lohelle Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Bare noe jeg lurte på.. Hva syns dere (tenkte da på dere som jobber i litt større miljøer) om det å kjøpe Cisco switcher og routere brukt på Ebay osv?? Er dette vanlig? Grunnen til jeg spør er at jeg stort sett handler alt mitt nettverksutstyr brukt på Ebay. Jeg får ofte nesten nytt utstyr til kanskje 1/3 av nypris i Norge. Det er selvsagt OK med garantier osv.. Men når jeg kan ha 1 eller kanskje 2 TILSVARENDE modeller liggende standby så er vel dette MINST like bra?? Noen tanker rundt dette?? Utstyr jeg har kjøpt mye av: Cisco Catalyst 2950 og 3550, Cisco 1721, 2811, 2620(XM) osv.. Også en del trådløse ABG routere. Lenke til kommentar
ior Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Jag skulle jag tro att det är ovanligt i större miljöer då det är hyfsat viktigt med tillgång till bland annat Cisco TAC. Vilket du givetvis inte får när du inte har serviceavtal på prylarna. Sen är jag också nyfiken på vad lagen säger angående mjukvaran som ligger på enheterna du har köpt, och givetvis hur skaffar man sig uppdateringar? Jag är inte ute efter att döma någon, själv väldigt nyfiken på hur läget är. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Jag skulle jag tro att det är ovanligt i större miljöer då det är hyfsat viktigt med tillgång till bland annat Cisco TAC. Vilket du givetvis inte får när du inte har serviceavtal på prylarna. Sen är jag också nyfiken på vad lagen säger angående mjukvaran som ligger på enheterna du har köpt, och givetvis hur skaffar man sig uppdateringar? Jag är inte ute efter att döma någon, själv väldigt nyfiken på hur läget är. Jeg pleier å gå etter switcher og routere som allerede har gode IOS'er osv. Hvordan de har fått det i utgangspunktet er ikke mitt problem..... Man får jo kjøpt tilgang til service/oppdateringer relativt rimelig også (har kjøpt en del slike) Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Ser man bort fra det vanlige maset med eBay-varer (tjuvgods, piratproduksjon) vil nok måten man handler på bryte med innkjøpsreglene i de fleste større bedrifter og virksomheter. De fleste har en policy som setter visse krav til selgeren, som kan være skatteattest eller andre formelle krav. En annen utfordring er at innkjøpsprosessen ofte er designet rundt ting som faktura, bestillingsbekreftelse og pakkseddel... Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Ser man bort fra det vanlige maset med eBay-varer (tjuvgods, piratproduksjon) vil nok måten man handler på bryte med innkjøpsreglene i de fleste større bedrifter og virksomheter. De fleste har en policy som setter visse krav til selgeren, som kan være skatteattest eller andre formelle krav. En annen utfordring er at innkjøpsprosessen ofte er designet rundt ting som faktura, bestillingsbekreftelse og pakkseddel... Du sier nok noe der. Jeg driver (heldigvis?) ikke noe kjempestort firma akkurat, så jeg har ikke kommet borti denne problematikken selv. Ellers så handler jeg helst med firmaer på Ebay, og da er det som oftest mulighet til å få skikkelig invoice osv. Takk for innspill! Lenke til kommentar
ior Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Man får jo kjøpt tilgang til service/oppdateringer relativt rimelig også (har kjøpt en del slike) Nu är jag ingen expert, men om jag har förstått det hela rätt är det enda sättet att få tillgång till uppdateringar att registrera sin enhet hos Cisco och köpa nån form för serviceavtal på denna. Detta tillåter inte Cisco när de ser att den inte är köpt av dig från början. Isåfall måste du igenom en process som tydligen kostar en del pengar för att flytta enheterna till din ägo. Så då ställer jag mig ju undrande till dom du köper denna tjänsten av :-) Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Smartnet-avtale kan du tegne på enhver enhet. Hvordan du har fått den legger ikke Cisco seg oppi. Men har enheten vært registrert på en annen kunde først kan du kanskje få problemer. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Smartnet-avtale kan du tegne på enhver enhet. Hvordan du har fått den legger ikke Cisco seg oppi. Men har enheten vært registrert på en annen kunde først kan du kanskje få problemer. Har gått bra ja. Lenke til kommentar
ior Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Har faktiskt passat på och frågat mina kontaktpersoner hos Cisco angående detta och svaret var väldigt tydligt på att det är inte lov att sälja vidare en enhet med tillhörande IOS på. Om det är så enligt lagen, eller om det bara är vad Cisco önskar att vi skall tro kan jag dock inte svara på Endret 5. februar 2008 av ior Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Det er ren Cisco policy. Problemet oppstår dersom du selger IOS'en på en enhet, men fortsetter å bruke samme IOS på en enhet uten avtale. Da har du per definisjon videredistribuert IOS'en. Dette kan skje dersom du har 2 identiske enheter, men bare smartnetavtale på den ene. Men per lov kan du ikke hindres fra å gi bort eller selge brukt utstyr, selv ikke fra Cisco. I vår bransje er det en del kjøreregler mellom produsenter og partnere. Disse forplikter seg til å verne om hverandre (hadde forøvrig en litt lik diskusjon med en representant under CKW 2007). Lenke til kommentar
jevel Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Cisco Norge er jo svært beskyttende når det gjelder seg og sine partnere. Vet at en av de store aktørene i Norge fikk seg en pekefinger når de solgte 3. part optikk til bruk i Cisco sitt utstyr bl.a. Ellers så tror jeg nok at det er noe uvanlig i profesjonell sammenheng å bruke eBay som innkjøpsforum, men det er absolutt penger og spare for dem som ikke er store nok til å få gode priser. Jeg ville imidlertid ikke tatt risken hvis det var mitt ansvar og sørge for å ha ting på G. Vi kjøper av og til av brokers når det er EOL-produkter eller ting til LAB, men alt annet går via Cisco sølv og gull-partnere. -KJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå