart forsikring på kameraet, men jeg vil jo ikke at kameraet skal bli ødelagt av den grunn. Jeg vil blandt annet bruke kameraet på fjellturer, snowboard turer o.l. og lurte på om dette er sånn som kameraene tåler uten problem, jeg har det såklart pakket i en sekk, gjerne i egen kamerabag inne i sekken, men kulden vil vel uansett trenge igjennom siden det ikke er noen varmekilde inne i sekken, men det skal vel ikke være noe problem? Takker for innspill MVH Kenneth Lenke til kommentar
ictys Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Kulde er jo som regel ikke det store problemet, bortsett fra at batteri tappes fortere når det er kaldt. Men vann (i alle former) tar fort livet av elektronikken. Kondens kan være ett kjempeproblem. Tenk deg at du legger kameraet i sekken inne (varmt feks + 20) så går du ut i kulda (feks -20) så får du se noe kult i bakken. Da tar du opp kameraet. I verste fall så går kameraet fra + 20 grader til - 20. Det tåler kameraet greit, men det kan dannes kondens i kameraet. Kondens på objektivet ødelegger bildene, kondens i kameraet får elektronikken til å stoppe. Jeg ødela ett kamera på denne måten for maaaaange år siden. Ute er det snø, snø er fukt. Si at du faller i bakken og får snø i sekken. Det går an å få kjøpt kamera som er værbestandige, det går an å få kjøpt vantette poser og bagger for å ha kameraet i. En ting til som er farlig er at mange fotografer tar med seg en termos med kaffe ut - er jo kaldt å stå ute og ta masse bilder. Kaffe-termosen er varm. Varm termos på siden av kamera i sekken er en varmekilde. Men for å være helt seriøs: Har du en kamerabag som er rimelig vannbestandig. Ta gjerne frem kamera i gangen på vei ut, eller i bilen, slik at det får en gradvis overgang. Så hjelper det veldig. Lukk opp kamerabaggen og luft den litt slik at den ikke blir ett "varmemagasin". Ellers så kan det være en idee å tape igjen feks batteriluke osv med en elektrikertape. Bare for å være sikker på at den lille vanndråpen ikke må få komme inn. Til slutt: vurder forsikring. Hvis du vet at kameraet kommer til å være med på masse turer så kjøp deg en forsikring. Spør når du kjøper den om det gjelder fukt i kamera. Går det i dass så har du i alle fall penger til ett nytt kamera. Men forsikringer er dyre, så du må være sikker på at det lønner seg. Håper det var til noe hjelp Kenneth En ting til - tenkt slik på det - kamera er til for å brukes. Hvis du ikke tør bruke det ute - hva er da vitsen med å ha det? Kamera skal brukes, så får det heller ryke ett kamera i ny og ne. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Det meste av kameraer i som "tåler" vær og kulde er lansert (Sony A700, Nikon D300, Canon 40D og Olympus E3), det er bare Pentax som man forventer skal erstatte sin K10D, med K20D, dog er det tvilsomt om K10D blir billigere enn i dag. Samsung GX10/ Pentax K10D er billigste kjøp i denne klassen. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Ville kanskje vært vel så bekymret for kondensen som oppstår når du kommer inn etter å ha vært ute på tur, du vil da få kondens fra den varme innelufta på det kalde kamera. Det kan være lurt å ha kamera i en lukket kamerabag til temperaturen er utlignet. Ta ut minnekortet før du går inn så kan du laste over bildene mens kameraet "tines" Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Hmm, du nevnte ikke Canon 400D, er det jeg har tenkt mest på siden det er mitt første kamera og Canon 40D blir litt i dyreste laget. Takk for svarene iallfall Blir forsikring ja, jeg nekter å farte rundt i snøen uten det Og er klar over det med fukt ja, jobber med mobiltelefoner og vet hvor utrolig fort skader etter fukt og væske oppstår. MVH Kenneth Lenke til kommentar
ictys Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Ville kanskje vært vel så bekymret for kondensen som oppstår når du kommer inn etter å ha vært ute på tur, du vil da få kondens fra den varme innelufta på det kalde kamera. Det kan være lurt å ha kamera i en lukket kamerabag til temperaturen er utlignet. Ta ut minnekortet før du går inn så kan du laste over bildene mens kameraet "tines" Ja det er helt sant. Kan ikke si annet en "Ja og amen" til det. Ellers så mener jeg at Canon skriver om 400D at det er fukt og støvbestandig. Det kan jo være avgjørende. Forsikring kan være lurt, men 1000,- kr for en superforsikring på Japan Photo er for dyrt. Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Er det ikke 2 år det gjelder? eller 3år? er ikke så vanvittig da egentlig, ikke om det skal brukes mye og i mange sånne forhold som jeg nevnte. Lenke til kommentar
ictys Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Tror du får det billigere feks på elprice.no. Men det er jo veldig greit å ha. Tror JP er for tre år. Men spør helt konkret om fukt når du kjøper forsikringen. Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Jepp, takker for tipsene, såg det på elkjøp også var 999,- er vel en standard forsikring sikkert. Men om den ikke dekker fukt er den ubrukelig Lenke til kommentar
ictys Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Jepp du må spørre spesielt om det. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Om du skal fotografere i naturen vil et kamera som tåler litt vær være en stor fordel. I din prisklasse er det ett valg: Samsung GX-10 (blåkopi av Pentax K10D). Dette tåler en del vær, men du bør også investere i ett objektiv som er værtettet for å få fullstendig værtetting. Siden jeg vet lite om Pentax-optikk skal jeg ikke si noe om hva du skal kjøpe, det kan nok noen andre gjøre. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Tja, totalen dersom han skal ha et værtettet objektiv havner godt utenfor budsjettet. Foreløpig er det KUN 2 værtettet objektiver til Pentax K10D/Samsung GX-10, og de er DA* 16-50 f/2.8 og DA* 50-135 f/2.8. Begge disse koster mer en kameraet (Samsung GX-10 til ca 6000kr) med hhv. 7600 og 8300 i veiledende utsalgspris fra Pentax Norge. Man kan få de litt billigere, har sett DA* 16-50 til 6600 tror jeg det var... Stopper her da det er antagelig lite vits å lage dette om til en Pentax-tråd om ikke trådstarter ønsker mer informasjon om dette. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Hei, SkyFish. Jeg er ikke noen erfaren fotograf selv, men leser mye på forum og stiller mye spørsmål selv. Dette gjør meg også kapabel til å svare på en god del, siden jeg husker mye av det jeg har lest. Har forresten også stilt det samme spørsmålet som du gjør nå selv en gang for en tid tilbake siden.. For å svare, kort og godt (hvis jeg klarer): Kvaliteten på de ulike kamera er utrolig varierende, men de har alle til felles at de tåler en god del kulde. I manualene til de aller fleste kamera står det at kameraet tåler temperaturer fra 0 til 40 grader. Bruker man kameraet riktig, og tar visse forhåndsregler, vil kameraet tåle vesentlig flere kuldegrader, helt ned til -20 til -25 grader. Som sagt, byggekvaliteten på de ulike kamera varierer mye, og siden du vurderer 400D kan jeg ta utgangspunkt i Canon sine kamera. 350D og 400D er likt bygget, og er de kameraene som er minst forberedt for dårlig vær og lavere temperaturer. De tåler ikke mye vann, og de bør aller helst skjermes fra regn. 30D og 40D er vesentlig bedre bygget, og 40D har også delvis værtetting. 30D har ingen, så 40D har en liten fordel på det punktet. Begge kameraene tåler greit lave temperaturer, og tåler også vann bedre enn 350D og 400D. Kameraene er også mer beskyttet mot slag, da begge er laget i metall, kontra 350D og 400D sitt chassis i plastikk. Kameraene i 1D-serien er generelt mye bedre bygget, og de aller fleste (om ikke alle) har total værtetting. De er også mer solid bygget og tåler fall / slag bedre. Dog er dette ute av ditt prissjikt, og dermed uaktuelt. Det er viktig å ta kameraet gradvis ut og inn av kulden, men det er aller viktigst når du skal ta det inn igjen etter en lang tur ute, gjerne i minusgrader. Det er også viktig å pakke kameraet bra, og en ordentlig sekk bør du spandere på utstyret, gjerne også en som tåler vann bra. Ut på tur, aldri sur, og lykke til med både kamerakjøp og fremtidige turer. Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Hei igjen, takk for alle flotte svar =) Er ikke lett å være helt ny innen noe gitt Grunnen til at jeg tenkte meg 400D er at 350D ikke koster så utrolig mye mindre og jeg føler de oppgraderingene som er gjort på 400D er verdt mellomlegget. Og søskenbarnet mitt har 350D allerede og har endel erfaring innen objektiver og Canon generelt +at det kan jo bli aktuelt å låne noe objektiver for å prøve meg ut senere når jeg blir lei av kit objektivet Jeg forventer såklart ikke at jeg skal kunne ta undervanns bilder og bilder ved stadt i full storm og bølgesprut ;D Men jeg lurte mest på det med kulde siden jeg har en lidenskap for å kjøre snowboard og gjør dette somregel med flere kompiser og det blir da naturlig å kombinere det med fotograferingen Dog med tanke på at snowboard kjøring og bilder helst skal inneholde fint vær og sol så regner jeg ikke med at det blir så ekstremt mye bilde serier i snøstorm og lignende så det skal nok gå bra Jeg var mest redd for kulden dersom dette var noe kameraene helst inne skulle utsettes for, men svarene her har vel egentlig betrygget meg endel Jeg kjører som sagt med sekk på ryggen og i tillegg blir det helt sikkert en kamera bag ekstra for ekstra skjerming fra kulde og fukt, samt eventuelle fall når jeg kjører selv. De eneste gangene jeg kan tenke meg det blir utsatt for evt regn/snø er ved vanlige turer i skog og mark her hjemme i ålesund og da er det igjen mye lettere å skjerme kameraet enn når jeg står og skal prøve å ta bilder av kompiser som kommer flygende forbi meg Uansett, takker veldig mye for svarene jeg har fått =) MVH Kenneth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå