CurSe Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Har kommet såpass langt at nå vurderer jeg å kjøpe meg en egen leilighet siden jeg er smålei av å betale husleie til andre enn meg selv så i den siste tiden har jeg snoket litt på diverse leiligheter her i Tromsø. Nå er det ikke til å stikke under en stol et her koster det flesk å bo så jeg må nok regne med å ta 1.5millioner i lån kan det se ut som, hvis jeg i det hele tatt får så mye, men har enda til gode å snakke med banken om dette. Jobber tilnærmet full stilling, 98%, så jeg har fast inntekt i måneden og i banken har jeg drøye 200.000kr på høyrentekonto/BSU. I tillegg til dette har jeg også et studielån på drøye 90.000kr. Uansett, selveier og borettslag er det som interesserer meg mest for øyeblikket, hva er mest lønnsomt? Slik jeg ser det så virker det som om at selveier er det som lønner seg mest for da har man stort sett bare lånet å tenke på i stedet for lån+fellesgjeld som borretslagene rundt omkring har. Nå dekker jo denne fellesgjelden og andre utgifter i borettslaget kloakk og alt sånn der så det må jo plusses på regningen hvis man er selveier. Tror jeg.. er ganske fersk innen boligkjøp så har i grunn liten peiling, men er det noen som har noen ord om selveier vs borettslag? Tar også i mot andre gode råd når det gjelder boligkjøp hvis noen har noe på lur Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Jeg ville tatt meg en tur i banken og forhørt meg om hvor mye de synes du kan ta i lån, da får du en pekepinn på hva du kan sikte etter. Deretter kan du begynne å begrense inn hvilken type bolig du er på jakt etter. Gå inn i ett par/tre banker, si hva du tenker på, så sitter du og prater med en rådgiver i 15 minutter. Det er helt uforpliktende og du får et godt bilde på hvor landet ligger. Som du nevner så er det både fordeler og ulemper ved å være selveier eller å betale leie til et borettslag. Hvis det ene hadde alltid vært mye bedre enn det andre hadde det ikke vært vanskelig å gi råd her, men det er veldig individuelt fra bolig til bolig. Stor fellesgjeld betyr ofte større leie, men igjen går kanskje boligen for en mindre salgssum. Det kan derfor være vanskelig å sammenligne slike med selveier, men jeg tror at markedet regulerer dette ganske bra slik at man som oftest ikke gjør bomkjøp hverken ene eller andre veien. Samtidig så ville jeg vært obs på at dersom det kommer et fall i boligprisene nå, så er det dine oppsparte penger som forsvinner først. Har du 300 000 i EK og lån på 1 200 000, og kjøper en bolig til 1.5mill og denne faller med 20% så sitter du med en bolig med 100% lån på. En bolig til 1 mill som har samme fallet vil bare falle med 200 000 og sånnsett være gunstigere. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Du må selvsagt inkludere andelen av fellesgjelden når du sammenlikner priser, men bortsett fra det har det ikke så veldig mye å si. Jeg synes det er praktisk med borettslag, siden de tar seg av utvendig og noe innvendig vedlikehold, vaskeordning og slikt. Man må selvsagt betale for det gjennom leien, men prisene blir gjerne lavere av at de forhandler for hele borettslaget. De bruker også mye mer tid på å sette seg inn i hva som er nødvendig for å tilfredstille lover og gjøre ting på en skikkelig måte enn jeg kunne gjort. Dette forutsetter selvsagt at det er et godt drevet borettslag, ikke alle er det. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Enig med Naranek her, da jeg vurderte hvorvidt jeg skulle gå for selveier eller borettslag/aksjeleilighet så ble det til at jeg ikke tok noe spesielt hensyn til eierformen. Fordelene og ulempene med borettslag er at du må rette deg etter flertallet, men samtidig har noen fordeler gjennom gruppen borettslaget består av, blant annet er borettslaget ansvarlig for utvendig vedlikehold. Kontakt gjerne noen i styret for der du vurderer å kjøpe, spør om planlagte prosjekter/vedlikehold og andre forhold som kan ha betydning for nytt opptak av fellesgjeld eller økning av felleskostnader. Dessuten gir det deg gjerne en pekepinn på hvor veldrevet borettslaget er, og hvor oppegående folkene i styret er. Det bor mange tullinger i en by (og andre steder), og er du uheldig så består styret av ressurssvake mennesker. Se an området du kjøper i, og kontakt styret for å få et inntrykk av dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå