Gå til innhold

Valg av hardware RAID kontroller

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart gå til innkjøp i noen nye SATA disker og sette de opp i RAID 5/6. Jeg er veldig redd for dataen som skal være på disse diskene. Er aktiv amatørfotograf og tar mye bilder i flere sammenhenger. Derfor her jeg tenkt RAID 5 eller 6 siden jeg kan miste en disk eller to før jeg mister dataen.

En fire ports kontroller blir for lite, så jeg går da for en åtteports kontroller.

Jeg tenker da på disse:

Adaptec RAID 3805

HighPoint RocketRAID 3520

Tekram ARC-1220

Er ikke sikker på hvilken kontroller jeg skal velge så jeg spør da dere om dere har noen erfaring med disse. Har dere andre alternativer tar jeg gledelig de imot :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal snart gå til innkjøp i noen nye SATA disker og sette de opp i RAID 5/6. Jeg er veldig redd for dataen som skal være på disse diskene. Er aktiv amatørfotograf og tar mye bilder i flere sammenhenger. Derfor her jeg tenkt RAID 5 eller 6 siden jeg kan miste en disk eller to før jeg mister dataen.

En fire ports kontroller blir for lite, så jeg går da for en åtteports kontroller.

Jeg tenker da på disse:

Adaptec RAID 3805

HighPoint RocketRAID 3520

Tekram ARC-1220

Er ikke sikker på hvilken kontroller jeg skal velge så jeg spør da dere om dere har noen erfaring med disse. Har dere andre alternativer tar jeg gledelig de imot :)

Adaptec RAID 3805 ville jeg ha valgt, da jeg har særdeles gode erfaringer med adaptec. "Det bare funker" :D

Adaptec støtter også ALT av os, for dem som er interresert i det.

Lenke til kommentar

Venter litt på tester av HighPoint-en så jeg kan ta en sammenligning av de. I følge produsentens brife scores så kommer den veldig godt ut, men så er det bare å vente å se på en uavhengig test. Kortet er rimelig nytt så jeg må nok vente en lite stund før det kommer.

Der Adaptec stiller svakt er at det "kun" har 128mb ram på kortet mot de to andre som har 256mb. Hvor mye utslag dette gir vet jeg ikke. Adaptec og Tekram har samme prosessor (Intel IOP 80333) på 500MHz. Her stiller HighPoint-en sterkest da den kommer med en nyere prosessor (Intel IOP 80341) på 800MHz. På papiret stiller HighPoint sterkest, men vi får se hvordan den yter i real-time.

Lenke til kommentar

Skal du ha et seriøst alternativ bør du gå for et 8-porters 3Ware kort med Batteri Backup som hjelper deg å overleve strømstans eller hardware havari på maskinen, f.eks. 3ware 9550SX-8LP. Kjører selv disse kortene på en rekke servere, og har aldri mistet data eller hatt problemer med disse hverken på linux eller windows.

Må du ha RAID 6 så er den nye modellen 9650SE et alternativ.

Lenke til kommentar

Skal du ha et seriøst alternativ bør du gå for et 8-porters 3Ware kort med Batteri Backup som hjelper deg å overleve strømstans eller hardware havari på maskinen, f.eks. 3ware 9550SX-8LP. Kjører selv disse kortene på en rekke servere, og har aldri mistet data eller hatt problemer med disse hverken på linux eller windows.

Må du ha RAID 6 så er den nye modellen 9650SE et alternativ.

pci-x er avlegs nå . Og man bør helst ha et hovedkort som støtter pci-x. Pci-e på den andre kontrolleren er mye bedre (9650SE).

Lenke til kommentar
Jeg skal snart gå til innkjøp i noen nye SATA disker og

Jeg tenker da på disse:

Adaptec RAID 3805

Det apatec kortet er til SAS disker slik eg ser det.

