Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Minne feil eller defekt hk?

Anbefalte innlegg

Prosessor (CPU) INTEL CORE2 Q6600 2.4GHZ

Hovedkort Asus P5N32-E SLI PLUS

Minne (RAM) 4x Kingston 1GB 800MHZ DDR2 NON-ECC

Grafikk-kort MSI GF 8800 GTX PCI-E 768MB OVERCLOCKED

Operativsystem Vista 64bit Business

Alt er up to date så langt jeg kan skjønne ut ifra produsentenes hjemmesider (hovedsaklig asus og bios jeg tenker på).

Kort sagt, jeg fikk pcen for noen dager siden, bygde den opp og startet den, sleit med å instalere vista, fikk en mistanke om ram feil, og fjerner en vilkårlig brikke.

Det så ut til å fikse problemet, fikk instalert vista fint, oppdatert bios, drivere m.m.

Pga upgrade av bios, fant jeg ut at jeg skulle prøve brikken på nytt, kjørte da også memtest, den du kan boote på ifra ms selv + satte på den vanlige bios testen.

Med 3 brikker i hovedkortet, uansett hvilke 3, i uansett hvilken rekkefølge av slots, så fungerer alt som det skal, ingen feil i memtest eller noen form for bluescreen inne i windows.

Så fort jeg setter i den 4. brikken, får jeg dump så fort pcen prøver å laste vista.

Vært inne i vista med 3 brikker og kjørt 3dmark og en cpu/mem stress test test (koslige 6 timer lang) og alt ser ut til å fungerer som det skal til jeg setter inn den siste brikken.

Jeg er på tur til å gå tom for ideer, da jeg ikke kan finne feil på noen av brikkene, eller merker noen feil på slots (men hvordan teste dette effektivt, utenom å teste en og en brikke i hver slot, noe jeg har gjort).

Noen glupe ideer der ute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må ha 64 bit vista for å kjøre 4 gb?

Doh Zzz Ser du har det.

http://www.asus.com/999/download/products/1439/1439_10.pdf

Her ser det ikke ut som om hovedkortet støtter C på mange av ram typene.

C* : Supports 4 modules inserted into both the blue and black slots as two pairs of Dual-channel memory configuration

Se der ja, mente jeg hadde sjekket alt sånn før jeg bestilte, men mulig jeg så feil. Men takk skal du ha, da er det i allefall ikke noe feil med pcen i seg selv, greit å vite.

Hei!

Gå inn i bios å sjekk om "Memory Remapping" står som enabled, hvis den ikke gjør det så må du enable den når du bruker 64bit OS. Den skal ligge under Chipsett settings.

Bare for å svare på denne og, av en eller annen grunn klarer jeg ikke finne noe som heter memory remapping i bios, er ikke noen meny eller undermeny som heter chipsett settings, og jeg har prøvd å se igjennom alt som er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...