Gå til innhold

Valg av hardware RAID kontroller

Anbefalte innlegg

Mange gode innspill her.

Støtten for RAID 60 er lite betydningsfull for meg da jeg ikke kommer til å ha åtte disker i maskin.

Det som forundrer meg i HighPoint sin egen test av 3520 er at RAID 6 oppsettet yter bedre enn RAID 5. Det jeg har lest rundt omkring er at RAID 6 krever mye mer av kontrolleren, spesiellt i skriving. Denne testen inneholder og to av RAID kontrollerene jeg tenker på. Må uansett ta dette med en klype salt siden dette kommer fra produsent.

Er med i vurdering å innvistere i en ekstern harddisk som til vanelig ligger hos en venn av meg fem minutter borte. Dette vil egne seg godt til backup.

At kontrollene med SAS plugg er "farlig" siden hvis man kommer borti den kan den falle utav ser jeg som mer ubetydelig. Får det første har SAS kablene en lås som hekter seg på porten. Altså skal det mye til for at den faller ut. Dataen er uansett på de fire diskene. Pugger tilbake og det skal funke fint igjen. Jeg er uansett ikke inni maskinen når den jobber. Batteribackup har man også hvis det skulle være noe som skulle bli skrevet til diskene. Er ikke helt sikker på om jeg skal invistere i en batteribackup. Toleransen for maks temp blir lavere hvis man har batteribackup.

Blir kortene velig varme? Altså om det er nok med airflowen som er i kabinettet fra før av (LL PC6277 med to 12cm i front) eller burde det være en svak vifte ved siden av kortet får at det skal holde seg stabilt.

Slik det ser ut no kommer jeg ikke til å invistere i SAS disker til OS. Forløpig kommer jeg til å bruke min snart tre år gamle Hitachi 7K400. Tar heller en SSD eller to enn det samme i SAS.

OT: NIZZEN: hvorfor har du tre kontrollere og ikke en eller to med større kapasitet enn de du har?

BTW: Det med et ekstern kabinett koblet til nettverket blir for tregt og alt for dyrt for meg. 8000+ får en kontroller som gir dårlige ytelse (1Gbit = 125MBps altså mye lavere enn intern) og mye dyrer enn hva jeg får.

Endret av Håkki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva det er ment til og ikke ser jeg ikke på som så relevant, det viktigste er hva det gør i praksis, og i praksis vil jeg si et godt oppsatt RAID5 har mindre sannsynlighet for datatap enn enkeltdisker. Når det er sagt mener jeg det er en selvfølge å ha backup i tillegg.

Og da mener vi jo akkurat det samme, men RAID er ingen backup.

Joda, men jeg ville presisere at raid (et bra satt opp) allikevel gir økt datasikkerhet.

AtW

Lenke til kommentar
At kontrollene med SAS plugg er "farlig" siden hvis man kommer borti den kan den falle utav ser jeg som mer ubetydelig. Får det første har SAS kablene en lås som hekter seg på porten. Altså skal det mye til for at den faller ut. Dataen er uansett på de fire diskene. Pugger tilbake og det skal funke fint igjen. Jeg er uansett ikke inni maskinen når den jobber. Batteribackup har man også hvis det skulle være noe som skulle bli skrevet til diskene. Er ikke helt sikker på om jeg skal invistere i en batteribackup. Toleransen for maks temp blir lavere hvis man har batteribackup.

Husk at kabelen kan gå i stykker av seg selv, og kontrolleren kan bli "forvirret" når 4 disker dropper ut samtidig, så du må kjøre noen operasjoner for å få raidet opp og gå, og under slike operasjoner kan man gjøre feil.

Man kan forsåvidt klare seg uten BBU, ved å slå av write-back-cache og få ytelses-tap, eller å slå det på og risikere data-tap om de mister strøm.

AtW

Lenke til kommentar
når det gjelder linux støtte og raid kort:

er det feil å tenke at når man har et raid kort med egen prosessor, et så kalt reint raid kort, kan man bare se bort fra å bekymre seg for os støtte? hvis jeg skal handle et raid kort er det viktig at det fungerer i linux.

Du er fortsatt avhengig av driver til kontrollern slik at operativsystemet ser disken/arrayet/volumet, på samme måte som du trenger driver til en helt vanlig harddiskkontroller.

Husk at kabelen kan gå i stykker av seg selv, og kontrolleren kan bli "forvirret" når 4 disker dropper ut samtidig, så du må kjøre noen operasjoner for å få raidet opp og gå, og under slike operasjoner kan man gjøre feil.

Man kan forsåvidt klare seg uten BBU, ved å slå av write-back-cache og få ytelses-tap, eller å slå det på og risikere data-tap om de mister strøm.

AtW

Som AtW nevner, 1 kabel med 4 disker gir deg single-point-of-failure på 4 disker på en kabel. Dersom mini-SAS til SATA-kabelen skulle gå i stykker vil det ikke være noe du får kjøpt på elkjøp og du kan fort være dager uten dataene dine tilgjenglig. Arrayene skal normalt være enkle å rebuilde så lenge diskene blir plugget inn igjen, men det skjer at dette feiler og da er du fucked. Areca leverer også SATA-kabler med lås i ene enden og 90C bøy i andre enden på de større kontrollerne sine, vet ikke hvordan dette er på 8-portern. Det er fullt mulig å få SATA-kabler med lås i begge ender også. Dersom du har en så høy systemtemp at du er redd for at batteriet skal bli for varmt, så er diskene dine mest sansynligvis allerede døde. Har du UPS er batteribackup "smør-på-flesk", men det skal fortsatt bare en menneskelig svikt (eller at upsen dør) til for at du vil kunne få korrupte data på volumet ditt. Recovery av korrupt data på et raid5/6-sett er vel noe av det IBAS tjener best penger på :p

Lenke til kommentar
Du sier noe der. Må nok ta BBUen med i beregningen alika vel. Blir ikke billig dette.

POST 1234 :w00t:

Skal du ha Areca, så er det mye penger å spare på å handle dette fra statene. Dette gjelder både om du er bedrift med eget mva-regnskap eller privatperson. Hvis du er bedrift så skriver du vel av mesteparten av utgiften uansett, så 3k vs 10k er urelevant.

Skal du handle Areca fra statene så gi meg (eller AtW, tror han handlet fra samme sted) en PM, så skal du få et godt tips.

Lenke til kommentar
når det gjelder linux støtte og raid kort:

er det feil å tenke at når man har et raid kort med egen prosessor, et så kalt reint raid kort, kan man bare se bort fra å bekymre seg for os støtte? hvis jeg skal handle et raid kort er det viktig at det fungerer i linux.

Du er fortsatt avhengig av driver til kontrollern slik at operativsystemet ser disken/arrayet/volumet, på samme måte som du trenger driver til en helt vanlig harddiskkontroller.

Takk for svar!

høres logisk ut.

har lurt på det der lenge. :w00t:

Lenke til kommentar
Som AtW nevner, 1 kabel med 4 disker gir deg single-point-of-failure på 4 disker på en kabel. Dersom mini-SAS til SATA-kabelen skulle gå i stykker vil det ikke være noe du får kjøpt på elkjøp og du kan fort være dager uten dataene dine tilgjenglig. Arrayene skal normalt være enkle å rebuilde så lenge diskene blir plugget inn igjen, men det skjer at dette feiler og da er du fucked. Areca leverer også SATA-kabler med lås i ene enden og 90C bøy i andre enden på de større kontrollerne sine, vet ikke hvordan dette er på 8-portern. Det er fullt mulig å få SATA-kabler med lås i begge ender også. Dersom du har en så høy systemtemp at du er redd for at batteriet skal bli for varmt, så er diskene dine mest sansynligvis allerede døde. Har du UPS er batteribackup "smør-på-flesk", men det skal fortsatt bare en menneskelig svikt (eller at upsen dør) til for at du vil kunne få korrupte data på volumet ditt. Recovery av korrupt data på et raid5/6-sett er vel noe av det IBAS tjener best penger på :p

Ifølge brukere hos Newegg har ikke åtte porten låsbare porter på kontrolleren.

Cons: The Sata connectors on the board don't utilize the metal latches that come on some cables these days.

Slik jeg ser det no er det fire fordeler med SATA kabler mot SAS.

1. Slipper at fire disker går mot en hvis en kabel skulle feile
  2. Like mange kabler som disker. Bruker jeg f.eks. fem disker på SAS så ligger tre meter ubrukte kabler i kabinettet.
  3. Lettere å få tak i nye kabler
  4. Man kan få tak i 90 graders kontakt.

Det eneste fordelen jeg bryr meg om er at kun en disk mister kontakten hvis en kabel sviket, men hva er sannsynelig heten for dette. Jeg har ikke hørt om det.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne presisere en ting om PCI-X

Dette er ikke så avleggs som man kanskje skulle tro, selv om det er en gammel standard!

Du finner i dag nye hovedkort med både PCI-E og PCI-X støtte fra de største hovedkortleverandørene, også med P35-chipset, f.eks. Asus P5K-WS

Jeg har en filserver gående med et Asus P5WDG-2 mobo (975X pre-conroe), Celeron 352 og et 3ware 9500S-12 jeg handla fra ebay (fikk tak i to stykker for å ha reserve...), dette gir meg helt grei ytelse og null hodepine.

3ware og areca leverer kort som bare fungerer uten noe tull, ulikt mye av de nyere korta man får tak i - ofte til lavere pris (fakeraid, dårlige implementasjoner av hwraid, osv).

Til info kan jeg røpe at mitt oppsett med 9x500GB (+1 hotspare) i raid5 på dette gamle raidkortet gir meg 350MB/s lesehastighet og 130MB/s skrivehastighet - mer enn akseptabelt nok for normal bruk, dette på denne "foreldede" og "utgåtte" standarden PCI-X.

Teoretisk makshastighet er fint det, men fakta er at selv de råeste areca-kontrollerne ikke klarer noe særlig over 800-1100MB/s, og dette er mer pga. chipset på raidkontrolleren og selve diskene enn bussen raidkontrolleren bruker for å kommunisere med hovedkortet.

Lenke til kommentar

Når man ser på prisene på PCI-X raidkontrollere på ebay så lønner det seg veldig fort å gå for et hovedkort med et par pci-x spor i tillegg til pci-e 16x-spor (pcie-8x kort funker som snus i 16x-spor..)

Når man i tillegg får disse hovedkorta ned i 12-1300 kroner nå ser jeg ikke helt problemet...

Lenke til kommentar
Tenkte jeg bare skulle nevne at å stole blindt på RAID til en oppgave det egentlig ikke er tiltenkt er ikke så lurt. RAID har aldri vært ment som backup, det er ment for å øke tiden man har til rådighet når maskinen begynner å halte. Hadde jeg vært deg, hadde jeg spandert på meg en maskin og spurt noen jeg kjente om å få plassere maskinen hos dem, så kunne du oppdatert den maskinen som stod på en annen lokasjon en gang i uken f.eks.

Hva det er ment til og ikke ser jeg ikke på som så relevant, det viktigste er hva det gør i praksis, og i praksis vil jeg si et godt oppsatt RAID5 har mindre sannsynlighet for datatap enn enkeltdisker. Når det er sagt mener jeg det er en selvfølge å ha backup i tillegg.

Den nye kontrolleren til Highpoint skal visstnok være veldig rask om ikek annet. Adaptec har jeg liten erfaring med selv, personlig har jeg et Areca-kort som jeg er godt fornøyd med, men jeg ser på forum at andre har hatt problemer, men det er alltid noen som har hatt et problem med et produkt. Så jeg vet ikek om de er mer eller mindre stabil enn andre, jeg har ikke inntrykk av at de er dårligere enn highpoint feks. Men det er bare en subjektiv sak jeg har fått for meg.

Ellers må du sørge for at hovedkortets PCIe-slotter støtter andre ting enn grafikkort, akkurat det er det skuffende mye trøbbel med (hadde jeg bestemt hadde man ikek fått lov til å kalle det PCIe-slots når man har slike begrensinger)

AtW

Nå kan jeg fortelle at jeg kjører et Abit ix38 med 3 stk pci-e kontrollere pluss et 8800 ultra kort. Adaptec 31205 (pci-e x8) i pci-e 2-0 porten. Lsi 3000 series pci-e x4 i pci-e 1.1 (x16) og en highpoint pci-e x1 SATA kontroller i pci-e x1 porten.

Hvem hadde trodd dette med et X38 kort? Ikkje jeg i alle fall! Men det kuleste er at det funker som en drøm :green::thumbs: :thumbs:

Lenke til kommentar

Du mener?

PCI-X er uansett ikke et alternativ pga kompetablitet senere. PCI-E tar over på de fleste fronter. PCI-X går lenge før PCI-E så det er mye mer fremtidsrettet. Ja det er kanskje billigere, men er det billigere hvis man skal oppgradere maskinen senere? Nehalem kommer sannsynelig med ny sokket siden den intrigerer minnekontrolleren. Skal jeg senere oppgradere til Nehalem eller generasjonen etter kan det blir vanskelig å oppdrive et godt PCI-X kort, mot PCI-E som sikkert er det eneste på dette tidspungtet (altså om 2-3 år frem i tid).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Du mener?

PCI-X er uansett ikke et alternativ pga kompetablitet senere. PCI-E tar over på de fleste fronter. PCI-X går lenge før PCI-E så det er mye mer fremtidsrettet. Ja det er kanskje billigere, men er det billigere hvis man skal oppgradere maskinen senere? Nehalem kommer sannsynelig med ny sokket siden den intrigerer minnekontrolleren. Skal jeg senere oppgradere til Nehalem eller generasjonen etter kan det blir vanskelig å oppdrive et godt PCI-X kort, mot PCI-E som sikkert er det eneste på dette tidspungtet (altså om 2-3 år frem i tid).

Både Areca og 3Ware sine kontrollere støtter å oppgradere kontroller uten å røre arrayet.

Dette betyr at min PCI-X 3ware 9500S-12 kontroller kan oppgraderes til en PCI-E 3ware 9690 uten å måtte begynne fra scratch, kjekt sant?

Man kan også som en nødløsning kjøre PCI-X kort på pci2.2 (32bit/33mhz) med redusert hastighet.

Dessuten, trenger du virkelig bleeding edge hardware i en filserver? min filburk er en celeron 3.2ghz på et "gammelt" asus P5WDG2-WS kort med 975X chipset (revisjonen før conroe-støtte). Man får også tak i P35 hovedkort med PCI-X, så ser ikke helt problemet...

Om du skal ha raidet i workstationen din forstår jeg "problemet"...

Edit: Sliter også litt med å finne noen saklige reviews av kontrolleren du har valgt, utenom techwarelabs, som kun kjørte en cached test (ergo ubrukelig) av kortet. Ser frem til at du gidder å kjøre litt saklige benchmarks på det når du får det opp og gå.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Det er mer workstation. Brukes til det meste. Tyngre foto/video redigering og spilling hvis det faller meg inn.

Hadde vært litt greit meg det oppgraderingsfunskonen. No vet jeg ikke om HighPointen har det, men skulle tro jeg kommer til å ha denne en god stund fremover så tror ikke det blir et problem (enda)

Endret av Håkki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...