Uansett, dette med minne om 128 eller 256mb vil du ikke se den store forskjellen på siden du ikke kjører tunge databaser, web server, etc. Ergo ville eg ikke tatt utgangspunktet i minne på kontrolleren, men heller om kontrolleren har de nødvendige kravene du stiller + omtaler som du finner massevis av på en liten google tur

Edit : Kom på at en kan bruke sata disker på sas kontroller (korrekt meg hvis eg tar feil her)

Endret av oyvindell
Lenke til kommentar

Man kan fint bruke SATA på en SAS kontroller så det er ikke noe stress. Jeg får se litt rundt på denne 3ware-en.

PCI-E er det eneste jeg ser etter. Mye raskere og fremtidsrettet.

Ifølge folk på Newegg så ser denne 3Waren veldig god ut. Forløpig har jeg ikke funnet hvilken prosessor og frekvens den har.

Lenke til kommentar
Det apatec kortet er til SAS disker slik eg ser det.

Jepp, det er absolutt et pluss i margen som gjør det mer fleksibelt enn de to andre kortene. Vil man satse på SAS-disker i stedet for eller i tillegg til SATA så har man den muligheten. Ellers så ser jeg at Adaptec-kortet er det eneste av de som støtter Raid60. Det er ikke sikkert du har bruk for SAS og Raid60, men det er i hvert fall ikke negativt å ha muligheter til det. Når kortet i tillegg er det billigste av de tre og merket er velkjent og solid så hadde ikke jeg vært i tvil.

Minnemengden tror jeg ikke betyr så mye. 128MB er uansett mye. Jeg tror f.eks at valg av rett blokk-størrelse har mye mer å si for ytelsen enn dobbelt så mye minne.

Enig i at PCIe er langt bedre enn PCI-x. Både fordi det er veldig få hovedkort som støtter sistnevnte og fordi det ser ut til å bli ennå færre i framtida. PCI-x krever altså et sært valg av hovedkort og gir mye dårligere oppgraderingsmuligheter.

Lenke til kommentar
pci-x er avlegs nå . Og man bør helst ha et hovedkort som støtter pci-x. Pci-e på den andre kontrolleren er mye bedre (9650SE).

synes pci-x er greit, siden den er bakoverkompatibel.

men ytelsesmessig har du sikkert helt rett

Lenke til kommentar
Enig i at PCIe er langt bedre enn PCI-x. Både fordi det er veldig få hovedkort som støtter sistnevnte og fordi det ser ut til å bli ennå færre i framtida. PCI-x krever altså et sært valg av hovedkort og gir mye dårligere oppgraderingsmuligheter.

PCI-X is generally backward-compatible with most cards based on the PCI 2.x or later standard, meaning that, a PCI-X card can be installed in a PCI slot, provided it has the correct voltage keying for the slot and (if inserting into a 32-bit slot) nothing obstructs the overhanging part of the edge connector.

så veldig få hovedkort bir det ikke hvis du benytter bakoverkompabiliteten.

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI-X

Lenke til kommentar

PCI-X is generally backward-compatible with most cards based on the PCI 2.x or later standard, meaning that, a PCI-X card can be installed in a PCI slot, provided it has the correct voltage keying for the slot and (if inserting into a 32-bit slot) nothing obstructs the overhanging part of the edge connector.

Vet jo at pci-x funker i pci sporet, men pci synes jeg er så dårlig, at det ikkje gir noe mening med en ekstern kontroller.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle nevne at å stole blindt på RAID til en oppgave det egentlig ikke er tiltenkt er ikke så lurt. RAID har aldri vært ment som backup, det er ment for å øke tiden man har til rådighet når maskinen begynner å halte. Hadde jeg vært deg, hadde jeg spandert på meg en maskin og spurt noen jeg kjente om å få plassere maskinen hos dem, så kunne du oppdatert den maskinen som stod på en annen lokasjon en gang i uken f.eks.

Lenke til kommentar

/ med tanke på kostnader før nede tid vid hardware feil på datorn eller raid controllern så skulle jag

køpt 2st feks Thecus N5200BR PRO https://prisguiden.no/product.php?productId=75983

Detta er og enklare før den ikke så datavan.

nedetid - kommer alltid vid feil tidspunkt, precis just innen deadline :-0

- Om den ena externa boxens raid controller går sønder så kan du flytta diskarna til den andra og på så sætt komma åt data.

Alternativt så kan man køra den ena raid boxen som backup.

- Skydda Raid kontrollerna med --> overspenningsvern --> til online UPS --> til RAID boxar

exempel på online UPS - MGE Pulsar EXtreme 1500C EXB 2U https://prisguiden.no/product.php?productId=23614

- Tror detta ær en bra løsning, kanske det finn någon hær annars vet hur man återskapar data fra harddiskar i raid 5/6

configuration utan att man har en exakt lik raid controller tilgjenlig.

Ricco

Lenke til kommentar

Vet jo at pci-x funker i pci sporet, men pci synes jeg er så dårlig, at det ikkje gir noe mening med en ekstern kontroller.

alt er avhenig av hva man bruker det til. båndbredden er jo 8 ganger større på PCIe i forhold til PCI-X

PCI 133 MB/s
PCI-X 1064 MB/s
PCI Express 8 GByte/s (v1.1, x32)

I et raid oppsett er mere båndbredde greit å ha..

så det er nok smartest å velge det med mest båndbredde i dette tilfellet.

men veie det litt opp mot hva man vil betale.

Men vil ikke direkte si at alt som er på PCI er dårlig. Alt er avhenig av hvor mye båndbredde du egentlig bruker/trenger. For meg betyr kompabiliteten litt også. I mitt hjemmenettverk er det rett og slett overkill av dimensjoner å ha noe bedre enn PCI. Selfølgelig kunne jeg ha tenkt meg det aller nyeste. Men oppveier hva jeg trenger mot hva det koster. (kjører ikke raid ennå. men sikler etter et rent hardware raid kort.)

Ikke det at jeg har undersøkt så mye, men kommer PCIe innebygget på så og si alle nye hovedkort?

Endret av thor918
Lenke til kommentar
Tenkte jeg bare skulle nevne at å stole blindt på RAID til en oppgave det egentlig ikke er tiltenkt er ikke så lurt. RAID har aldri vært ment som backup, det er ment for å øke tiden man har til rådighet når maskinen begynner å halte. Hadde jeg vært deg, hadde jeg spandert på meg en maskin og spurt noen jeg kjente om å få plassere maskinen hos dem, så kunne du oppdatert den maskinen som stod på en annen lokasjon en gang i uken f.eks.

Hva det er ment til og ikke ser jeg ikke på som så relevant, det viktigste er hva det gør i praksis, og i praksis vil jeg si et godt oppsatt RAID5 har mindre sannsynlighet for datatap enn enkeltdisker. Når det er sagt mener jeg det er en selvfølge å ha backup i tilegg.

Den nye kontrolleren til Highpoint skal visstnok være veldig rask om ikek annet. Adaptec har jeg liten erfaring med selv, personlig har jeg et Areca-kort som jeg er godt fornøyd med, men jeg ser på forum at andre har hatt problemer, men det er alltid noen som har hatt et problem med et produkt. Så jeg vet ikek om de er mer eller mindre stabil enn andre, jeg har ikke inntrykk av at de er dårligere enn highpoint feks. Men det er bare en subjektiv sak jeg har fått for meg.

Ellers må du sørge for at hovedkortets PCIe-slotter støtter andre ting enn grafikkort, akkurat det er det skuffende mye trøbbel med (hadde jeg bestemt hadde man ikek fått lov til å kalle det PCIe-slots når man har slike begrensinger)

AtW

Lenke til kommentar

Min kjappe vurdering:

Adaptec sine første kort til SATA var for å si det helt forferdelig. Etter dette har jeg holdt meg unna disse. aacraid-modulen i Linux har også hatt litt problemer med noen nyere kort også. Personlig ville jeg ikke vurdert dette kortet.

HighPoint-kontrolleren ser veldig bra ut, og fra hva jeg ser med første øyekast kan denne ikke sammenlignes med de gamle RocketRaid-kontrollerne som igrunn egentlig bare utførte softwareRAID. Det eneste negative jeg kan komme med her er Mini-SAS-tilkoblingene. Er du uheldig og kommer borti slik at en kabel løsner, så mister du 4 disker. Linux-støtten her er jeg ikke kjent med.

