Gå til innhold

Vanlige målinger på brannalarmanlegg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kommer heeelt ann på anlegget, er ikke helt sikker på hva det er du lurer på å måle engang, men vil vel tro det er motstand?

de fleste moderne brannalarm anlegg er adresserbare og ligger i sløyfer med tur / retur.

hvis du er litt mer spesifikk på hva det egentlig er du lurer på og hva du ønsker å oppnå/ hva som er problemstillingen, kan jeg sikkert svare bedre.

kan det stemme at det er en slags skoleoppgave?

Lenke til kommentar
kommer heeelt ann på anlegget, er ikke helt sikker på hva det er du lurer på å måle engang, men vil vel tro det er motstand?

de fleste moderne brannalarm anlegg er adresserbare og ligger i sløyfer med tur / retur.

hvis du er litt mer spesifikk på hva det egentlig er du lurer på og hva du ønsker å oppnå/ hva som er problemstillingen, kan jeg sikkert svare bedre.

kan det stemme at det er en slags skoleoppgave?

F.eks autronica sitt brannalrmanlegg da? Vi skal ha feilsøking så det er fint å vite normale verdier

Lenke til kommentar
som sagt, trenger mer info, hva er det du er på jakt etter?

sier meg lite de har mange forskjellige modeller

jeg skal finne ut hvilken modell det er imorgen. Jeg er på jakt etter spenning og strøm på komponenter når anlegget er stille og når alarmen går.

Lenke til kommentar

spenningen til detektorene pleier å være konstant, og 24V er ganske vanlig, strømmen detektrosløyfen trekker kommer ann på antallet og hva slags meldere, det er vanligvis spesifisert på hver enkelt melder hva den trekker.

klokkekursen pleier å ligge med en liten "tomgangsstrøm" som går gjennom en endemotstand for å overvåke at sløyfen er hel, ved alarm er det vanligvis bare batterispennigen ut (veldig ofte 24V) eventuelt med pulser,

Lenke til kommentar
spenningen til detektorene pleier å være konstant, og 24V er ganske vanlig, strømmen detektrosløyfen trekker kommer ann på antallet og hva slags meldere, det er vanligvis spesifisert på hver enkelt melder hva den trekker.

klokkekursen pleier å ligge med en liten "tomgangsstrøm" som går gjennom en endemotstand for å overvåke at sløyfen er hel, ved alarm er det vanligvis bare batterispennigen ut (veldig ofte 24V) eventuelt med pulser,

Liten tilleggs info der, er vanlig at klokkekursen har full spenning (24V eltek) under normal tilstand, men snur + og - ved brann. En eller to dioder som ligger i serie med motoren/spolen gjør at klokken kun ringen når spenningen har den rette polariteten.

Ved adresserbare anlegg så måles det vanligvis spenning tur/retur, strøm og eventuelt spenning ved jordfeil. Ellers så er der ikke så mye annet å måle. Er ofte isolatorer ute i sløyfen så du får ikke måle gjennomgangen i den når den er spenningsløs.

Konvensjonelle sløyfer så måler du spenning, motstanden i sløyfen ved normaltilstand, eventuelt ved brann.

For det meste når jeg jobber på brannanlegg så får jeg vite det jeg trenger ut i fra menyen og fra feilmeldinger, bruker ikke så mye målinger. På eldre sentraler er vel det mer aktuelt, med tanke på at det er skole så er det vel noe gammelt ræl de har liggende, teknologi som forlengst er vekke fra markede.

Lenke til kommentar

optisk detektor "ser" røyk når det kommer inn i kammeret, ved hjelp av IR lys. løser raskt ut.

ione detektor "føler" røyket ved hjelp av en radioaktiv kilde. dette er den gode gamle røykdetektoren som man også får med 9V batteri

varmedetektor fungerer ved at den kobler inn ved en forandring på x antall grader økning på x antall minutter. er veldig nyttig i miljøer der røyk/damp vil være i lufta ved normal bruk. f.eks verkstedhaller. man får forskjellige typer med forskjellige temperatur og tidsgrenser.

Lenke til kommentar

Brannalarmen ligger å føler på detektorer. Hvordan den føler kommer ann på detektortyper, og type sløyfe. (Analog eller digital. Sløyfe eller adresert.) Når sentralen føler eller får beskjed om brann varsler den dette via alarmorganer. (Klokker, summere, blitslamper osv.) I tillegg kan sentralen være satt opp for å starte nødventilasjon, kjøre heisene, stenge branndører osv. I tillegg kan den være koblet opp mot al-tel eller safetel for overføring av brannalarmen til brannvesenet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...