Gå til innhold

Vurderer P182, X38, Q6600, 1TB, 4GB RAM, TT850W + 24" Skjerm. Hvordan vil det ta seg ut?

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Sitter her og småkoser meg med å sette sammen pc på komplett for tiden :) Føler at draget blir sterkere mot stasjonær pc igjen, så derfor satte jeg opp denne listen etter litt vurdering mellom komponenter osv:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...93-4EB2E3134F0B

Har ikke satt opp skjermkort siden jeg skal vente og se hvordan ytelsen blir på f.eks ATI 3870x2, G92 osv. Har noen kompiser som jeg får låne skjermkort med i mellomtiden :)

PC-en kommer i såfall til å bli overklokket og testet litt ut, samt oppgaver som Photoshop, videoredigering, spilling etter nye skjermkort blir kjøpt osv.

Så hvordan ser oppsettet ut? :new_woot:

EDIT: Gjorde litt forandringer som Bolson sa, var i grunn enig med han i det han sa, men ville beholde Asus kortet siden jeg har gode erfaringer med Asus fra før, 300,- er jo ikke så stor forskjell.

EDIT: Bytta ut viftene og minnebrikkene.

EDIT: Fjerna lydkortet fra listen.

Havner på en sum på 15.713,- for alt dette uten skjermkort. :new_woot:

Endret av ErlIng!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye bra, men jeg ville gjort noen endringer.

Du har ikke bruk for 1200 Watt PSU. Husk at faktisk er strømforbruket på komponenter på vei ned. F.eks drar siste stepping av Q6600 bare 95 Watt. Skjermkort er også langt mindre krevende enn for ca et år siden. Tror Toughpoweren på 850 Watt holder i bøtter og spann. Her sparer du fort nesten 1000 kr.

Jeg ville også vurdert Gigabyte GA-X38-DQ6 som HK. Hører at mange er godt fornøyd med det og at det er et meget godt klokkekort. 300 kr billigere og.

I og med at du skal pusle med Photoshop etc ville jeg vurdere 4 GB med minne i stedet for 2.

Å kjøpe Thermatake iCage til et Antec Performance One P182 er helt unødvendig. Kjøp heller med ei ekstra 12 cm vifte (mener det ikke er med vifte til alle plassene, sjekk på Antec sine sider). Ikke at du trenger det med 2 stk HD-er, P182 har skikkelig bra gjennomstrømming. Vil du ha ennå bedre, kjøper du Antec Nine Hundred. Begge disse Anteckabinetta har uttagbare HD-plasser og virbrasjonsdemping.

Lenke til kommentar

Vifter: 2000rpm vifter er totalt bortkasta i dette kabinettet. Gå for disse istedet.

Lydkort: Du trenger ikke dette lydkortet. Kjøp det billigste X-Fi lydkortet om du på død og liv vil ha Creative.

CPU-kjøler: denne eller helst denne.

RAM: disse rambrikkene gir deg mer for penga.

Viftestyringen er bortkasta, hovedkortet ditt kan kontrollere viftene - om du bytter ut antec-viftene med 3pin-vifter (som de over)

Jeg vil anbefale deg Nvidia 8800GT 512MB eller et ATI 3870 skjermkort.

Lenke til kommentar

Kan du definere "kraftig"?

Jeg har litt vanskelig med å forstå hva du trenger et "kraftig" lydkort til.

Et helt vanlig onboard-lydkort leverer like bra lyd digitalt på 2 kanaler som Creative sitt lydkort, samt at lyd fra DVD osv ikke blir påvirket av lydkortet, da dette streames rett igjennom.

Hvis du trenger flerkanal digital lyd fra spill osv så nytter det ikke kjøpe et lydkort fra Creative, da disse ikke støtter dolby digital eller dts-enkoding. Prøv da heller dette eller dette

Hvis du derimot trenger lydkort til studiobruk så har du bomma totalt med Creative.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Skift ut datamus mot en razer copperhead isteden.

Var fast Logitech fan, helt til eg fekk prøve denne.

Utrolig mykje bedre og er laget for gaming...

Razer Copperhead har ikke den ekle overflata

som Logitech G5 har... og den sitter som støpt i handa

Men dette er bare min mening :cool:

Lenke til kommentar

Et helt vanlig onboard-lydkort leverer like bra lyd digitalt på 2 kanaler som Creative sitt lydkort, samt at lyd fra DVD osv ikke blir påvirket av lydkortet, da dette streames rett igjennom.

Hvis du trenger flerkanal digital lyd fra spill osv så nytter det ikke kjøpe et lydkort fra Creative, da disse ikke støtter dolby digital eller dts-enkoding. Prøv da heller dette eller dette

Hvis du derimot trenger lydkort til studiobruk så har du bomma totalt med Creative.

Har lest litt tester nå og du har vel rett Wibla. :roll: Skal bruke Z-5500 til denne PC-en og det holder vel med et vanlig X-fi kort, f.eks dette eller?

Endret av ErlIng!
Lenke til kommentar
Har lest litt tester nå og du har vel rett Wibla. :roll: Skal bruke Z-5500 til denne PC-en og det holder vel med et vanlig X-fi kort, f.eks dette eller?

Z-5500 har både Optisk og Coax digital inngang, så du trenger ikke lydkort i det hele. Bare kjør lyden direkte digitalt fra HK til inngangen på Z-5500. Det innebygde lydkortet på HK ditt er vel faktisk et av de bedre så langt jeg vet. Det er også to digitale utganger. Mener også at den innebygde lydchippen støtter omtrent de samme standarder som Creative sine rimeligere kort. I alle fall støtter mitt ASUS hk på DD, DTS etc.

Ellers må jeg si at Club3D Theatron DTS som Wibla anbefalte virket bra, med digital inngang også.

Lenke til kommentar

Det der syntes jeg ikke er helt riktig. Jeg har ett hovekort til 2500kr og det spiller ganske dårlig i forhold til mitt creative lydkort. vet ikke hvordan anlegg du har hørt på. men på mitt får jeg i hvertfall mye bedre lyd gjennom creative lydkortet mitt enn med det innebygde på HK. Det samme var det med mitt gamle HK. softwaren til creative kortene er også veldig fin og du har mange muligheter til og konfigurere lyden etter akkurat hvordan du vil ha den. jeg kjører lyden ut på ett hi-fi anlegg til 70 000. der merker jeg stor forskjell på lyden. men det kan ha noe med konfigureringer og gjøre. jeg syntes hvertfall lyden blir bedre gjennom creative-kortet.

Lenke til kommentar

@Martin123.

Bruker du digital inngang på anlegget ditt. Dersom du gjør det, gjelder det å kjøre det digitale signalet ubehandlet fra PC til anlegg, og la anlegget håndtere alle prosessering. Faktisk er beste lyddriveren i dette tilfellet ASIO-drivere. Windows innebygde drivere eller Creative sine gir i dette tilfellet redusert lydkvalitet.

Jeg har langt fra så dyrt anlegg som deg, men heller ikke billig. Jeg hører enorm forskjell på om lyden blir behandlet eller ikke, men jeg hører ikke forskjell på lyd fra PC-en/kontra DVD spilleren når jeg lar forsterkeren håndtere all lydbehandling.

Dersom du ikke kjører digitalt vil de fleste dedikerte lydkort gi bedre lyd enn det innebygde. Men skal man ha skikkelig lyd holder man seg uansett vekk fra Creative, deres DAC-er er ikke av det fremragende på markedet. Og med et Hi-Fi (2 kanals) anlegg til 70 000 så velger man separate DAC-er uansett.

Lenke til kommentar
@Martin123.

Bruker du digital inngang på anlegget ditt. Dersom du gjør det, gjelder det å kjøre det digitale signalet ubehandlet fra PC til anlegg, og la anlegget håndtere alle prosessering. Faktisk er beste lyddriveren i dette tilfellet ASIO-drivere. Windows innebygde drivere eller Creative sine gir i dette tilfellet redusert lydkvalitet.

Jeg har langt fra så dyrt anlegg som deg, men heller ikke billig. Jeg hører enorm forskjell på om lyden blir behandlet eller ikke, men jeg hører ikke forskjell på lyd fra PC-en/kontra DVD spilleren når jeg lar forsterkeren håndtere all lydbehandling.

Dersom du ikke kjører digitalt vil de fleste dedikerte lydkort gi bedre lyd enn det innebygde. Men skal man ha skikkelig lyd holder man seg uansett vekk fra Creative, deres DAC-er er ikke av det fremragende på markedet. Og med et Hi-Fi (2 kanals) anlegg til 70 000 så velger man separate DAC-er uansett.

Ja da er vi enige. jeg så ikke at du snakket om digitale signaler. sorry. jeg har ikke digital ingang på forforsterkeren min. så kjører ikke digitalt. men hvis man skal kjøre digitalt så er det nok bedre med noe annet. jeg har aldri prøvd det. jeg har egentlig ikke likt creative i det hele tatt helt til jeg lånte ett av en kammerat for og teste så måtte bare kjøpe meg ett selv for det ble en del bedre enn det innebygde på hovedkortet. sorry for den missforståelsen der altså.

Lenke til kommentar
... snip ..

Ja da er vi enige. jeg så ikke at du snakket om digitale signaler. sorry. jeg har ikke digital ingang på forforsterkeren min. så kjører ikke digitalt. men hvis man skal kjøre digitalt så er det nok bedre med noe annet. jeg har aldri prøvd det. jeg har egentlig ikke likt creative i det hele tatt helt til jeg lånte ett av en kammerat for og teste så måtte bare kjøpe meg ett selv for det ble en del bedre enn det innebygde på hovedkortet. sorry for den missforståelsen der altså.

Med det anlegget du trolig har, da kjøper du deg en BenchMark DAC1. Koster ca 6000 - 7000 her i Norge (aner ikke hvor du får tak i den). Finnes også andre separate DAC-er. Holder med den uten USB (den med USB er primært for bærbar eller maskin uten digital utgan i det hele).

Det skal også være mulig å få tak i frittstående DAC-er til 3 - 4000 kr.

Trolig vil rett oppsett medføre at lydkvaliteten fra en lydfil i flac-format er på samme nivå om ikke bedre enn fra CD-spilleren. Regner med at man fort vekk må betale 15 000 for en CD-spiller med samme kvalitet på DAC-en.

@ErlIng!

Ja, jeg ville faktisk satset på det i starten. Skulle det vise seg at det ikke er optimalt, f.eks at DAC-en i Z-5500 er "råtten" lydmessig og man faktisk vil få bedre lyd med et godt lydkort, kan man jo kjøpe det senere.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Du har anlegg til 70k, og ikke digital inngang? Kjøp deg en DAC isåfall.

Jeg refererte til digital utgang, det er det eneste brukbare mot anlegg.

Har selv et P5W-DHD kort med DD-enkoder kobla til et anlegg til over 30k, skikkelig god lyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...