Tekram (Areca) har vært kjent for å ha de raskeste SATAII RAID-kontrollerne på markedet de siste par årene. Det at denne kun har IOP 80333 vil jeg ikke tro trekker så veldig mye ned. Har sett mennesker med ARC1231ML-kontrolleren (med IOP 80341) med 8-disks konfigurasjon og ytelsensforskjellen vs samme 8-disks konfigurasjon på IOP 80333 var såpass liten at den kan skyldes flere ting (dette var kun raid5 som ble benchet). Personlig har jeg en Areca-kontroller og er veldig fornøyd med denne. Jeg vet ikke hvordan Adaptec og HighPoint er, men du har mulighet til å monitorere hdd-temp via denne. Linux-støtten er bra fra 2.6.17. (Batteri-backup er tilgjenglig). Jeg vil anbefale Areca.

Som andre også nevner her: 3ware. Dette er den andre kontrollern jeg vil anbefale. 3ware er gammel i gamet, og har ikke hatt noen veldig store problemer med SATAII-kontrollerne sine. 9650 har 64bits LBA-støtte hvis jeg ikke husker helt feil, så arrays over 2TB er ingen problem. Linux-støtten her er veldig god. Batteri-backup er som andre har nevnt tilgjenglig for denne kontrolleren.

Kort oppsummert: 3ware og Areca anbefales. Highpointen kan gjøre det stort, men er fortsatt for ny til at det finnes noen gode reviews, og holdbarheten er ikke "testet" enda. Adaptec derimot hadde sine glansdager mens SCSI fortsatt var hot.

Lenke til kommentar

når det gjelder linux støtte og raid kort:

er det feil å tenke at når man har et raid kort med egen prosessor, et så kalt reint raid kort, kan man bare se bort fra å bekymre seg for os støtte? hvis jeg skal handle et raid kort er det viktig at det fungerer i linux.

Lenke til kommentar

Hva det er ment til og ikke ser jeg ikke på som så relevant, det viktigste er hva det gør i praksis, og i praksis vil jeg si et godt oppsatt RAID5 har mindre sannsynlighet for datatap enn enkeltdisker. Når det er sagt mener jeg det er en selvfølge å ha backup i tillegg.

Den nye kontrolleren til Highpoint skal visstnok være veldig rask om ikek annet. Adaptec har jeg liten erfaring med selv, personlig har jeg et Areca-kort som jeg er godt fornøyd med, men jeg ser på forum at andre har hatt problemer, men det er alltid noen som har hatt et problem med et produkt. Så jeg vet ikek om de er mer eller mindre stabil enn andre, jeg har ikke inntrykk av at de er dårligere enn highpoint feks. Men det er bare en subjektiv sak jeg har fått for meg.

Ellers må du sørge for at hovedkortets PCIe-slotter støtter andre ting enn grafikkort, akkurat det er det skuffende mye trøbbel med (hadde jeg bestemt hadde man ikek fått lov til å kalle det PCIe-slots når man har slike begrensinger)

AtW

Nå kan jeg fortelle at jeg kjører et Abit ix38 med 3 stk pci-e kontrollere pluss et 8800 ultra kort. Adaptec 31205 (pci-e x8) i pci-e 2-0 porten. Lsi 3000 series pci-e x4 i pci-e 1.1 (x16) og en highpoint pci-e x1 SATA kontroller i pci-e x1 porten.

Hvem hadde trodd dette med et X38 kort? Ikkje jeg i alle fall! Men det kuleste er at det funker som en drøm :green::thumbs: :thumbs:

Lenke til kommentar
Hva det er ment til og ikke ser jeg ikke på som så relevant, det viktigste er hva det gør i praksis, og i praksis vil jeg si et godt oppsatt RAID5 har mindre sannsynlighet for datatap enn enkeltdisker. Når det er sagt mener jeg det er en selvfølge å ha backup i tillegg.

Og da mener vi jo akkurat det samme, men RAID er ingen backup.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...