Gå til innhold

Alternativ til Bigma? -"smalere" brennviddeområde.

Anbefalte innlegg

Hivs jeg blir gæern nok til å gå over til Pentax, så vil 60-250mm være et av argumentene - 60mm x 1.5 crop er veldig nærme 55mm x 1.6 crop...
Bare å hive seg på vet du, jeg konverterer i disse dager fra Nikon til Samsung/Pentax... :o)

Jeg vil påstå at 16-50 f/2.8 heller ikke er så verst argument for å gå over til Pentax, selv om den også leveres til Canon/Nikon i Tokina-variant. Snadderoptikk som 31mm f/1.8 og 77mm f/1.8 er heller ikke å forakte :o)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det blir ikke billig, men ikke alt for ille heller med andre ord. Er det mulig at den kommer i en Tokina versjon i fremtiden ?
Er nok ikke umulig, men den får ikke værtetning ;o)

Jeg vet dette er off-topic, men det er mye annet her og ;)

Jeg satt inne med den oppfatningen av at samarbeidet mellom Pentax/Tokina forhindrer Tokina til å levere de objektivene de har utviklet i fellesskap med K-fatning.

F.eks kom jo Tokina mye tidligere ut med sin 16-50/50-135 på marked, men kun til Canon EOS og Nikon. Ikke med K-fatning.

Dermed mener jeg det muligens er fånyttes for Pentax-brukere å vente på 60-250 i K-fatning fra Tokina.

BTW: Siden 50-135 er ekkelt skarp og et meget bra objektiv, så er jeg jammen ikke sikker på at jeg ville ha ofret den for 60-250.

Da tror jeg heller at 50-135 + DA*200/2.8 evt. DA*300/4 er en bedre kombinasjon.

Mvh,

Beej80

Jeg sitter med samme informasjon, altså at det ikke vil komme tokina versjon av DA* i Pentaxfatning. For øyeblikket er det nok sånn. Men. En slik avtale mellom Pentax og Tokina er neppe evigvarende. Ikke at jeg har tro på at det vil endre seg, men helt utenkelig er det ikke. Kanskje i 2015 eller deromkring ;)

Når det gjelder 50-135 kontra 60-250 ville jeg ressonere jeg slik: Hvis trådstarter planlegger flere teleobjektiver ville jeg holde på 50-135. Den har et vidt forskjellig bruksområde fra Bigma.

50-250 og Bigma derimot, vil etter mitt syn være mer overlappende i bruksområde. Både når det gjelder brennvidde og lysstyrke.

Det skal og mye til at 60-250 blir i nærheten av 50-135 optisk. Den siste er i følge mange brukerrapporter en juvel som tangerer fastoptikk. Å forvente at 60-250 blir like bra er kanskje i overkant optimistisk. Jeg håper jeg tar feil, men for meg blir 60-250 hopperen som kommer etter Wirkola.

Vi skal heller ikke se bort fra at Pentax har lenge telezoomer på gang. Jeg har våte drømmer om DA* 120-300/2,8 og DA* 1,4x TC

Det ville nok koste noen kroner, men fy søren for et alternativ til Bigma! Ville nok også bli en del større og tyngre, men for meg er 3 kg smertegrensa. Dette er bare spekulasjoner, men det kan dukke opp hyggelige overraskelser i kjølvannet av pressekonferasen 24. januar. Jeg forventer ikke at drømmen min skal materialisere seg, men det som eventuelt blir vist, kan komme til å snu resonnementene våre helt på hodet.

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg sitter med samme informasjon, altså at det ikke vil komme tokina versjon av DA* i Pentaxfatning. For øyeblikket er det nok sånn. Men. En slik avtale mellom Pentax og Tokina er neppe evigvarende. Ikke at jeg har tro på at det vil endre seg, men helt utenkelig er det ikke. Kanskje i 2015 eller deromkring ;)
Nå er jo begge under samme hatt, Hoya, så det er vel ikke så rart alt i alt. Men de er jo fortsatt selvstendige selskaper begge to...
Lenke til kommentar
Dermed mener jeg det muligens er fånyttes for Pentax-brukere å vente på 60-250 i K-fatning fra Tokina.
Siden tomsi42 er Canon-bruker i dag, kan det jo være han håpet på at Tokina kommer med en Canon-variant av den... :o)

Det stemmer det.

Grunnen til at jeg finner 60-250mm interessant, er erfaringen min fra safari-turen til Kenya i 2006; der at jeg hadde mer glede av min 55-200mm enn han som hadde 70-300mm'eren. Det skjedde mer i området 55-70 enn i 200-300mm. Så da virker det som om 60-250mm vil være et godt kompromiss. Canon har kommet med en billig-zoom i området 50-250mm og sin er OK; men jeg er kurert for billige Canon objektiver for godt.

Tom

Har litt samme erfaring frå tida med Sigma 70-200/2.8. 80 % av bilda under 135 mm, og 70 mm er som regel for trangt, 95% av resterende på maks zoom (200 mm), og mange av dei kunne eg gjerne tenkt meg endå meir tele..

Av andre erfaringar med Sigmaen, dårlig komunikasjon med kamera på blenderåpning ved bruk av konverter, der er Tamron mykje betre..

Lenke til kommentar
Nå er jo begge under samme hatt, Hoya, så det er vel ikke så rart alt i alt. Men de er jo fortsatt selvstendige selskaper begge to...

Hoya og Tokina har samme importør i USA. Dette er trolig grunnen til at mange hevder at Hoya eier Tokina, eller at der en form for sameie.

Jeg har sett utaldige høyrøstede diskusjoner om dette, og til nå har jeg til gode å se at noen greier å stable på beina skikkelige indisier eller beviser for at det stemmer. Så jeg tror dette rett og slett er en myte. Correct me if I'm wrong.

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Korleis er garantier og Norsk kjøpslov hos dei ??
Godt spørsmål, men de har lang tradisjon med å handle med nordmenn, og har nå åpnet norsk nettbutikk. Med andre ord skal norsk kjøpslov gjelde. Hva slags praksis de har, og hvor mye krangling som må til, vet jeg dog ingenting om (forhåpentligvis får jeg heller ikke vite noe, har ikke handlet der ennå, men kommer antakelig til å gjøre det i nær fremtid).

Edit: I og med at det er et svensk firma, vil jeg forøvrig tro at alle modeller er fra nordiske importører, og at det følgelig er samme garantivilkår som i norske butikker.

Ut fra det som står på sidene deres, er det litt uklart om de "håper" på å forholde seg til svensk eller norsk lovgivning. Den svenske er ikke like streng som den norske, men gir uansett tre års reklamasjonsrett. Spørsmålet blir jo hvor mange saker som kommer opp overhodet etter de første tre årene...

Må nok berre innrømme at dei har gode priser, om garantibetingelser er som på varer frå den norske importøren. Uansett skal det vel godt gjerast at dei yter samme servicen som våre venner hos Fovi (Pentax Norge) gir, men det må bli opp til den enkelte å vurdere om det er verdt prisforskjellen.

Lenke til kommentar
Det skal og mye til at 60-250 blir i nærheten av 50-135 optisk. Den siste er i følge mange brukerrapporter en juvel som tangerer fastoptikk. Å forvente at 60-250 blir like bra er kanskje i overkant optimistisk. Jeg håper jeg tar feil, men for meg blir 60-250 hopperen som kommer etter Wirkola.

Vi skal heller ikke se bort fra at Pentax har lenge telezoomer på gang. Jeg har våte drømmer om DA* 120-300/2,8 og DA* 1,4x TC

Det er nok mange som håper at DA*60-250/4 blir like bra som Canon sin 70-200/4 L-IS, og Pentax lagde gode objektiver tidligarer på 80 og 90 tallet med A*-, F*-, FA* serien og den første Ltd serien, så kvifor skulle ikkje dei få til eit kjempeobjektiv i denne og. DA*200/2.8 er alt testa av eit fransk magasin og har fått ei stjerne meir enn DA*50-135/2.8, så eg har tru på at det som kjem av DA* er på høgde med Canon og Nikon sin toppobjektiv.

Lenke til kommentar

Jeg må få si at jeg satte pris på denne tråden. Om den sporet litt av på noen punkter, var helt ok for min del.

Dette er ikke enkelt, sukk... Jeg vet at det skal godt gjøres å få et så bra kamera som k10D er, til den prisen den selges til akkurat nå.

På den annen side sitter jeg og tenker; hvis neste versjon (K20D) har bedre støy-egenskaper (uten at det egentlig sier meg så mye), f.eks ved at bilder på ISO800 fra K10D er like gode som bilder på ISO1600 fra K20D, vil ikke det bety at alle objektivene jeg måtte ha kjøpt blir tilnærmet 1 stopp "lysere" på K20D i forhold til K10D? Om så er tilfellet, vil ikke en prisforskjell på 6-7000 mellom disse kameraene "rettferdigjøre" denne prisforskjellen med tanke på dette ene punktet? I tillegg får man kanskje raskere serie-opptak, bedre lcd-skjerm, raskere/mer presis AF og live-view? Eller er jeg på jordet her?

Når det gjelder behov for lange brennvidder, er det umulig for meg å si noe konkret. Jeg har ikke SLR fra før. Jeg har derimot et Canon S2 IS (superzoom 10x), og har bilder fra hele brennvidden dette kameraet tar (husker ikke crop-faktor og objektivdetaljer)

Om dere gidder kan dere kikke litt på bildene jeg har lagt ut i et lite galleri her: http://www.torarne.com/galleri

Her har jeg plukket ut et lite knippe av forskjellige bilder jeg liker å ta. -Ser selv at jeg liker portretter, snapshots og makro...i tillegg til landskap.

Bildene er vel kanskje ikke så gode, rent teknisk og komp-messig, men jeg har kommet til et punkt hvor jeg ikke får "tynet" noe mer ut av S2IS'en og har et behov for å utvikle (ikke det at jeg er viklet inn i noe...) meg videre :-)

Pluss det faktum at jeg har små barn som nå skal begynne på barne-dans og karate, har fått meg til å ville ha lyssterke zoomer som kan ta greie bilder innendørs uten blits. Her håper jeg at DA*50-135/f2.8 vil kunne gjøre nytte for seg...

Min ydmykhet ovenfor denne pletoraen av ekspertise og kunnskap jeg møter i dette forumet er nå nesten grenseløs :-D

Takk, for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar
På den annen side sitter jeg og tenker; hvis neste versjon (K20D) har bedre støy-egenskaper (uten at det egentlig sier meg så mye), f.eks ved at bilder på ISO800 fra K10D er like gode som bilder på ISO1600 fra K20D, vil ikke det bety at alle objektivene jeg måtte ha kjøpt blir tilnærmet 1 stopp "lysere" på K20D i forhold til K10D? Om så er tilfellet, vil ikke en prisforskjell på 6-7000 mellom disse kameraene "rettferdigjøre" denne prisforskjellen med tanke på dette ene punktet? I tillegg får man kanskje raskere serie-opptak, bedre lcd-skjerm, raskere/mer presis AF og live-view? Eller er jeg på jordet her?

Jeg skjønner deg godt. Det er alltid en ny modell som frister. La oss si du venter på K20D. Det er sannsynlig at du får ett trinn mer og gå på. Kanskje mer og. Ryktet vil ha det til at SR og vil være bedre. Så la oss si 1,5 trinn. Det kan og hende at du får Live View, eller en eller annen killer feature som vi ikke har tenkt på. Prisen vil altså trolig være omtrent det doble. Er ett og et halvt trinn og muligheten for noe ingen vet hva er verdt en dobling av pris for deg?

En annen ting er at dette handler ikke bare om penger. Går du for K10D nå, så har du kamera i hånda om noen dager. Jeg tviler på at du har en K20 i hånda før om tre måneder. Kanskje seinere, men neppe før. Det er mange ungebilder det. Bilder du går glipp av, eller må ta med utstyr du føler du har vokst i fra. Du får også begynt på læringa tidligere.

Enda et moment er at det oftest er en bedre bedre investering å putte pengne i optikk, enn i kamerahus. For moderne kamerahus de går i stykker, og spekulasjonene om K30D er alt i gang. Så du får kanskje lyst på den og etter hvert.

Kvalitetsoptikk derimot. Den varer, den lar seg og selge uten voldsomme tap, og det kommer som regel ikke en mk. II utgave til neste år. Men kanskje viktigst er at optikken har mye større påvirking på billedkvaliteten enn kamerahuset.

