Gå til innhold

Prosessorskred fra Intel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var første steg gjort. E8400 er bestilt, sammen med Kingston DDR3 minne, passende skjermkort, en Seagate Cheetah 15K.5 73 GB 68pin og en Intel Xeon X3210 til filserveren. Resten går til multimediaboksen. SCSI-disken gjorde at jeg handlet hos Dropzone. Nå gleder jeg meg til å starte omleggingen. Når man har en SCSI-kontroller som passer, hva pokker skal man med en WD Raptor når SCSI-disken kan skrive med en hastighet på rundt 100 MB/s?

Lenke til kommentar
En SCSI-disk på 15 000 RPM må vel bråke som en tornado?

Nei, den bråker mye mindre enn hva du skulle tro. Har i lengre tid hatt en Seagate Cheetah 15K.3 36.7 GB, og den bråker ganske lite til å være en 15k SCSI-disk. Ved skriving gir den lyd fra seg, men den tikkingen er bare deilig å høre på. Og så hører jeg den når den spinner opp ved oppstart. Men dette er stort sett lyder jeg bare blir glad for å høre. Og hva den nye disken angår gleder jeg meg. Skriving på 100 MB/s jevnt over på en eneste disk er ikke noe annet enn rått. Og når disken bare koster ca 300 kr mer enn en WD Raptor 74 GB sier det seg selv at man velger en SCSI-disk. Har man en SCSI-kontroller fra før får man faktisk mer for pengene ved å velge en SCSI-disk fremfor en WD Raptor, særlig med de prisene som nå gjelder. Men jeg husker jeg brukte en Western Digital 10k SCSI-disk U2W. Den bråkte som en jetmotor.

Lenke til kommentar
Nå som HW har fått seg en skikkelig testlab for måling av støy og at prisen på denne disken er så gunstig, så hadde det vært morsomt med en test,

Det burde helt klart komme en slik test. Denne disken leveres selvfølgelig også med SAS-grensesnitt, noe som er mer aktuelt enn 68pins SCSI. Men det er en del som sitter på slike SCSI-kontrollere, så Seagate leverer både for SAS og 68/80 pins SCSI. Uansett er dette såpass bra at hw.no helt klart burde skrive litt om denne disken. Det er vel en av ytterst få disker som klarer å dra Gbps ethernet fullt ut.

Nå gleder jeg meg til å få opp de nye ombygde maskinene. Det er lenge siden jeg oppdaterte maskinvaren nå, og strukturen kommer til å bli mye bedre enn hva den noensinne har vært.

Lenke til kommentar

Da blir det litt vel stivt prismessig. Har ikke noe stort behov for det, men hadde vært kjekt med den ytelsen det er snakk om. Føler at jeg ikke helt klarer å rettferdiggjøre behovet mitt dersom jeg må ut med 3000-4000 kroner sammenlagt. Takker uansett for fin info.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...