Gå til innhold

Prosessorskred fra Intel

Anbefalte innlegg

Ser de nye T-modellen er listet som LGA 775 sokkel i prisguiden her på hardware.no

Stemmer dette?

Nei, det stemmer ikke.

Det er nok alle Intel socket / sokel P478 :)

Du må ikke stole på prisguiden og sokler :p

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var kun et par minutters skjebne som skilte meg fra en X3220 i dag, så da fant jeg ut at jeg venter på Q9450 ;)

Eller en tilsvarende Xeon CPU. Forresten, kjøpte meg et Supermicro C2SBX og fant ut at kortet både støtter 45nm Core2 og Xeon.

Edit: sendte mail til Supermicro om 45nm støtte i natt og fikk svar fra dem allerede i dag tidlig. Det må kalles raskt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Ah jeg har det kortet på lista mi stigfjel, eneste jeg tenker litt på er prisen på 2600.

Dollarprisen har gjort at kortet nå ligger på 2491 hos Nextron. Tror neppe kortet blir billigere med det første. Jeg kjøpte det kortet fordi jeg ikke finner lignede layout og kvalitet i noen andre hovedkort jeg har sett på, inkludert Intel sine egne hovedkort.

Lenke til kommentar
Helt enig med deg stigfjell. Jeg vurderer dog litt et Asus WS kort eller dette

Var ikke kjempeimponert. Selv på det P5M2-baserte kortet fra Asus klarer ikke Asus å bruke nettverkskontrollere fra Intel/Broadcom, men Marvell. Dessuten vet jeg ikke om det siste kortet du nevnte vil støtte 45nm CPU noe C2SBX gjør.

Edit: hvis du går inn på Brukertester her på forumet vil du se at jeg skriver en brukertest av Supermicro C2SBX. Kan være verdt å få med seg.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Helt enig med deg stigfjell. Jeg vurderer dog litt et Asus WS kort eller dette

Var ikke kjempeimponert. Selv på det P5M2-baserte kortet fra Asus klarer ikke Asus å bruke nettverkskontrollere fra Intel/Broadcom, men Marvell. Dessuten vet jeg ikke om det siste kortet du nevnte vil støtte 45nm CPU noe C2SBX gjør.

Edit: hvis du går inn på Brukertester her på forumet vil du se at jeg skriver en brukertest av Supermicro C2SBX. Kan være verdt å få med seg.

Etter å sjekket ASUS sine sider en del siste uka, har jeg kommet til at kort bygd på P35, G35, P33, G33 og X38 ser ut til å ha BIOS-oppgradering for 45 nm over hele fjøla. Jevnt over har også P965 kort også samme støtte med nyeste BIOS. I alle fall har mitt kort det. Problemet kommer når FSB settes opp til 1600 Mhz.

Kort basert på Intel 3100 brikkesett ser ikke ut til å støtte 45 nm (jf Theo343 sitt mulige valg)

For meg er ellers ikke prisen på selve kortet det største problemet med SuperMicro C2SBX, men at det bruker DDR3 minne. Noe som gir bare kost og ingen nytte enn så lenge, og medfører fort vekk 1500 - 2000 kr ekstra for et oppsett. Da blir prisforskjellen så stor i forhold til et "simplere" oppsett at man kan bytte det ut opptil flere ganger.

Ellers er det synd at Nextron ikke har SuperMicro C2SBA+II i sortimentet. Det kunne jeg tenkt å vurdere i oppgradering av server.

Lenke til kommentar
For meg er ellers ikke prisen på selve kortet det største problemet med SuperMicro C2SBX, men at det bruker DDR3 minne. Noe som gir bare kost og ingen nytte enn så lenge, og medfører fort vekk 1500 - 2000 kr ekstra for et oppsett. Da blir prisforskjellen så stor i forhold til et "simplere" oppsett at man kan bytte det ut opptil flere ganger.

Jeg skal uansett ikke kjøpe før 45nm prosessorer blir tilgjengelige, og da har det kanskje skjedd noe med DDR3-prisene. Jeg vet at DDR3 er dyrt nå, billigste 2 GB DDR3 minnesett ligger på litt under 1500 kr. Men på grunn av den layouten kortet har, samt at Supermicro har vært strenge med å benytte kvalitet på hovedkortet sitt uten for mye bruk av fancy funksjoner gjorde at jeg valgte dette hovedkortet.

Ellers er det synd at Nextron ikke har SuperMicro C2SBA+II i sortimentet. Det kunne jeg tenkt å vurdere i oppgradering av server.

Jeg er ganske sikker på at hvis du ringer Nextron så vil de nok være behjelpelige med å skaffe et slikt kort for deg. De er faktisk importør for Supermicro i Norge.

Edit: når jeg nå går til innkjøp så snart 45nm CPU kommer på markedet kommer ikke jeg til å bytte på en stund. Jeg har rett og slett ikke tid til kontinuerlig bytte av hardware. Det oppsettet jeg nå skal bygge opp skal fungere og vare lenge, så enkelt er det.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Min nåværende S478 server har gjort jobben godt 24/7 i 5 år, den skal nå i dette kvartal få en velfortjent oppgradering.

Tanken er en eller annen quadcore fra Intel, muligens en X3060 eller en X3210, evt. en 45nm utgave. Og den skal ha 8GB(4*2) DDR2 Value minne som fås til spottpriser overalt.

SuperMicro C2SBA+II kortet som nevnes melder jeg meg også som interessent på om du går for et slikt Bolson!

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Tanken er en eller annen quadcore fra Intel, muligens en X3060 eller en X3210, evt. en 45nm utgave. Og den skal ha 8GB(4*2) DDR2 Value minne som fås til spottpriser overalt

Xeon 3060 er bare en dual-core CPU, og den er faktisk dyrere enn Xeon X3210 for øyeblikket. Ikke noe godt kjøp, med andre ord.

Lenke til kommentar
Den skal jeg absolutt få med meg stigfjell :)

Brukertest av Supermicro C2SBX.

Har ikke fått testet kortet i drift, men har skrevet en del om førsteinntrykk og spesifikasjoner.

At kortet har LPT-port og serieporter er en av grunnene til at jeg velger å ikke investere i dette kortet. Selv om det ser spennende ut. Litt for gammeldags for meg rett og slett.

Ser helt klart at Supermicro har valgt å være konservative, det har jeg da også skrevet i testen. Men man må også tenke litt på hva slags segment dette kortet er ment for. Supermicro satser kun på server- og workstationsegmentet, altså kun på det profesjonelle markedet hvor LPT og COM-porter fortsatt er nødvendig for å kunne betjene nisjeutstyr. Supermicro C2SBX er ikke ment for hjemmemarkedet i det hele tatt. Ser en del av samme trenden på profesjonelle laptop'er, som fremdeles har COM-port og D-SUB skjermutgang. Hvorfor? Fordi det er standarder som fungerer nær sagt over alt, og som av mange regnes som "failsafe". Senest for et år siden fikk jeg bruk for COM-porten på min bærbare PC da jeg skulle klargjøre en managed switch til bruk.

Edit: men selv om man finner LPT og COM på kortet er kortet ellers hypermoderne og støtter nye prosessorer, også 45nm og DDR3, som ventes å ta over for DDR2. Altså et moderne hovedkort med en konservativ vri.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Hovedkortet er kjempebra, men for hjemmeserveren min blir det feil på flere områder. Jeg ønsker DDR2 pga pris og at DDR3 ikke er merkbart bedre. LPT og seriell trenger jeg ikke hjemme.

Men DDR2 utgaven er meget interresant. Dog savner jeg eSATA, samt at PCIe er mer brukanes for en hjemmeserver enn PCI-X.

Lenke til kommentar
Hovedkortet er kjempebra, men for hjemmeserveren min blir det feil på flere områder. Jeg ønsker DDR2 pga pris og at DDR3 ikke er merkbart bedre. LPT og seriell trenger jeg ikke hjemme.

Men DDR2 utgaven er meget interresant. Dog savner jeg eSATA, samt at PCIe er mer brukanes for en hjemmeserver enn PCI-X.

Noe av det jeg kommer til å teste er vanlige tilleggskort på den ene PCI-E x16 porten når jeg får bygd opp maskinen. Skal også sende mail til Supermicro om det er mulig og i så fall hvordan, tenkte å gjøre dette i kveld. Det vil være noe av det jeg kommer til å skrive om. Og for mitt vedkommende har jeg faktisk en PCI-X SCSI-kontroller og en SCSI OS-disk jeg vil bruke på multimedia-boksen, som vil streame fra en filserver over Gbps nettverk. Og PCI-X portene støtter også standard PCI kort. Fremdeles er det slik at de fleste tilleggskort som lydkort, TV-kort osv kommer på PCI og ikke PCI-E.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg svar fra Supermicro. Ifølge Supermicro sin tekniske support er det mulig å benytte en PCI-E x16 port til andre ting enn skjermkort på C2SBX. Altså at hovedkortet støtter bruk av f.eks. diskkontrollere (SCSI/SAS/SATA) og andre enheter brukt på en PCI-E x16 port. Dette skal prøves så fort som mulig, det er helt sikkert.

Edit: det er også verdt å nevnte (som skrevet i brukertesten) at de to PCI-X portene deler en PCI-E x4 bus mot sørsiden gjennom en PXH-V bro. Så man får utbytte av PCI-E selv om man bruker et PCI-X kort.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...