Og nei. Det at kamera er bedre på høy ISO betyr ikke at du kan får samme ytelse med billigere optikk. Du ser ikke bedre gjennom dem, oppløsningen blir ikke bedre (tvert i mot), og du får ikke samme muligheter til bruke dybdeskaphet som virkemiddel. Bedre kamera betyr altså ikke at du automatisk kan spare penger på å kjøpe billigere optikk.

På den andre sida, kan det hende at du vil angre som er hund, hvis du venter.

Så spørsmålet koker ned til. Ønsker du å være på toppen av teknologipyramiden til en hver tid, eller ønsker du å være der hvor du får mest for pengene? Du vet utmerket godt hvilket alternativ som gir deg det siste.

I hvilken ende av næringskjeden du ønsker å stå, det må du svare på selv. Og du må selv stå for den avgjørelsen. Klok av skade, vil i hvert fall ikke jeg ta det ansvaret det er å gjøre valget for deg.

Lykke til

Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Hivs jeg blir gæern nok til å gå over til Pentax, så vil 60-250mm være et av argumentene - 60mm x 1.5 crop er veldig nærme 55mm x 1.6 crop...
Bare å hive seg på vet du, jeg konverterer i disse dager fra Nikon til Samsung/Pentax... :o)

Jeg vil påstå at 16-50 f/2.8 heller ikke er så verst argument for å gå over til Pentax, selv om den også leveres til Canon/Nikon i Tokina-variant. Snadderoptikk som 31mm f/1.8 og 77mm f/1.8 er heller ikke å forakte :o)

Jeg har kikket litt på den 31mm'eren - og er enig at den er også et av de fristende argumentene for Pentax. Vi får se når sommeren nærmer seg.

Tom

Lenke til kommentar

Mykje fine bilder, Canon S2 IS er nok en av de bedre superzooman sjølv i dag. Ser og at effektiv brennvidde på kamerat du har ligg frå 36-430mm.

Det som eg trur du vil merke mest og ha mest glede av, ut frå dei bilda eg har sett, er økt vidvinkel framfor meir tele, om du går for DA*16-50. 16 mm tilsvare 24 mm og er ufatteleg mykje vidare enn 36 mm..

Pakken du har lista opp med DA*16-50/2.8, DA*50-135/2.8, er ein kjempepakke, men eg ville ha venta litt med FA50/1.4 og lagt pengane i Blits istadenfor, for det bør du ha uansett.

Du vil nok kanskje sakne den lengste enden, men eg vil tru at du kan croppe bilda nokså hardt og likevel ha like god eller betre kvalitet en du har i dag, med DA*50-135/2.8..

Lenke til kommentar
Pakken du har lista opp med DA*16-50/2.8, DA*50-135/2.8, er ein kjempepakke, men eg ville ha venta litt med FA50/1.4 og lagt pengane i Blits istadenfor, for det bør du ha uansett.

Du vil nok kanskje sakne den lengste enden, men eg vil tru at du kan croppe bilda nokså hardt og likevel ha like god eller betre kvalitet en du har i dag, med DA*50-135/2.8..

Ser poenget! Jeg går for dette! Kommer til å bestille K10D fra Scandinavianphoto med de to DA*-glassene og blits i første omgang. Når jeg får noe mer erfaring med kameraet og bruksområdene mine, vil jeg supplere med de objektivene jeg mener jeg mangler etter hvert. Jeg har kommet til den konklusjonen at jeg vil satse mest penger på kvalitets-optikk, så får kamerahusene komme når de kommer...er uansett overbevist om at jeg vil få masse gode bilder og mye moro med K10D'en :-)

Tusen takk, alle sammen for bidragene i tråden! ...og andre tråder.

Lenke til kommentar
Kommer til å bestille K10D fra Scandinavianphoto med de to DA*-glassene og blits i første omgang. Når jeg får noe mer erfaring med kameraet og bruksområdene mine, vil jeg supplere med de objektivene jeg mener jeg mangler etter hvert. Jeg har kommet til den konklusjonen at jeg vil satse mest penger på kvalitets-optikk, så får kamerahusene komme når de kommer...er uansett overbevist om at jeg vil få masse gode bilder og mye moro med K10D'en :-)
Utmerket valg! Dersom du lurer på om du vil ha et teleobjektiv på sikt, foreslår jeg heller at du spanderer en tusenlapp på en brukt 70-300, som du selger med minimalt tap dersom du vil ha noe skikkelig...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...