Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

problemer med <windows root>\system32\hal.dll

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg er klar over at dette er et oppbrukt tema, men håper noen kan ta seg tid til å hjelpe meg.

Jeg skulle reinstallere XP i det under installasjonen (etter at windows ble kopiert til hdd) at jeg fikk opp beskjeden: "<windows root>\system32\hal.dll.

installer en kopi av filen ovenfor på nytt."

jeg prøver da å bruke gjenopprettingskonsollen via xp plata. harddisken som skal få den manglede filen(e) er "D:", men jeg klarer ikke skifte fra C: til D: jeg vet jeg må bruke CD kommandoen, men vet ikke hvordan?

etter dette skal jeg vel expande filen(e) fra cd-rommen til den riktge hdd. hvilken kommando er det?

jeg har prøvd div kommandoer som: "chkdsk /p/r", "fixboot D:", osv men får det ikke til

har prøvd google fler ganger men får ikke den informasjonen jeg trenger. håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har vært på den linken fler ganger. Problemet er at jeg ikke klarer å kopiere filen over til riktig hdd.

expand d:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll. er komandoen som skal brukes (med riktige stasjons navn såklart).

problemet er at jeg får opp beskjeden: Ingen tilgang

det står som standard: "C:\>" er det mulig at jeg må skifte til cd-rommen istede for hdd C for å gjøre dette?

Lenke til kommentar

OSe ble for flere år siden feil installert på D: og er der fremdeles. C: er bare en lagrings hdd.

for å være helt ærlig husker jeg ikke stasjonsnavnet på CD-rommen, men det er E: eller en bokstav litt fra (med tanke på at ingen virituale CD-rommer er på maskinen). Derfor har jeg prøvd mange forskjllige stasjoner men får likevell ikke til.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde kommandoen din bare for moro skyld, men endret den slik at den stemte med min virtuelle CD-stasjon og d:\, slik at min gjeldende hal.dll ikke ble overskrevet. Slik var resultatet:

G:\I386>expand g:\i386\hal.dl_ d:\hal.dll
Microsoft (R) File Expansion Utility  Version 5.1.2600.0
Copyright (C) Microsoft Corp 1990-1999.  All rights reserved.

Expanding g:\i386\hal.dl_ to d:\hal.dll.
g:\i386\hal.dl_: 53234 bytes expanded to 105472 bytes, 98% increase.

Hvis du har diskettstasjon i PC-en, kan du boote fra den (hent en bootdisk fra www.bootdisk.com), og kjøre den kommandoen fra DOS.

Lenke til kommentar

noen som aner hvordan jeg endrer "nåværende stasjon"? nå står det "C:\>" men jeg vil endre det til "D:\>" jeg tror at jeg da kan bruke: BootCfg /Rebuild, Fixboot og/eller: expand e:\i386\hal.dl_ d:\windows\system32\hal.dll

noe som ikke fungerer nå

Lenke til kommentar

Ettersom Windows og andre programmer er installert på d:\, kan du ikke endre stasjonsbokstaven til Windows-partisjonen til c:\ uten å måtte reinstallere nesten alt. Sorry. :p

Hvis du bare mente hvordan du navigerer i et DOS-miljø, er det bare å skrive d: <enter> for å endre gjeldende bane til d:.

Endret av atrax
Lenke til kommentar

nå bruker jeg kommandoen: "expand e:\i386\hal.dl_d:\windows\system32\hal.dll"

e er cd-rommen og d er harddisken med windows.

jeg får bare opp at: Det er ingen diskett eller CD i stasjonen.

jeg har CD-ROM som førsteprioritert oppstart og det er en orginal XP CD. regner med at her blir jeg sittende fast

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...