Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan virker en startmotor?


Anbefalte innlegg

Enkelt og greit; Noen som kan forklare veldig nøye men også veldig lett hvordan en startmotor virker?

Ikke bare: Den bruker strøm og starter hovedmotoren! ;)

Har prosjekt på skolen om startmotoren. Går mekanisk :)

Skal levere inn den 11 januar men kan relativt lite om en startmotor!

Hjeelp :)

 

Mvh Effectiv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Startmotoren er en elektrisk motor som kobles med tannhjul til motorens svinghjul ved hjelp av en elektromagnet når motoren skal starte. (fra Wikipedia.no)

 

EDIT:

På Wikipedia.com kan du lese:

Although users were advised to cup their fingers under the crank and pull up, it felt natural for operators to grasp the handle with the fingers on one side, the thumb on the other. Even a simple backfire could result in a broken thumb; it was possible to end up with a broken wrist, or worse. Moreover, increasingly larger engines with higher compression ratios made hand cranking a more physically demanding endeavor.

 

While the need was fairly obvious — as early as 1899, Clyde J. Coleman applied for U.S. Patent 745,157 for an electric automobile self-starter — inventing one that actually worked waited until 1911 when Charles F. Kettering of Dayton Electric Laboratories (DELCO) invented and filed for U.S. Patent 1,150,523 for the first useful electric starter. The starters were first installed by Cadillac on production models in 1912. These starters also worked as generators once the engine was running, a concept that is now being revived in hybrid vehicles. By 1920, most manufacturers included self-starters.

Endret av PerB
Lenke til kommentar
Enkelt og greit; Noen som kan forklare veldig nøye men også veldig lett hvordan en startmotor virker?

Ikke bare: Den bruker strøm og starter hovedmotoren! ;)

Har prosjekt på skolen om startmotoren. Går mekanisk :)

Skal levere inn den 11 januar men kan relativt lite om en startmotor!

Hjeelp :)

 

Mvh Effectiv

 

 

jeg går andre året på elektrofag. jeg kan fortelle deg hvordan en motor fungerer. er sikker på at det er en motor inne i startmotoren som du snakker om.

 

en elektrisk motor (asynkron(kortsluttningsmotor) består av en statorvikling, rotorvikling, klemmehus med klemmebrett, vifte og viftedeksel. statorviklingen er kobbertråder som lager et elektromagnetisk felt når det får spenning (altså strøm på det finne språket). det feltet får indusert en spenning i rotoren som får flere felt til å vikle seg inn. vekselspenningen går fra og tilbake fra nord til sør og til nord og til sør igjen. da starter rotoren å gå rundt. det er her du kobler på hva det no måtte vere du vil motoren skal drive. eksempel vifter, transportband. alt mulig.

 

her har du en liten del av hvordan en motor virker. det kan bli veldig avansert å forklare hvordan er motor virker så lenge jeg ikke vet hva du kan om strøm, spenning og motstand, elektromagnetiske felter og diverse.

 

men håper det hjalp.

Lenke til kommentar

Wow det hjalp veldig. Jeg kommer til å legge inn det der veldig presist sånn som du skrev det :roll: Jeg kan en del om elektro osv, selv om jeg går på mekanisk. Har en del erfaring innen høytalere og anlegg osv, og kan mye om hvordan spenning, resistans og amper "funker". :p Du kan gjerne forklare så nøye du kan, vis du gidder dette. Er ikke et must siden jeg forsto litt bedre alt det som står i boken jeg fikk låne (fra 1979! :p )

Mvh Effectiv, 2 dager ifra innlevering :p

 

EDIT: Forresten er det en elmotor du forklarer her, eller rett og slett en startmotor? :) Datt litt av når jeg prøvde å forstå det som sto i boka. Hemm.. Dette er i en startmotor:

-Rotor

-Magnetvikling (4 til 6 magnetpoler? )

-Polsko

-Lagerskjold

-Startmotorhus

-lagerskjold (kommutatorside)

 

Kan godt være at jeg bare er dum tho :p hehe. Hadde vært greit om du hadde giddet å forklare hurtig en gang til :roll:

Endret av Effectiv
Lenke til kommentar
Wow det hjalp veldig. Jeg kommer til å legge inn det der veldig presist sånn som du skrev det :roll: Jeg kan en del om elektro osv, selv om jeg går på mekanisk. Har en del erfaring innen høytalere og anlegg osv, og kan mye om hvordan spenning, resistans og amper "funker". :p Du kan gjerne forklare så nøye du kan, vis du gidder dette. Er ikke et must siden jeg forsto litt bedre alt det som står i boken jeg fikk låne (fra 1979! :p )

Mvh Effectiv, 2 dager ifra innlevering :p

 

EDIT: Forresten er det en elmotor du forklarer her, eller rett og slett en startmotor? :) Datt litt av når jeg prøvde å forstå det som sto i boka. Hemm.. Dette er i en startmotor:

-Rotor

-Magnetvikling (4 til 6 magnetpoler? )

-Polsko

-Lagerskjold

-Startmotorhus

-lagerskjold (kommutatorside)

 

Kan godt være at jeg bare er dum tho :p hehe. Hadde vært greit om du hadde giddet å forklare hurtig en gang til :roll:

 

 

 

det virker som nesten det samme. har du bilde av Polsko, Startmotorhus, lagerskjold (kommutatorside), Magnetvikling (4 til 6 magnetpoler? ),

 

 

skal gi nesten hele ifo om el.motor.

Lenke til kommentar

her er mer om elektriske motorer. Dette er en asynkron kortsluttningsmotor. vi bruker den mest. asynkron betyr av den ikke går i takt med frekvensen (50Hz). synkron går i takt med frekvensen. vi kobler i trekant for å få mer kraft i motoren. kobler noen ganger motoren i stjerne for en mykere start.

 

 

Når vi koblar spenning til statorviklingane oppstår det eit magnetisk felt i statoren.

Dette feltet dreiar. Fordi…

I startøyeblikket passerer dreiefeltet dei stilleståande rotorviklingane og induserer spenning i dei.

Den induserte rotorspenninga får det til å flyte straum i dei kortslutta rotorviklingane.

 

Straumen gjer til at det blir danna eit magnetisk felt rundt kvar av rotorviklingane.

Det magnetiske feltet rundt rotorviklingane dannar magnetiske polar som blir tiltrekt av det magnetiske dreiefeltet i statoren.

Og da karar, fører til at rotoren tek til å rotere.

 

 

jeg vil ikke gå inn på en mer nøyere forklaring.

 

foresten søk på wikipedia om startmotorer. bruk kanskje andre ord for startmotor.

Lenke til kommentar

En startmotor til en forbrenningsmotor er vel vanligvis en permanentmagnetisert likestrøms-børstemotor, og den fungerer litt annerledes enn en asynkronmotor. Kanskje det kunne vært en ide å få tak i starteren fra en skrotbil, så kan du demontere den og se hvordan den ser ut.

Endret av larschroe
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...