Toffer Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Jeg blir mer forvirra jo mer jeg leser. At lysmåling ikke fungerer er ikke for meg et stort problem, når man får se bildet et sekund etter eksponering, med histogrammer og det hele. Manuell modus er som regel en selvfølge. Men et enkelt Ja/Nei-spørsmål: D80 liker jo ikke at man tukler med blenderringen, da den må stå "låst" på laveste blendertall, i motsetning til D200 osv. Vil Nikon D80 styre blenderen på disse objektivene? På forhånd takk for svar, og evnt erfaringer og innspill, både usaklige og saklige. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Vil Nikon D80 styre blenderen på disse objektivene?Nei, du må gjøre det selv. Da vil forøvrig ikke D80 krangle, det er bare på AF-objektiver at det er et must... Lenke til kommentar
Toffer Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Ah, så deilig. Stusset litt på at så gamle objektiver hadde blenderoverførings-ting fra kameraet. Jeg liker blenderring bedre enn kommandohjulet, så takk for oppklarende og gode nyheter. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Jeg ser at Ken Rockwell snakker om å installer en chip i disse eldre objektivene - hva går det ut på? Betyr det at de da vil oppføre seg vettugt på en D80? Tom Lenke til kommentar
Toffer Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Etter hva jeg har sett på diverse reviews og ikke minst ebay-annonser , skal det gi lysmåling som vanlig, slik som AI-P. Til info er dette bare ting jeg har lest og konkludert med selv. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Etter hva jeg har sett på diverse reviews og ikke minst ebay-annonser , skal det gi lysmåling som vanlig, slik som AI-P.Til info er dette bare ting jeg har lest og konkludert med selv. Det holder det - fokusere manuellt, det kan jeg leve med. Ikke det at det er en problemstilling for meg, da jeg for tiden har Canon. Tom Lenke til kommentar
Toffer Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 her er et modda AI-S 28mm f/2.8. http://cgi.ebay.com/Nikon-Nikkor-28mm-f2-8...1QQcmdZViewItem Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) AI-P er forøvrig AI-objektiver med CPU, så på slike vil lysmåling fungere på alle Nikon-hus. Jeg vet ikke om så mange sånne, men du har f.eks de nye 40 og 58mm fra Voigtlander, og Nikons Tessar 45mm f/2.8 "pancake". Alle AI-objektiver kan ettermonteres med CPU. Jobben til CPU'en er å fortelle kameraet største blender og brennvidde. Lysmåleren "trenger" denne informasjonen (strengt tatt ikke i blenderprioritet), som på AI og AI-s ble overført mekanisk. Om Nikon skulle beholdt mekanisk og elektronisk overføring av data, så hadde det nok blitt veldig fordyrende. D200 og oppover har menyer for å taste inn informasjoen, slik at automatikken blir fornøyd. Endret 8. januar 2008 av Anew Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Finnes det steder i norge som utfører montering av CPU på objektiver? Kan man evt kjøpe CPU og montere selv? Francis Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Her har du en kompatibiltetsoversikt for aktuelle SLR og alt som er lagd av Nikkor-objektiv. ftp://VPddC_HW:[email protected]/lcm-no_02.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå