SatanClaws Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Hm... satt og spillte Oblivion i stad når alt ble svart og PC-en slo seg HELT av... trodde først det var strømbrudd, men resten av lysene virket jo... Hardware: Mist 600w psu Msi k9A Diamond Amd X2 6000+ ATI hd2900xt 4x Western digital 400gb raid edition hdd'er 1x western digital 500 gb raidkontroller 2x 1024 mb corsair xms2 ddr2 minne 800 mhz Vannkjøling på cpu, gpu & alle hdd. Mist 600 kommer ikke med 4p 12v kabel av en eller annen sinnsyk grunn. Mitt hovedkort trenger det for å funke, så fant en kabel beregnet på en sunbeam psu som passa på 8 pin kontakta på psu, og hadde en 8pinn + en 4p i andre enden. Dette har funka fint i lang lang tid, har PC-en på 24 timer i døgnet, og den har vert dønn stabil i bortimot 1 år. I dag fant jeg ut at jeg skulle prøve å overklokke igjen, da ny bios er installert, så jeg klokka cpu opp til 3300 mhz, 15x 220, minnet kjørte jeg på 766 mhz tror jeg, og kjørte ned htt frekvens til 800, samt skurdde opp v core, chipset volt, og pcixpress til "safe" i bios. Alt funka finfint spillte oblivion i rundt 2 timer, (uten crash !!!) når psu slår seg av. Slår av strømbryter bakpå psu, venter litt, slår på og prøver å starte PC-en, men den går bare i ca 0.5 sek før den slåes av igjen, jeg resetter bios, trekker ut alle unødvendige greier, prøver å starte på nytt, samma feil... Så røsker jeg ut alle kablene fra psu untatt hovedkontakt, da starter PC-en med en gang. Etter å ha plugga i en og en kabel i psu, finner jeg til slutt ut at PC-en bare starter når 4p kontakten ikke er i. Er det ene utgangen på PSU, eller er det hovedkortet tror dere ??? Det har ikke luktet svidd, og ingenting kjentes varmt ut, untatt psu, som var sånn passe varm, men ikke så varm at jeg tror det var feil. Kan ikke se at noen av kondensatorene på hovedkortet var ødelagt. Har en 120mm vifte som blåser på voltregulatorene, minnet og kjøleribbe til chipset, så det bør ikke være mangel på kjøling, er fin sirkulasjon ellers, ingenting varmt som sagt. Ble så forbanna at jeg bestillte meg ny 900w PSU (trenger det uansett pga enda et hd2900xt for å kjøre crossfire) Kjøpte også et nytt hovedkort, så får vel vite det etterhvert... Noen som kjenner til om det er noen kjente feil med de nevnte komponenter over ? Lenke til kommentar
SatanClaws Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Utrolig men sant, bytta hovedkort i stad, ikke samma som det gamle, annen chipset +++ men windows boota som om ingenting var forandra... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå