ZoomZoom McMoen Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Jeg setter en cookie som inneholder $session, en variabel som skal identifisere en spesiell bruker (en tilfeldig verdi). Dette er på en webshop, og det en bruker legger i handlevognen legges inn som en post i en mySQL-tabell. Problemet mitt er at dersom brukeren legger ting i handlevognen, men ikke fullfører kjøpet eller manuelt tømmer handlekurven før han går vekk fra siden eller cookien går ut på tid, hvordan får jeg slettet de postene i shopping-tabellen som tilhører denne brukeren? Jeg kan jo ikke tømme hele tabellen, for jeg vil jo bare fjerne denne personens poster... Hadde vært greit å få gjort dette, så jeg slipper å hele tiden gå inn og tømme shopping-tabelle manuelt... Håper dere forstod problemstilligen og alle forslag tas imot med takk... Lenke til kommentar
christt Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Akkurat dette er noe som er litt kjipt med PHP... I ASP så kalles en funksjon når session'n blir lukket, denne kan da brukes til nettopp å renske opp i slike tilfeller som du beskriver. Problemet ditt er vel at du ikke helt vet hva du skal slette i tabellen, etter som du ikke vet hvilke brukere som er aktive akkurat nå. Slik jeg ser det har du to alternativ: 1. Lagre brukerens session id + tidspunkt i en tabell. Slette alle elementer i handlevognen som har den session id'n etter en viss tid. Dette kan du gjøre enten ved å kjøre scripet som en cron jobb, eller ved å legge inn en "clean" funksjon i en av scriptene dine. 2. Baser handlevognen din på sessions. Lagre kundens varer i en session variabel. Varene overføres først til databasen når kunden gjennomfører kjøpet. Jeg ville gjort det slik... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå