7r Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Jeg kjøpte en ANTEC PHANTOM 500W, men det blir for varmt, gitt...(da jeg også har passiv CPU-kjøling). Derfor lurer jeg nå på å bytte denne vifteløse i en av de som er regnet som støysvake, og anbefalt her på hw.no. Noen som har erfaringer med følgende: Chill Innovation CP-520A4 Corsair HX520W Corsair VX520W Mist 500W Jeg ser det som en fordel at det er 4-6 SATA-tilkoblinger, gjerne en eller to PCI-E kontakter (selv om jeg ikke trenger det nå; ikke noe krtiterium). Stor saktegående temp.regulert vifte Fordelen med alle disse er vel at de kan trekke ut varmluften bedre enne det som skjer nå. Her er oppsettet mitt: HK: Abit IC7 MAX3 SPES. CPU: Intel P4 2,8 GHz 800FSB SPES1/SPES2 - 80-90 Watt Minne: 2 stk. TwinMos dual pack (4x1 GB DDR RAM) SPES. -2,6 Volt HD: 2 stk. Seagate Barracuda 160 GB DVD-brennere: Plextor 708A (IDE) og 755SA (S-ATA) Kjøling: 2 stk. 120 mm vifter pluss 2-3 andre småvifter. Jeg har nå en passiv Ninja-kjøler på CPU, kuttet ut viften. Tenkte å montere én 120 mm i forkant av kabinettet, der det nå sitter 2 stk. 80 mm. Ellers skal jeg gjøre noe med toppplaten på kabinettet for å slippe ut varmen. Skjermkort: Matrox Millenium P750 (AGP) SPES. PCI-kort Lydkort: E-MU 1820m SPES. 3,3 Volt / 5 Volt tolerant Trådløst nettverkskort: Cisco TV-kort: Hauppage PVR-500MCE SPES. Kabinett: Lian-Li PC60 (ATX) Det viktigste for meg er å få PC-en så stille som mulig. Slik at jeg kan sitte i fred! Endret 7. januar 2008 av 7r Lenke til kommentar
Anv Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Det viktigste for meg er å få PC-en så stille som mulig. Slik at jeg kan sitte i fred! Den stilleste PSU jeg har prøvd er Corsair VX450, den er lydløs i mine ører, den ligger også helt i toppen hos Silentpcreview. Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Kjøper du Corsair og MIST har du i alle fall støysvake strømforsyninger. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Mist 500W er ihvertfall usedvanlig stillegående PSU. Jeg har en passiv PSU i denne ene PC-en. Det er omtrent det eneste som er mer "stillegående" enn denne. Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Eg har MIST 600W den er støysvak, høyrer knapt noko. Lenke til kommentar
LAEN Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Av de fire ville jeg gått for Corsair HX520W. Den skal være enda mer støysvak enn de 3 andre strømforsyningene. Den har også mye bedre byggekvalitet og garanti en Mist og Chill Innovation. Test: Corsair VX550W vs. Corsair HX520W Teat: Corsair HX520W & HX620W Modular power supplies på silentpcreview.com Endret 13. januar 2008 av LAEN Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Til det systemet der vil fortron source 400w holde milesvis. Jeg har kjørt x2 3800+ 2,5 ghz med 8800 gts 320 overklokket, null ustabiliteter, men når jeg spilte laget viften av og til litt kjøleskaplyd:S. Nå kjører jeg 3850 på samme system. Null problem, har selv kjørt samme system sammen med qtec 350 watt. Dyre psuer er oppskrytt. Vil du ha kvalitet så går du ikke for dyre 500 wattere men en helt grei chill innovation 380 watt. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Eg er veldig fornøyd med gigabyte 800w odin. O:M:A: Dyre PSU er ikke oppskrytt. Det er bare mye mindre salg på dem, det er nok en av grunnen for at de er litt dyrere + at de har bedre elektronikk. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Når jeg sa dyre mente jeg ikke dårlig kvalitet. Hans system bruker meget lite strøm og chill innovation lager meget stillegående psuer av høy kvalitet. Jeg kan si det på en annen måte: alt over corsair 450w og chill I 430w er overkill i de absolutt aller fleste tilfellene uten sli/cf. 800 watt på hans system er som å anbefale 8800 gt en som har celeron 800 mhz, fordi "jeg var fornøyd med det" Lenke til kommentar
7r Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Takk for alle svarene. Det ble til at jeg beholdt Antec'en jeg hadde kjøpt. Har satt på en 120 mm vifte som blåser inn mot CPU-kjøleren og oppunder PSU'en samtidig. Stille og fint:-) Riktig det at jeg ikke trenger så mange watt, men det er vel en fordel med 25% mer watt enn maks last i systemet. Det var forresten en fin kalkulator på system-effekt Antec sine sider. Endret 16. januar 2008 av 7r Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Den kalkulatoren der legger inn en god sikkerhetsmargin... Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Jeg har en 400watt sak som har en irriterende lyd fra og jeg tror jeg bare skal bytte viften i den til samme som står i de 500 watts stillegående boksene. Feks papst 4412 i Mist. Du kan jo kanskje bare sette en stillegående vifte til å blåse litt mot prosessor og strømforsyning? Kan hende bare litt sirkulasjon er nok til at det blir kjølig igjen? En 120 mm vifte på 16-18 db bråker ikke mye når den står montert inni selve kabinettet og rimeligere å forsøke med en vifte til 90-150 spenn fremfor ny strømforsyning. Lenke til kommentar
Merolen Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Jeg har nå en MIST 500. Grunnen til at jeg er innom denne tråden er fordi jeg ikke synes den er så stille og lurer på om jeg burde finne meg en ny. Har tenkt på at det kanskje er meg som er alt for kresen og at det eneste alternative er passiv kjøling. Men siden jeg spiller mye vil jeg helst ikke ha det. Vet at noe støy kommer fra resten av maskinen, men når jeg kutter ut alle viftene er det merkbart at det er PSU'en som er den største synderen. Det jeg liker med MIST-PSU'en er at den har modulære kabler men jeg vurderer nå Corsair selv om PSU'en ikke er ett år gammel en gang. Jeg har et Antec P182 kabinett, i den er PSU plassert i bunn. Den eneste måten jeg får strukket den fire-pins kabelen som skal være på hovedkortet er hvis PSUvifta peker nedover. Kabinettet er ment til å kunne ha PSU'en begge veier, men lurer på om dette kan ha noe å si. Det er en vifte ikke langt fra PSU'en som trekker luft inn og i rommet mellom bunn av kabinettet og PSU'en er det godt og kaldt, bak så blåses det ut varm luft (selvfølgelig), synes ikke denne luften er for varm. Vet ikke om PSU'en har automatisk viftestyring, i så fall virker den dårlig. Samme konstante summing. Må vel presisere at det muligens er jeg som er for kresen, jeg synes 20db er mye lyd. Jeg synes til og med viftene mine på 800rpm bråker for mye:P Men skulle jeg kjøpe ny (får alltids plassert MIST'en i en annen maskin jeg har) så har jeg sett på Corsair HX 520W etter å ha lest litt her. Tall fra Extreme PSU calculater var på 315W, nå har jeg ingen kunnskap om strøm og spenning men har jeg ikke behov for mer (+- en god margin) så vurderer jeg Corsair VX 450W. Og ikke minst, har corsair PSU'er med modulær kabling? Noen tanker rundt det? Lenke til kommentar
tevil Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Vil tro at det å ha vifta til psuen til å suge inn luft fra undersiden av kabinettet er bedre for temperaturen og dermed for den innebygde viftestyringen og den påfølgende støymengden. At du hører Mist-psuen kan ha noe å gjøre med støykarakteristikken å gjøre. 20db er ikke hørbart, men skjønner i og for seg hva du mener med det. 20db med knatring "bråker" mer enn 20db sus, brumming, etc. Mist bruker 120mm vifter på sine små psuer, samme gjøre Corsair. Kanskje en 140mm vifte vil være lydløs i dine ører? Det er den i alle fall i mine. Lavere frekvens på lyden kan nok være en av grunnene til at mine passe gamle ører ikke hører noe til lyden fra min 140mm vifte. Da er Gigabyte og Chill Innovation alternativer på psu-fronten. Evt en rimeligere NorthQ, selv om de ikke har et godt rykte fra hihg-end- folka her inne. Lenke til kommentar
Merolen Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Takk for svaret. Vil tro at det å ha vifta til psuen til å suge inn luft fra undersiden av kabinettet er bedre for temperaturen og dermed for den innebygde viftestyringen og den påfølgende støymengden. Mulig vi mener det samme, men det er ikke hull i bunn av kabinettet og ut til verden utenfor, er bare et rom mellom PSUen og bunnen av kabinettet. Dette rommet er kanskje 1-2cm høyt. Men som vi alle vet ligger jo den kalde luften på bunn, så det taler jo for at det burde gå greit. Pluss at den får "frisk" luft fra en vifte som står mellom PSU og diskene (diskene er også på bunn i dette kabinettet). Jeg har rensket PSU'en for støv (hei og adjøss til garantien), mulig det hjalp litt. Men skjønner ikke hvis det skal være viftestyring på den at den ikke nesten stopper når jeg sitter i "desktop mode". Kan da ikke være så mye som trekker strøm, har et GTS8800 320mb og Intel E6600 2400mhz men som klokker seg ned til 1600mhz når CPUkraft ikke trengs. Har to disker og 5 120mm vifter samt en DVD-brenner og viftestyring. That's it. Ingen ting er klokket og temperaturen i kabinettet er mer en gode nok. Diskene som ligger i samme rom som PSU'en ligger på 31 grader Det med at jeg skrev 20db var mer fordi jeg regnet med at det var det nivået vifta lå på, mulig det er nærmere 25-30. Fullstendig ukvalifisert gjetning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå