Angelspawn Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Hei, Tenkte jeg skulle nevne at P5N32-E SLI fra Asus faktisk støtter 45nm cpus, så jeg tror ryktene om at 680I-Brikkesettet ikke støtter 45nm er sterkt overdrevet. Lenke til kommentar
tOREEE Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Jeg sikler allerede på Q9450.. Noen mulighet for at de kommer først i februar? Den er dessverre utsatt til mars... se signatur Da får en Q6600 med G0 stepping holde. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Hei,Tenkte jeg skulle nevne at P5N32-E SLI fra Asus faktisk støtter 45nm cpus, så jeg tror ryktene om at 680I-Brikkesettet ikke støtter 45nm er sterkt overdrevet. Står ikke i lista over støtta CPU-er hos ASUS. Kan faktisk ikke se at noen av P5N32 korta støtter noe nyere en QX6850 (og den er Kentsfield på 65nm). Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Jeg sikler allerede på Q9450.. Noen mulighet for at de kommer først i februar? Den er dessverre utsatt til mars... se signatur Hva med status for dual-core prosessorer, "Wolfdale", type E8400 osv? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Servere med nye 45nm Xeon prosessorer er allerede i salg. På jobben har jeg bestilt en server med Xeon E5420 2.5 GHz 12 MB cache quad-core. Prosessoren benytter LGA771. Serveren har estimert leveringsdato i slutten av januar. Men det er ingen hemmelighet at Intel først lanserer slike nyheter på server/workstation plattformen. F.eks. kom Core-baserte Xeon "Woodcrest" og "Clovertown" med 1333 MHz FSB lenge før de ordinære Core2 prosessorene (Core2 Duo og Core2 Quad) fikk 1333 MHz FSB. Mener å huske at 1333 MHz FSB var tilgjengelig på LGA771 i minst et halvt år før vi så 1333 MHz FSB på LGA775. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Dersom de går over 3G vil de få et gigantforbruk noe på sikkert høyde med hva prescott var når den kom. Med B2-steppingen ja. Da kan det bli bortimot så varmt som med Prescott og Core 2 Quad Extreme. Vi får se hvordan det går med B3-steppingen. Jeg gidder ikke svartmale den før jeg ser forbedringen. Fordi da blir det en black edition. HAHAHA. 9600 (Jeg har ikke sovet på 4 dager, og den slo vel ann hos dere andre kan jeg tenke meg) Endret 8. januar 2008 av Spetsnaz Lenke til kommentar
ThomasBergen Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Her står det litt meir om 45nm CPU DIGI Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Her står det litt meir om 45nm CPU DIGI Enda godt at det ser ut til at dual-core prosessorene kommer denne måneden. For de som vil ha quad-core raskt ville jeg rettet blikket mot Xeon X3320, X3350 og X3360. Kan jo tenkes at Intel lanserer disse tidligere enn 45nm Core2 Quad... Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Dette passer meg bra! Blir vel ny spillpc på meg i løpet av få uker nå Men hva blir den største forskjellen vi vil legge merke til? Ytelsen var jo ikke så alt for mye høyere. Vil dere være lavere forbruk/varmeutvilking? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Dette passer meg bra! Blir vel ny spillpc på meg i løpet av få uker nå Men hva blir den største forskjellen vi vil legge merke til? Ytelsen var jo ikke så alt for mye høyere. Vil dere være lavere forbruk/varmeutvilking? De nye 45nm prosessorene vil etter hva som er blitt kjent ha 10-15% høyere ytelse enn tilsvarende 65nm prosessorer på samme klokkehastighet. Og prosessorene er kaldere enn sine 65nm motstykker. Så dette lover godt. Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Ja, dette passet meg utmerket. Skal oppgradere min tre og et halvt år gamle PC. Athlon 3700+ 2.4Ghz (socket 754) begynner å dette av i svingene nå. Hadde planer om å kjøpe en Core 2 Duo E6850 3.0 Ghz CPU + hovedkort og minne i morgen. Nå blir det nok til at jeg venter på en rimelig Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz CPU kommer på lager i norske nettbutikker. Den ene prisen som står oppført er jo allerede 400 kroner rimeligere enn E6850 :-) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Ja, dette passet meg utmerket. Skal oppgradere min tre og et halvt år gamle PC. Athlon 3700+ 2.4Ghz (socket 754) begynner å dette av i svingene nå. Hadde planer om å kjøpe en Core 2 Duo E6850 3.0 Ghz CPU + hovedkort og minne i morgen. Nå blir det nok til at jeg venter på en rimelig Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz CPU kommer på lager i norske nettbutikker. Den ene prisen som står oppført er jo allerede 400 kroner rimeligere enn E6850 :-) Og E8400 vil til og med være raskere enn E6850. Det blir nok denne prosessoren jeg også kommer til å legge meg på når jeg bygger opp min multimedia-maskin. Og så skal jeg sikre meg en 65nm quad-core CPU billig når disse eventuelt detter i pris ved innføringen av 45nm. Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Jeg leste i en utenlandsk nettavis (jeg husker ikke nå hvilken) at de var langt fra sikre på om Intels utsettelse av Quad Core 45nm bare skyldtes liten konkurranse fra AMD, som er den offisielle unnskyldningen fra Intel. Det går nemlig rykter om at Intel hadde problemer i siste runde med å få den nye Metalgate-teknologien til å virke skikkelig i praksis og at de også måtte kaste en hel batch som skulle ha gått ut til importørene. Hverken denne nettavisen eller jeg vet hvor mange prosessorer det er i en slik batch, men antagelig mange titusen - kanskje så mye som en million? Uansett har jeg blitt litt skeptisk. Med tanke på AMDs flause med den første steppingen på Phenom tror jeg at jeg skal vente litt med 45nm-generasjonen til Intel, inntil den har vært på markedet noen uker og folk har fått testet den skikkelig. Etter hvert har jeg lyst til å investere i en Q9550 på 2,83 GHz som vil koste rundt 4200 kroner. Endret 8. januar 2008 av Prognatus Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Imponerende av Intel å skvise AMD slik. Nå som AMD ligger nede prøver de kanskje å sette inn nådestøtet. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Imponerende av Intel å skvise AMD slik. Nå som AMD ligger nede prøver de kanskje å sette inn nådestøtet. AMD bør komme med noe revlusjonerende litt kvikt. Core2 kom sommeren 2006, og AMD har enda ikke klart å komme med et skikkelig svar. Det er litt synd at konkurransen nå nærmest er ikke-eksisterende. Det er ikke bra for markedet og utviklingen. Problemet til AMD er at de ikke bare sliter på CPU-fronten, men at de også har en del å jobbe med hva chipset angår i forhold til Intel. Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Skal snart kjøpe ny maskin og vurderer faktisk å kjøre AMD og ATI, mest for å støtte de Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) En bra ting med de 45nm-prosessorene som kommer nå i 1. kvartal, er at de vil bli relativt rimelige fordi Intel satte prisene før Phenom viste seg å floppe i desember. Nå kan ikke Intel gå tilbake på de prisene de har lovet grossistene. Jeg er mer bekymret for prisnivået på Nehalem-plattformen, som antagelig vil hete Core 3 offisielt. Uten reell konkurranse kan Intel øke prisene sine. Og hvis Nehalem blir vesentlig bedre enn Penryn, vil de heller ikke konkurrere med seg selv og derfor gjør det ikke noe å introdusere Nehalem med stive priser. Det kan også ta lengre tid før prisene synker, enn det vi har vært vant til i det siste. Endret 8. januar 2008 av Prognatus Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) AMD har heldigvis overtaket i segmentet for prosessorer i prisklassen under 800 kroner. Dersom man skal bygge seg en billig, men grei maskin får man mye for pengene på AMD. En AMD X2 4200 koster 599 kr og X2 4800 koster 698 kr. De knuser Celeron på ytelse og du må opp på E4500 til 829 kr for å få en skikkelig Intel. Man kan kanskje tenke at 200-300 kroner spart på cpu ikke er mye, men det er en del når man lager en maskin til kona, studenten, foreldrene eller barna. Da kan totalprisen gjerne være på kun 1800-2500 kroner for hele systemet. Problemet for AMD nå er at den store omsetningen skjer i bedriftsmarkedet (penger betyr ikke mye, men ytelse er viktig), og forbrukerene stort sett vil ha kraftigere systemer og handler i segmentet fra 1200-2000 kroner. Her er og blir (?) Intel overlegne. Endret 8. januar 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Skal snart kjøpe ny maskin og vurderer faktisk å kjøre AMD og ATI, mest for å støtte de Morsom problemstilling. Hva ville effekten på dette kapitalistist strukturerte markedet bli hvis en stor mengde av forbrukere begynte å kjøpe produkter av den dårligste produsenten "for å støtte dem"? Kanskje det finnes mer meningsfulle måter å drive nødhjelp på? :-) Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Skal snart kjøpe ny maskin og vurderer faktisk å kjøre AMD og ATI, mest for å støtte de Morsom problemstilling. Hva ville effekten på dette kapitalistist strukturerte markedet bli hvis en stor mengde av forbrukere begynte å kjøpe produkter av den dårligste produsenten "for å støtte dem"? Kanskje det finnes mer meningsfulle måter å drive nødhjelp på? :-) Dersom forskjellen på produktene ikke er særlig stor, så er det en tankegang jeg støtter. Dessuten så er det aldri slik at den ene er overlegen den andre. Selv om AMD generelt scorer dårligere enn Intel, så har de områder og funksjoner de er bedre på. Slik sett er det ikke et dårlig forslag. Det er ikke nødhjelp, men selvhjelp. Man skal sikkert ha et nytt system om tre år, og da er det kjekt å kunne ha litt å velge mellom. Velger alle Intel i dag blir det sannsynligvis det samme som å skyte seg i beinet om tre år. Over tid vil det nok skje ting som vanner dette ut. Nye aktører kommer, gamle forsvinner eller mister sin makt. Det er en berg- og dalbane. Hvem husker vel ikke Cyrix? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå