Gå til innhold

Prosessorskred fra Intel

Anbefalte innlegg

Stemmer det at Q9450 har blitt utsatt til mars? Hvor blir dette bekreftet?

Edit: Leste nyheten skrevet av Digitimes hvor dette ble sagt. Er det likevel gjeldende ettersom prosessorene ble lansert 16. januar? Det kan selvfølgelig virke slik med tanke på at det ikke er tegn til at noen nettbutikker får CPU'ene inn med det første... Kan spekulere rundt dette til jeg blir helt grønn.

Endret av XII
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gamle nyheter sier så, men personlig synes jeg det varierer litt på informasjon jo flere dager som går. Men Q9450 kommer garantert ikke i Januar.

Det er litt usikkert med dual-core prosessorene, Core2 Duo E8x00. Ingen nettbutikker vet når de får inn disse prosessorene, som ifølge det jeg har hørt skal komme før quad-core prosessorene. Men for LGA771 ser det bedre ut, der kjøres det ut 45nm Xeon. På jobben fikk vi en 1U rackserver med Xeon E5420 levert forrige uke. Og Xeon E5420 er en 45nm CPU.

Lenke til kommentar
Gamle nyheter sier så, men personlig synes jeg det varierer litt på informasjon jo flere dager som går. Men Q9450 kommer garantert ikke i Januar.

Nei, det ser ikke ut til det akkurat. Men shg.no har den "forventet på lager 29.01.08" da, så er jo lov å håpe. Vet ikke om de pleier å skrive "ubekreftet" dersom det faktisk er det som er tilfellet.

Endret av XII
Lenke til kommentar

Det er litt usikkert med dual-core prosessorene, Core2 Duo E8x00. Ingen nettbutikker vet når de får inn disse prosessorene, som ifølge det jeg har hørt skal komme før quad-core prosessorene. Men for LGA771 ser det bedre ut, der kjøres det ut 45nm Xeon. På jobben fikk vi en 1U rackserver med Xeon E5420 levert forrige uke. Og Xeon E5420 er en 45nm CPU.

Vi har vel totalt 6 2*Quad 45nm servere på jobben nå og de første fikk vi levert i oktober om jeg ikke husker feil.

Nei, det ser ikke ut til det akkurat. Men shg.no har den "forventet på lager 29.01.08" da, så er jo lov å håpe. Vet ikke om de pleier å skrive "ubekreftet" dersom det faktisk er det som er tilfellet.

Mitt inntrykk er at SHG pleier å skrive inn etterlengtede lanseringsvarer med pris lenge før de vet når de kommer på lager for å satse på forhåndsbestillinger med betaling.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vil bare understreke at SHG.no aldri har vært pålitelige med de datoene sine :thumbdown:

Lenke til kommentar
Vi har vel totalt 6 2*Quad 45nm servere på jobben nå og de første fikk vi levert i oktober om jeg ikke husker feil.

Det ser ut til å være trenden, at Intel pusher ny teknologi til det profesjonelle markedet først.

Mitt inntrykk er at SHG pleier å skrive inn etterlengtede lanseringsvarer med pris lenge før de vet når de kommer på lager for å satse på forhåndsbestillinger med betaling.

Liker ikke å forhåndsbetale. Venter heller til 45nm prosessorene blir tilgjengelige hos Komplett, Netshop, PSdata osv. Når jeg kjøper utstyr nå, så kjøper jeg en del. Dropzone er en annen nettbutikk jeg vurderer sterkt å handle fra når jeg nå skal kjøpe en del datautstyr.

Lenke til kommentar
Hvordan pleier prisforskjelden mellom LGA 775 og LGA 771 være på samme klokkefrekvens?

Dette lurer jeg også felt på.

Vi har jo en Q9450 som er veldig aktuell, men så har vi jo en kliss lik Xeon X3350 :p

Nå er det jo ingen tilgjengelig pris på sistnevnte i prisguiden da.

Hva tror dere prisforskjellen vil være?

Er begge prosessorene helt identiske? Bare den ene er LGA771 og heter Xeon og den andre er LGA775 og heter Core 2 Quad? Yter de helt likt osv?

Lenke til kommentar
Hvordan pleier prisforskjelden mellom LGA 775 og LGA 771 være på samme klokkefrekvens?

Den er absolutt til stede. LGA771 prosessorer (Xeon) er en del dyrere. I tillegg er ikke hovedkortene optimalisert for vanlige maskiner, men for kraftige arbeidsstasjoner og servere. Supermicro har vel et par LGA771 hovedkort på vanlig ATX-format med plass til to prosessorer, og et oppsett som minner litt om vanlige LGA775 hovedkort, med ordentlige PCI-E x16 grafikkporter. Ellers er det skralt på LGA771. Men dette kortet er svindyrt, selv i forhold til det ganske dyre LGA775 hovedkortet jeg kjøpte meg, nemlig Supermicro C2SBX, som nå er det nest dyreste X38 baserte hovedkortet i prisguiden, bare slått av MSI sitt vannkjølte hovedkort. I tillegg MÅ man ha en strømforsyning med EPS12V. En annen ting som fordyrer er minnet, hvor man er nødt til å bruke FB-DIMM som er en del dyrere enn DDR2 og snart også DDR3. LGA771 koster med andre ord såpass mye mer at det ikke er verdt prisen hvis man ikke har ekstreme krav til prosesseringskraft og man f.eks. trenger mer enn 8 GB RAM sammen med 2 stk. quad-core prosessorer til tunge oppgaver.

Edit: 1600 MHz FSB vil komme på LGA771 før LGA775, noe som også var tilfelle tidligere. LGA771 prosessorer hadde 1333 MHz FSB lenge før denne FSB ble tilgjengelig på LGA775 prosessorer.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Typisk ligger en LGA771 på rundt 5-7000,- hvor LGA775 varianten ligger på 2000,-. Husk at man også får Xeon til LGA775 og her er de priset likt med den vanlige varianten.

LGA771 er Intels flersokkel/SMP plattform og brukes hovedsaklig i servere, men også sikkert i noen workstations som nevnes.

EDIT:

Det er flust av vanlige hovedkort med støtte for 16GB DDR2 Stigfjel.

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...mp;submit=S%F8k

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Den er absolutt til stede. LGA771 prosessorer (Xeon) er en del dyrere. I tillegg er ikke hovedkortene optimalisert for vanlige maskiner, men for kraftige arbeidsstasjoner og servere. Supermicro har vel et par LGA771 hovedkort på vanlig ATX-format med plass til to prosessorer, og et oppsett som minner litt om vanlige LGA775 hovedkort, med ordentlige PCI-E x16 grafikkporter. Ellers er det skralt på LGA771. Men dette kortet er svindyrt, selv i forhold til det ganske dyre LGA775 hovedkortet jeg kjøpte meg, nemlig Supermicro C2SBX, som nå er det nest dyreste X38 baserte hovedkortet i prisguiden, bare slått av MSI sitt vannkjølte hovedkort. I tillegg MÅ man ha en strømforsyning med EPS12V. En annen ting som fordyrer er minnet, hvor man er nødt til å bruke FB-DIMM som er en del dyrere enn DDR2 og snart også DDR3. LGA771 koster med andre ord såpass mye mer at det ikke er verdt prisen hvis man ikke har ekstreme krav til prosesseringskraft og man f.eks. trenger mer enn 8 GB RAM sammen med 2 stk. quad-core prosessorer til tunge oppgaver.

Intel Skulltrail vil jo være et godt alternativ for mange som et LGA771 hovedkort :)

Med støtte for Quad-SLi og Quad-Crossfire osv..

Typisk ligger en LGA771 på rundt 5-7000,- hvor LGA775 varianten ligger på 2000,-. Husk at man også får Xeon til LGA775 og her er de priset likt med den vanlige varianten.

LGA771 er Intels flersokkel plattform.

Så du tror at en X3550 vil koste over 5000 kroner, mens Q9450 koster 2500? :dontgetit:

Selv om de strengt tatt er samme prosessoren? Det er jo sinnssvakt

Lenke til kommentar
Intel Skulltrail vil jo være et godt alternativ for mange som et LGA771 hovedkort :)

Med støtte for Quad-SLi og Quad-Crossfire osv..

Supermicro har noen fine LGA771 hovedkort som passer inn i vanlige kabinetter, og hvor layouten faktisk minner om en del vanlige hovedkort, bortsett fra at man finner to prosessorsokler og at man trenger FB-DIMM.

Lenke til kommentar
Så du tror at en X3550 vil koste over 5000 kroner, mens Q9450 koster 2500? :dontgetit:

Selv om de strengt tatt er samme prosessoren? Det er jo sinnssvakt

Tror nok ikke man ser de forskjellene. Men en LGA771 prosessor vil nok koste en del mer enn en tilsvarende LGA775 CPU nettopp fordi man kan kjøre mer enn en prosessor på samme hovedkort.

Edit: Xeon 45nm for LGA771 har modellserie E54xx/X54xx, ikke X33xx. X33xx er 45nm Xeon LGA775.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg som hadde tenkt meg Intel Skulltrail, med 2x Xeon X3550 og 4GiB RAM.

Tror jeg bare kan glemme det.

For det første koster vell hovedkortet skjorta i seg selv.

4GiB FB-DIMM er jo fader meg svindyrt deg også (hvorfor det egentlig? er det så bra?)

Og nå skal prosessorene koste ganske mye også? :dontgetit:

Kan vell bare legge hele den planen på is :(

Lenke til kommentar

Det er tull å tilby SLI på LGA771, ren galskap. Man burde tilby det på LGA775 med Intel chipsett.

Og det er helt normalt at LGA771 CPU'er er 2-3 ganger dyrere. Det er tross alt servermarkedet disse er beregnet for.

Ramguy:

Vi kan prate lenge om hvorfor FB-DIMM og LGA771 er bra, men det er egentlig helt irrelevant for en gaming PC.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå har det ikke kommet så mange nye LGA771 prosessorer i prisguiden enda, sist jeg så der lå Xeon E5405 der. Men igjen, Xeon X3350 (ikke X3550) er LGA775, ikke LGA771. Så skal du f.eks. ha en Xeon X3350 kan du kjøpe et LGA775 hovedkort. Det står feil i prisguiden.

FB-DIMM er en arvtaker til ECC/REG og vil være nødvendig hvis det er snakk om store mengder minne (typisk over 8 GB) for at systemet skal kunne kjøre stabilt. Skal man f.eks. ha 16 GB RAM må man minst ha 4x4 GB brikker. Da vil bufrede minnebrikker gi bedre stabilitet enn ikke-bufrede brikker, ref. Wikipedia om FB-DIMM. FB-DIMM tilbyr også feilkorrigering, noe vanlige minnebrikker ikke tilbyr. Og FB-DIMM kan også gi høyere effektiv minnebåndbredde enn tilsvarende DDR2/DDR3.

Edit: det hovedkortet jeg har kjøpt for min multimediaboks, Supermicro C2SBX er vel blant de hovedkortene som ligger nærmest et LGA771 hovedkort når man ser på layout og funksjoner.

Edit edit: Synes ikke prisene på FB-DIMM var så fryktelig avskrekkende, egentlig. Faktisk ligger prisene litt under det nivået DDR3 ligger på for øyeblikket. 4 GB (2x2 GB) FB-DIMM PC5300 ligger faktisk på rundt 1300 kr. Og det er CL4. 2x1 GB FB-DIMM, også PC5300 ligger på ca samme prisen. I og med at alle hovedkort har minst to minnekanaler trenger man ikke mer enn 2 stk. PC5300 brikker for å kjøre full hastighet på 1333 MHz FSB. Og man får dermed full minnebåndbredde i forhold til hva 1333 MHz FSB kan gi. Men vi kan vel slå fast at FB-DIMM ikke er ment for klokking.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Hvis man ser på HP, Dell og andre store ferdigprodusenter og ser på prisdifferanser mellom 1 og 2 CPU'er og ulike hastigheter så er faktisk ikke prisforskjellen på selve CPU'ene særlig stor. LGA771 er kanskje i snitt 20-30% dyrere for de mest populære modellene midt på treet.

Er begge prosessorene helt identiske? Bare den ene er LGA771 og heter Xeon og den andre er LGA775 og heter Core 2 Quad? Yter de helt likt osv?

Brikkene kommer fra de samme waferne og er laget etter samme "oppskrift". Det vil si at de er svært like. Så lenge man sammenligner prosessorer med samme klokkefrekvens, stepping, FSB, og mengde L2 cache så er de rimelig identiske. Det er bare noen småting som skiller: TDP-sorteringen, mengde stabilitetstesting, navnet, formen på sokkelen, antall pads og selvfølgelig navnet. Med andre ord: praktisk talt samme CPU med to ulike sokler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...