Gå til innhold

Lurt med Raid? har 2 S-ata disker


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg lurer på dette med RAID, har to S-ata disker, burde disse settes opp i RAID? Vil jeg da miste mine Partisjoner som jeg har laget, har vel 4 partisjoner, som f.eks Spill, Film, Musikk osv...

Den ene disken er vel på 300Gb mens den andre er på 120Gb begge S-ata 150

 

Mvh. Ronny

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du sette disse opp i raid kommer den til å få ytelse og størrelse beregnet etter den svakeste/minste disken. Skulle du sette disse to sikene opp i RAID 1 som vil si at diskene speiles. Nøyaktig samme data på den ene som den andre. Altså blir 300GB+120GB=120GB. Du bør helst har to eller flere identiske disker.

Lenke til kommentar

Først må du tenke på hvilken RAID type du vil ha. det finnes en god del av de, men siden du har to disker så er det RAID0 og RAID1 som passer best for deg.

 

Men RAID0 gjør sånn at man ikke for mer ut av plassen enn den minste disk:

300GB + 120GB = 420GB, blir egentlig: 120GB + 120GB = 240GB

 

Man mister en god del plass på dette

 

RAID1 er sånn at man speiler diskene slik at det blir en eksakt kopi dvs:

120GB + 120GB = 120GB

 

du bør altså ha to like disker før du lager deg et RAID

Lenke til kommentar

du kommer til å miste mye data hvis diskene dine er fulle, hvis du velger RAID1 mister du alt da du må sette opp RAIDet.

 

Jeg er usikker på hva som skjer hvis du velger RAID0, mest sannsynlig kommer du til å miste alt der også fordi at partisjonstabellene blir "kuttet" uten at du sier hva som skjer.

 

Det enkleste hadde vert å kjøpe en ekstern 500GB disk lempe alt det viktige over på den før du prøver deg på noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...