Gå til innhold

Prosessorskred fra Intel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så ryktene om 4 kjerners prossessorne er falske? altså at de blir utsatt.

Det har ikke vært snakk om noen rykter. Realiteten var at Intel utsatte dato for tilgjengelighet av enkelte 45nm QuadCore CPU-er. Vi vet heller ikke i forhold til denne lanseringen, når de ulike CPU-ene blir tilgjengelige i butikk.

Ellers vedrørende brikkesett. Ser ut til at det meste av HK bygd på Intel sine egne brikkesett, fra P965 og framover har støtte for 45nm, mens det er helt andre begrensinger på HK med nVidia brikkesett, hvor det faktisk ser ut til at bare 780i er klart.

Lenke til kommentar

Godt poeng Freddy85. Jeg sitter selv og lurer på om det er på tide å oppgradere fra Athlon64 X2 3800+ eller ikke. Jeg har hovedsaklig lyst på mer minne og det hovedkortet jeg har nå støtter ikke noe særlig mer enn jeg allerede har så det er ett av mine argumenter for å oppgradere. I tillegg vil jeg ha flere SATA-porter på hovedkortet. Men jeg har ikke helt bestemt meg for prosessor ennå. Det kan bli alt fra Celeron E1200 til Core 2 Quad Q9450. Evt. Phenom om den nye B3-steppingen blir så bra som jeg håper.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Godt poeng Freddy85. Jeg sitter selv og lurer på om det er på tide å oppgradere fra Athlon64 X2 3800+ eller ikke. Jeg har hovedsaklig lyst på mer minne og det hovedkortet jeg har nå støtter ikke noe særlig mer enn jeg allerede har så det er ett av mine argumenter for å oppgradere. I tillegg vil jeg ha flere SATA-porter på hovedkortet. Men jeg har ikke helt bestemt meg for prosessor ennå. Det kan bli alt fra Celeron E1200 til Core 2 Quad Q9450. Evt. Phenom om den nye E3-steppingen blir så bra som jeg håper.

Har "planer" om å oppgradere "multiserveren" min (fil, web, utvikling, testing). Ønsker primært Phenom grunnet høy ytelse i Java og MySQL. Men dessverre er det vanskelig å finne kort med skikkelig antall SATA til en fornuftig pris på AM2+ plattformen (770 brikkesettet har bare 4, og jeg vil ha min 6 og helst 8). Så kommer det Quad fra Intel på 45nm til ca 1200 - 1400 kr, ja da er løpet kjørt når det gjelder AMD denne gangen for min del.

Lenke til kommentar
Gå for AMD simen1, en gang amd alltid amd:P.

Haha! Vi får se.

B3 mener du - skal vel mer enn et mirakel til at en ny stepping klarer å hente inn Intels forsprang.

Jepp, B3 mente jeg. Nå var jo B2 sterkt hindret av en enkelt bug så jeg ser ikke bort i fra at det kan bli en vesentlig økning i klokkehastighet. Kanskje til toppmodeller på over 3,0GHz bare på en eneste stepping. Ellers så må man også se an ytelsen mot prisen og der har AMD gode muligheter til å overbevise meg. AMDs 45nm blir for sent for meg i denne kjøpsrunden men det kan jo også gi en fin ytelseøkning. Så AMD er ikke helt uten potensiale selv om de uten tvil har hatt det problematisk det siste året.

Bolson: Jeg er på utkikk etter helst 8 SATA-porter jeg også. :)

Lenke til kommentar
Gå for AMD simen1, en gang amd alltid amd:P.

Haha! Vi får se.

B3 mener du - skal vel mer enn et mirakel til at en ny stepping klarer å hente inn Intels forsprang.

Jepp, B3 mente jeg. Nå var jo B2 sterkt hindret av en enkelt bug så jeg ser ikke bort i fra at det kan bli en vesentlig økning i klokkehastighet. Kanskje til toppmodeller på over 3,0GHz bare på en eneste stepping. Ellers så må man også se an ytelsen mot prisen og der har AMD gode muligheter til å overbevise meg. AMDs 45nm blir for sent for meg i denne kjøpsrunden men det kan jo også gi en fin ytelseøkning. Så AMD er ikke helt uten potensiale selv om de uten tvil har hatt det problematisk det siste året.

Bolson: Jeg er på utkikk etter helst 8 SATA-porter jeg også. :)

Dersom de går over 3G vil de få et gigantforbruk noe på sikkert høyde med hva prescott var når den kom. Når de nå har 2,6G på 140W(?), tviler jeg på de klarer over 3G med et effektforbruk under det. Men det vil selvfølgelig tiden vise.

Lenke til kommentar
Dersom de går over 3G vil de få et gigantforbruk noe på sikkert høyde med hva prescott var når den kom.

Med B2-steppingen ja. Da kan det bli bortimot så varmt som med Prescott og Core 2 Quad Extreme. Vi får se hvordan det går med B3-steppingen. Jeg gidder ikke svartmale den før jeg ser forbedringen.

Lenke til kommentar
Godt poeng Freddy85. Jeg sitter selv og lurer på om det er på tide å oppgradere fra Athlon64 X2 3800+ eller ikke. Jeg har hovedsaklig lyst på mer minne og det hovedkortet jeg har nå støtter ikke noe særlig mer enn jeg allerede har så det er ett av mine argumenter for å oppgradere. I tillegg vil jeg ha flere SATA-porter på hovedkortet. Men jeg har ikke helt bestemt meg for prosessor ennå. Det kan bli alt fra Celeron E1200 til Core 2 Quad Q9450. Evt. Phenom om den nye E3-steppingen blir så bra som jeg håper.

Har "planer" om å oppgradere "multiserveren" min (fil, web, utvikling, testing). Ønsker primært Phenom grunnet høy ytelse i Java og MySQL. Men dessverre er det vanskelig å finne kort med skikkelig antall SATA til en fornuftig pris på AM2+ plattformen (770 brikkesettet har bare 4, og jeg vil ha min 6 og helst 8). Så kommer det Quad fra Intel på 45nm til ca 1200 - 1400 kr, ja da er løpet kjørt når det gjelder AMD denne gangen for min del.

Jeg bygger en home server selv med 4x1 TB disker til å begynne med, samt OS disk og sata dvd-r. Endte opp med ett 770 hovedkort med fire porter, samt ett 2 ports sata kontrollerkort. Skulle gjerne hatt ett 770 kort med 8x sata og integrert grafikk!

Lenke til kommentar
:0

Tøffere enn toget.

Mon tro om de nye laptop-prosessorene fungerer på Santa-Rosa chipsettet? Jeg har T7100, den råtneste prosessoren i linjen.

En ting er chipsettet, en annen ting er om maskinen din er laget mhp. å kunne ta unna varmen produsert av raskere prosessorer.

Tja, 45nm avgir jo også mindre varme da.. Men jeg har faktisk ikke tenkt på kjæleaspektet.

Jeg greide å overclocke skjermkortet på den asus f3sv'en fra 500/400 til 640/570 så, tror ikke kjølingen er så gale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...