turbo42 Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Jeg er så utrolig drittlei av sjefen min og jobben gir meg hodepine, såre skuldre og søvnløse netter! Jeg vil dere skal hjelpe meg til å finne ut av om jeg overreagerer eller om jeg har grunn til å være så sint og frustrert som jeg er nå. Vanligvis, er jeg en konfliktsky person. Å ta opp et problem på arbeidsplassen er noe av det verste jeg vet. Likevel har jeg opplevd på mine to siste arbeidssteder at hvis det er et problem er det kun jeg som har guts nok til å si i fra. Her er saken: I det siste har vi vært plaget med mye sykdom blandt ansatte og lite folk. Det har resultert i at mange av oss ansatte har blitt kommandert på jobb. Du MÅ komme på jobb i dag, du MÅ jobbe to timer ekstra, du MÅ ta kveldsvakta i stedet for tidligvakta på lørdag. Det plaget oss lenge, og selv om det ikke sto så mye på meg som det gjorde på andre, så skapte det sur stemning, og snakkiser oss ansatte i mellom. Det som utløste at jeg bestemte meg for å ta opp saken var at min nermeste kollega hadde blitt byttet på en vakt og mente selv at hun aldri hadde fått beskjed om det. Brukte da deler av vakta mi til å skrive en mail til sjefen om misnøyen blandt de ansatte. Skjebnen er gøy, for akkurat da jeg hadde skrevet mailen ferdig, stakk sjefen innom. Jeg bestemte meg for å ta opp saken der og da. Han hengte seg selvfølgelig opp i detaljen om min kollega som mente hun ikke hadde fått beskjed og skulle undersøke om hun hadde fått beskjed eller ikke. Det viste seg da at hun hadde selv gjort en feil, da det var blitt sendt ut en mail om endringer i god tid i forveien. Kjernen i saken ble ikke videreført. I dag hadde jeg og sjefen en medarbeidersamtale der ting gjorde at jeg skriver dette nå. Sjefen: Du har hatt mye frihelger i det siste. Du er bra heldig, du. Jeg: Ja, heldigvis har vi hatt en ekstrahjelp i det siste som har hatt lyst til å jobbe. S: Apropos bytting av vakter og det og ta seg fri.... Du tok opp en sak her før jul om din kollega og den vakta hun mente hun ikke hadde fått beskjed om. J: Ja, men det handlet litt om det at vi alle følte oss tvunget til å gå på jobb i den perioden, og at vi gjerne ville bli spurt eller få en forklaring på hvorfor vi MÅTTE på jobb. S: Men det var jo egentlig ikke en sak. Din kollega hadde fått beskjed. Du hadde brukt masse tid av vakta di på å skrive en mail om noe som egentlig ikke var en sak. Jeg setter pris på at du ikke bruker arbeidstiden din sånn. J: Jeg følte det var en sak som måtte taes opp. Mener du at jeg heller skulle latt vær? S: Jeg mener at det skal være stor takhøyde for hva man kan ta opp med oss her, men dette tilfellet var ikke en sak. Dere hadde gått å lagd en sak dere i mellom uten å skjekke fakta. J: Det var da virkelig ikke bare den vakta det var snakk om. Det var hvordan jeg og andre følte det når vi blir tvunget på jobb. S: Noen ganger MÅ dere på jobb. J: Men jeg setter pris på å bli spurt pent, eller få en forklaring på hvorfor. Det tror jeg alle gjør. S: Jeg jobber hver dag, annenhver helg og har fri søndager. Jeg ønsker heller ikke å måtte på jobb når jobb, men når ingen andre kan, fordi de skal på kaffe eller lignende (spydig) så må jeg. (Må kommentere litt på dette utsagnet. Jeg jobber helt likens som sjefen, men jeg må på jobb hvis han skal på fotballkamp eller lignende.) J: Jeg tenkte bare det, at siden det faktisk står i loven at man ikke MÅ noen ting med mindre man får minst 14 dagers varsel, så kunne dere tatt dere bryet å spørre pent? S: Apropos loven. Det står ingen plass i loven at du har krav på fri når du ønsker. Du har hatt mange frihelger i det siste. Hvis du ikke kan stille på jobb når du må, kan jeg heller ikke love at du får ta deg fri.... JEG FØLER MEG TRUET! Er dere enige eller har sjefen min helt rett i det han sier? Jeg har andre eksempler på saker som jeg har tatt opp der han har kommet med forsvar og trusler, uten å gjøre noe med det. Det er ikke første gangen jeg opplever slikt med en sjef. Sluttet i min forige jobb etter å ha hatt en konflikt som resulterte i trusler/mobbing. Er jeg en problemansatt eller har jeg en problemsjef? Endret 8. januar 2008 av turbo42 Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Virker ikke på meg som om sjefen din er den dyktigste og mest selvsikre personen der ute. Det er veldig mange som har et slik sjef som heller vil være en liten småkonge enn å finne løsninger på problemene h*n blir stilt over for. Det er riktig at du ikke kan kreve fri, men om man faktisk blir PÅLAGT å jobbe, SKAL man ha den varslen du viser til. Jeg ser deg ikke som en problemansatt, basert på det du skriver her. Lenke til kommentar
ED209 Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 For det første: ORGANISER DEG!! Og det snarest. Har startet en tråd her som omhandler noe alà samme problem med sjef slik du opplever. For det andre: Utrdag fra arbeidsmiljøloven:§ 2-4. Varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten (1) Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten. (2) Arbeidstakers fremgangsmåte ved varslingen skal være forsvarlig. Arbeidstaker har uansett rett til å varsle i samsvar med varslingsplikt eller virksomhetens rutiner for varsling. Det samme gjelder varsling til tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter. (3) Arbeidsgiver har bevisbyrden for at varsling har skjedd i strid med denne bestemmelsen. Endret ved lov 1 des 2006 nr. 64 (i kraft 1 jan 2007 iflg. res. 1 des 2006 nr. 1324). § 2-5. Vern mot gjengjeldelse ved varsling (1) Gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler i samsvar med § 2-4 er forbudt. Dersom arbeidstaker fremlegger opplysninger som gir grunn til å tro at det har funnet sted gjengjeldelse i strid med første punktum, skal det legges til grunn at slik gjengjeldelse har funnet sted hvis ikke arbeidsgiveren sannsynliggjør noe annet. (2) Første ledd gjelder tilsvarende ved gjengjeldelse mot arbeidstaker som gir til kjenne at retten til å varsle etter § 2-4 vil bli brukt, for eksempel ved å fremskaffe opplysninger. (3) Den som er blitt utsatt for gjengjeldelse i strid med første eller andre ledd, kan kreve oppreisning uten hensyn til arbeidsgivers skyld. Oppreisningen fastsettes til det beløp som retten finner rimelig under hensyn til partenes forhold og omstendighetene for øvrig. Erstatning for økonomisk tap kan kreves etter alminnelige regler. Loven kan tolkes på mange måter, men jeg vil tro dette er den delen som gjelder i ditt tilfelle. Mvh. ED209 Lenke til kommentar
turbo42 Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 Wow! Det finnes visst en lov for alt. Mulig det ikke hadde vært så dumt som du sier, organisere meg. Dette var nyttig! Takk! Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Sjefen føler sikkert at du har trakket h*n på føttene og at du "klaget".... Forhåpentligvis, så jekker h*n seg ned etter en liten stund. Som nevnt, organiser deg... Endret 10. januar 2008 av Lock-Aze Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 hvor er 14 dagersfristen hjemlet? Lenke til kommentar
turbo42 Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 hvor er 14 dagersfristen hjemlet? Det står i arb.miljøloven. Husker jeg lette lenge etter den, men fant den til slutt.. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hva står i kontrakten mellom deg og arbeidsgiver i forhold til arbeidsmengde og tidspunkt? Ørjan... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 hvor er 14 dagersfristen hjemlet? Det står i arb.miljøloven. Husker jeg lette lenge etter den, men fant den til slutt.. Og jeg vil gjerne vite paragrafen Eneste jeg fant var 10-3, men jeg kan ikke se at denne hjemler forbud mot noe som dette. Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hvis du jobber innen helsevesenet og du blir pålagt å møte på jobb så har ikke det noe med arbeidsmiljøloven å gjøre, det er andre lover og forskrifter som gjelder spesielt hvis det er fare for liv og helse hvis ingen hadde møtt på jobb. I de fleste andre yrker så er det ikke noe som heter å pålegge overtid, hvis du sitter i kassen på rema så er det missbruk av dette yttrykket hvis sjefen din sier at "han pålegger deg å jobbe", du kan bare si nei takk hvis du har jobbet 100 % og vell så det allerede den uken det gjelder. Lenke til kommentar
turbo42 Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Hva står i kontrakten mellom deg og arbeidsgiver i forhold til arbeidsmengde og tidspunkt? Det står i kontrakten min at jeg er villig til å jobbe utover avtalt arbeidstid. Står også i kontrakten min at jeg ikke jobber søndager (noe jeg taper lønn på) Men har opplevd at det er krevd av meg å gå søndager også. Tror kanskje jeg har drete litt på draget, for den loven jeg tenkte på var §10-3. Men loven kan tolkes på mange måter. Det er ikke snakk om overtidsarbeid, da jeg jobber 80%, heller merarbeid. Og jeg finner ingen lover knyttet til merarbeid. Lenke til kommentar
___ Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Jobber du 80% og blir pålagt å jobbe mer så er det overtid. Werner Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Jobber du 80% og blir pålagt å jobbe mer så er det overtid. Werner Med bakgrunn i hva? Overtid intreffer ikke før en overstiger bestemmelsene i aml eller tarfiffen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hvis du jobber innen helsevesenet og du blir pålagt å møte på jobb så har ikke det noe med arbeidsmiljøloven å gjøre, det er andre lover og forskrifter som gjelder spesielt hvis det er fare for liv og helse hvis ingen hadde møtt på jobb. I de fleste andre yrker så er det ikke noe som heter å pålegge overtid, hvis du sitter i kassen på rema så er det missbruk av dette yttrykket hvis sjefen din sier at "han pålegger deg å jobbe", du kan bare si nei takk hvis du har jobbet 100 % og vell så det allerede den uken det gjelder. Feil. Du kan bli pålagt å jobbe overtid om sjefen ser på det som nødvendig, men overtid kan ikke være en fast ordning. Dette er VELDIG åpent for tolkning, men en ting er sikkert: Du KAN bli pålagt å jobbe overtid Lenke til kommentar
turbo42 Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 hmmm! Forvirrende :S En skulle ikke tro at man kunne bli pålagt å jobbe merarbeid egentlig. Trodde det var en lojalitetsting. Uansett står jeg på mitt at det er vanlig høflighet i fra ledelsens side å ta hensyn til om den som eventuelt blir pålagt å arbeide har planer, sykdom etc.. Hvor lang kan det pålegges da? Til grensen av overtidsarbeid? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det finnes mange regler og lover som skal beskytte folk og spesielt varslere. I praksis er disse lite verdt, ref. hvordan det gikk med selv høyprofilerte varslere i BA-HR og SBS. I teorien kan du trekke dem inn for retten, i praksis er resultatet at du får rykte på deg for å være problematisk. Det du skriver om sjefen får mine alarmklokker til å ringe kraftig, men istedet for å brygge opp en konflikt, vil jeg heller anbefale å søke ny jobb, og kaldt og rolig slutte i nåværende jobb når du har fått ny jobb. Det er fortsatt gode tider, så det bør ikke være umulig. Mulig det snart blir dårlige tider, men etter det jeg forstår vil du neppe kunne stole mye på ansennieteten i nåværende jobb. Anesnnietetsprinsippet er også mye omtalt og tilsvarende lite effektivt når det røyner på. Du vil sikekrt bli spurt om hvorfor, men da lønner det seg å være høflig, sjefen vil uansett innerst inne ane hva som ligger under. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå