Effectiv Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Enkelt og greit; Noen som kan forklare veldig nøye men også veldig lett hvordan en startmotor virker? Ikke bare: Den bruker strøm og starter hovedmotoren! Har prosjekt på skolen om startmotoren. Går mekanisk Skal levere inn den 11 januar men kan relativt lite om en startmotor! Hjeelp Mvh Effectiv Lenke til kommentar
StupidNick Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Kort fortalt er en startmotor en liten elektrisk motor som setter stemplene i motoren i bevegelse, slik at den kan starte seg selv. Før startmotoren, som ble oppfunnet av Clyde J. Coleman kom brukte man å sveive igang motoren. Se på Wikipedia Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Startmotoren er en elektrisk motor som kobles med tannhjul til motorens svinghjul ved hjelp av en elektromagnet når motoren skal starte. (fra Wikipedia.no) EDIT: På Wikipedia.com kan du lese: Although users were advised to cup their fingers under the crank and pull up, it felt natural for operators to grasp the handle with the fingers on one side, the thumb on the other. Even a simple backfire could result in a broken thumb; it was possible to end up with a broken wrist, or worse. Moreover, increasingly larger engines with higher compression ratios made hand cranking a more physically demanding endeavor. While the need was fairly obvious — as early as 1899, Clyde J. Coleman applied for U.S. Patent 745,157 for an electric automobile self-starter — inventing one that actually worked waited until 1911 when Charles F. Kettering of Dayton Electric Laboratories (DELCO) invented and filed for U.S. Patent 1,150,523 for the first useful electric starter. The starters were first installed by Cadillac on production models in 1912. These starters also worked as generators once the engine was running, a concept that is now being revived in hybrid vehicles. By 1920, most manufacturers included self-starters. Endret 8. januar 2008 av PerB Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Spank you! Da vet jeg litt mere om det grunnleggende Da skal det være litt lettere å forstå det tunge stoffet i boken jeg fikk låne. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Enkelt og greit; Noen som kan forklare veldig nøye men også veldig lett hvordan en startmotor virker?Ikke bare: Den bruker strøm og starter hovedmotoren! Har prosjekt på skolen om startmotoren. Går mekanisk Skal levere inn den 11 januar men kan relativt lite om en startmotor! Hjeelp Mvh Effectiv jeg går andre året på elektrofag. jeg kan fortelle deg hvordan en motor fungerer. er sikker på at det er en motor inne i startmotoren som du snakker om. en elektrisk motor (asynkron(kortsluttningsmotor) består av en statorvikling, rotorvikling, klemmehus med klemmebrett, vifte og viftedeksel. statorviklingen er kobbertråder som lager et elektromagnetisk felt når det får spenning (altså strøm på det finne språket). det feltet får indusert en spenning i rotoren som får flere felt til å vikle seg inn. vekselspenningen går fra og tilbake fra nord til sør og til nord og til sør igjen. da starter rotoren å gå rundt. det er her du kobler på hva det no måtte vere du vil motoren skal drive. eksempel vifter, transportband. alt mulig. her har du en liten del av hvordan en motor virker. det kan bli veldig avansert å forklare hvordan er motor virker så lenge jeg ikke vet hva du kan om strøm, spenning og motstand, elektromagnetiske felter og diverse. men håper det hjalp. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Wow det hjalp veldig. Jeg kommer til å legge inn det der veldig presist sånn som du skrev det Jeg kan en del om elektro osv, selv om jeg går på mekanisk. Har en del erfaring innen høytalere og anlegg osv, og kan mye om hvordan spenning, resistans og amper "funker". Du kan gjerne forklare så nøye du kan, vis du gidder dette. Er ikke et must siden jeg forsto litt bedre alt det som står i boken jeg fikk låne (fra 1979! ) Mvh Effectiv, 2 dager ifra innlevering EDIT: Forresten er det en elmotor du forklarer her, eller rett og slett en startmotor? Datt litt av når jeg prøvde å forstå det som sto i boka. Hemm.. Dette er i en startmotor: -Rotor -Magnetvikling (4 til 6 magnetpoler? ) -Polsko -Lagerskjold -Startmotorhus -lagerskjold (kommutatorside) Kan godt være at jeg bare er dum tho hehe. Hadde vært greit om du hadde giddet å forklare hurtig en gang til Endret 9. januar 2008 av Effectiv Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Wow det hjalp veldig. Jeg kommer til å legge inn det der veldig presist sånn som du skrev det Jeg kan en del om elektro osv, selv om jeg går på mekanisk. Har en del erfaring innen høytalere og anlegg osv, og kan mye om hvordan spenning, resistans og amper "funker". Du kan gjerne forklare så nøye du kan, vis du gidder dette. Er ikke et must siden jeg forsto litt bedre alt det som står i boken jeg fikk låne (fra 1979! )Mvh Effectiv, 2 dager ifra innlevering EDIT: Forresten er det en elmotor du forklarer her, eller rett og slett en startmotor? Datt litt av når jeg prøvde å forstå det som sto i boka. Hemm.. Dette er i en startmotor: -Rotor -Magnetvikling (4 til 6 magnetpoler? ) -Polsko -Lagerskjold -Startmotorhus -lagerskjold (kommutatorside) Kan godt være at jeg bare er dum tho hehe. Hadde vært greit om du hadde giddet å forklare hurtig en gang til det virker som nesten det samme. har du bilde av Polsko, Startmotorhus, lagerskjold (kommutatorside), Magnetvikling (4 til 6 magnetpoler? ), skal gi nesten hele ifo om el.motor. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 her er mer om elektriske motorer. Dette er en asynkron kortsluttningsmotor. vi bruker den mest. asynkron betyr av den ikke går i takt med frekvensen (50Hz). synkron går i takt med frekvensen. vi kobler i trekant for å få mer kraft i motoren. kobler noen ganger motoren i stjerne for en mykere start. Når vi koblar spenning til statorviklingane oppstår det eit magnetisk felt i statoren. Dette feltet dreiar. Fordi… I startøyeblikket passerer dreiefeltet dei stilleståande rotorviklingane og induserer spenning i dei. Den induserte rotorspenninga får det til å flyte straum i dei kortslutta rotorviklingane. Straumen gjer til at det blir danna eit magnetisk felt rundt kvar av rotorviklingane. Det magnetiske feltet rundt rotorviklingane dannar magnetiske polar som blir tiltrekt av det magnetiske dreiefeltet i statoren. Og da karar, fører til at rotoren tek til å rotere. jeg vil ikke gå inn på en mer nøyere forklaring. foresten søk på wikipedia om startmotorer. bruk kanskje andre ord for startmotor. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Tusen takk! Er nå ferdig med all teori om startmotor og mangler bareå skrive inn historien til startmotoren Har til nå skrevet 9 sider hehe.. går villt for seg! Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 godt å høre at stoffet hjalp deg. men bruk det siste jeg har skreve om motorer ikke det første. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) En startmotor til en forbrenningsmotor er vel vanligvis en permanentmagnetisert likestrøms-børstemotor, og den fungerer litt annerledes enn en asynkronmotor. Kanskje det kunne vært en ide å få tak i starteren fra en skrotbil, så kan du demontere den og se hvordan den ser ut. Endret 13. januar 2008 av larschroe Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Har demontert, men forsto lite av hva jeg så. Forsto det først senere Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 kan noen fortelle meg hva forsjellen på en stator og en rotorvikling er? er ikke helt inne på det ennå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå