Gå til innhold

Elever og lærere før sammenlignet med nå.


Anbefalte innlegg

Hei, skriver en skoleoppgave om elever, skole og lærere sammenlignet med hvordan de er før og nå. Noen meninger om emnet, kommentarer, erfaringer? ;)

 

Har i anledningen allerede intervjuet to lærere.

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha noen konkrete holdepunkter så føler jeg at snillismen i skolen i dag er mye mer utbredt.

Oppdragelsen skal være så überpedagoisk. Har man vært slem må man sitte på den sorte stolen og er man grei får man sitte på den regnbuefargete stolen type ting.

Barna blir ikke stilt krav til, da de for alt i verden ikke skal bli presset men lære i sitt eget tempo, og er man mindre eller mer ressurssterk så skal det ikke bli tatt hensyn til for å ikke skille noen ut fra mengden.

Men som sagt, kun en følelse som jeg blir glad for at noen tilbakeviser. :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder lærerene er det et par store forandringer. Lærerene har fått langt mindre makt på skolen. De har knapt lov til å røre elevene idag. Var ikke uvanlig at ene læreren til pappa dro fram linjalen og smekket fingrene på elevene. Dette var vel på ungdomsskolen. Riktig nok litt kraftig bruk av fysisk avstraffelse for denne læreren, men fortsatt. Idag risikerer jo lærere å miste jobben bare de legger en finger på eleven, litt overdrevet. Men dere forstår sikkert. Om dette er en positiv eller negativ utvikling er jo i stor grad diskutabelt, og det finnes vel delte meninger her.

 

Noen vil vel si at det er et gode. Fysiske avstraffelser har jo vist seg å fungere dårlig i flere sammenhenger. Barn som utsettes for fysisk vold i hjemmet har jo større sjanse for å utøve fysisk vold selv. Om dette lar seg overføre til et skolemiljø er jo selvsagt usikkert. Men fysisk vold er vel aldri bra. Til gjengjeld har antivold-tendensen gått for langt i dagens skole. Lærere har ikke lenger lov til å dra elevene ut av klasserommet etter øret eller nakkeskinnet for eksempel. Noe jeg mener er helt greit om elevene ikke klarer å konsentrere seg eller skaper trass.

 

Når det gjelder elevene står det også verre til her. Det er slett ikke tull hva de eldre generasjoner sier. Mange fler av dagens elever er respektløse og ufordragelige enn det elever var før. Dette henger sammen med en åpnere skole, "ansvar" for "egen læring" og den slags. Videre kan ikke lærerene gjøre noe med de elevene som ikke oppfører seg, ettersom de ikke vil miste jobben. Et aldri så lite problem med andre ord. Dårlige kalssemiljø skaper mer uro i klassen, noe som blir en ond sirkel. Dette er selvsagt for det meste et problem på ungdomskolen, men til dels også mellomtrinnet og barneskolen.

 

Det skolen trenger for å få mer deltakende og respekterende elever er:

 

- Strengere lærere med mer makt

- Tettere oppfølging og kontroll (lekseprøver, prøver, tester etc.)

- Foreldre som tar ansvar for oppdragelse (dette er ikke skolens jobb)

- Foreldre som tar ansvar for barns læring (oppfølging og hjelp til lekser er viktig)

- Et mindre åpent arbeidsmiljø (mer forutsigbart og lærende klassemiljø)

 

Dette betyr selvfølgelig ikke at man skal avskaffe bruk av prosjektarbeid og arbeid med pc og internett. Det betyr bare at elever i dagens skole tydelig trenger fastere rammer og grensesetting. Det er som med barneoppdragelsen. Man må lære seg å sette grenser for barna, samtidig som man prøver å la dem finne ut av ting på egenhånd også. Barn trenger også forutsigbarhet helt opp til ungdomskolen. De fungerer best når de vet hva de skal gjøre.

Lenke til kommentar
Når det gjelder lærerene er det et par store forandringer. Lærerene har fått langt mindre makt på skolen. De har knapt lov til å røre elevene idag. Var ikke uvanlig at ene læreren til pappa dro fram linjalen og smekket fingrene på elevene. Dette var vel på ungdomsskolen. Riktig nok litt kraftig bruk av fysisk avstraffelse for denne læreren, men fortsatt. Idag risikerer jo lærere å miste jobben bare de legger en finger på eleven, litt overdrevet. Men dere forstår sikkert. Om dette er en positiv eller negativ utvikling er jo i stor grad diskutabelt, og det finnes vel delte meninger her.

 

Noen vil vel si at det er et gode. Fysiske avstraffelser har jo vist seg å fungere dårlig i flere sammenhenger. Barn som utsettes for fysisk vold i hjemmet har jo større sjanse for å utøve fysisk vold selv. Om dette lar seg overføre til et skolemiljø er jo selvsagt usikkert. Men fysisk vold er vel aldri bra. Til gjengjeld har antivold-tendensen gått for langt i dagens skole. Lærere har ikke lenger lov til å dra elevene ut av klasserommet etter øret eller nakkeskinnet for eksempel. Noe jeg mener er helt greit om elevene ikke klarer å konsentrere seg eller skaper trass.

 

Når det gjelder elevene står det også verre til her. Det er slett ikke tull hva de eldre generasjoner sier. Mange fler av dagens elever er respektløse og ufordragelige enn det elever var før. Dette henger sammen med en åpnere skole, "ansvar" for "egen læring" og den slags. Videre kan ikke lærerene gjøre noe med de elevene som ikke oppfører seg, ettersom de ikke vil miste jobben. Et aldri så lite problem med andre ord. Dårlige kalssemiljø skaper mer uro i klassen, noe som blir en ond sirkel. Dette er selvsagt for det meste et problem på ungdomskolen, men til dels også mellomtrinnet og barneskolen.

 

Det skolen trenger for å få mer deltakende og respekterende elever er:

 

- Strengere lærere med mer makt

- Tettere oppfølging og kontroll (lekseprøver, prøver, tester etc.)

- Foreldre som tar ansvar for oppdragelse (dette er ikke skolens jobb)

- Foreldre som tar ansvar for barns læring (oppfølging og hjelp til lekser er viktig)

- Et mindre åpent arbeidsmiljø (mer forutsigbart og lærende klassemiljø)

 

Dette betyr selvfølgelig ikke at man skal avskaffe bruk av prosjektarbeid og arbeid med pc og internett. Det betyr bare at elever i dagens skole tydelig trenger fastere rammer og grensesetting. Det er som med barneoppdragelsen. Man må lære seg å sette grenser for barna, samtidig som man prøver å la dem finne ut av ting på egenhånd også. Barn trenger også forutsigbarhet helt opp til ungdomskolen. De fungerer best når de vet hva de skal gjøre.

 

Helt enig. Jeg tror faktisk det har aldri skjedd at jeg var HELT enig med et innlegg slik som det er tilfelle denne gangen. Hadde vi innført disse punktene som du nevner her så hadde vi ikke lest i dagens aviser om hvor dårlig de norske elever gjør det på skolen. Her har du nevnt de tiltakene som må til. Mer disciplin og mer autoritet for lærere hadde gjot mye mer enn de økonomiske invisteringer som regjeringen planleger i formål å heve standarden på norske elever. Blink :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...