Gå til innhold

Stue PC med muligheter

Anbefalte innlegg

Her er linken til handlevognen min: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=60588

Dette oppsettet jeg jobber med, er å få en maskin som kan stå i stuen og jobbe stille. men den skal kunne brukes til mere enn bare å spille av filmer. Det er ikke å forakte å spille litt guitar hero 3 eller slike spill, selv om det ikke blir noen wow spilling i stuen min da. Så her kommer komponentene mine med en liten beskrivels til :-) :

Kabinett

Her står jeg for tiden på Silverstone SST-LC10. Selv om ikke det er noe drømmekabinett, er det heller ikke å forakte. Men om noen der ute kommer med tips, så er jeg åpen for det. Har også to andre penere alternativer, men de er ikke til å få tak i i øyeblikket, og det er:

3RSYSTEM Mstation HT-1000

Sky Hawk EPC-1203

Hovedkort

Her har jeg gått mye frem og tilbake, og ender opp med Asus P5K som er et simpelt og greit hk med mange usb-tilkoblinger, coaxial s/pdif lyd ut (får se om det duger) og støtte for kommende 45nm cpuer..

Processor

Dette syntes jeg er et enkelt valg med tanke på ytelse/pris, og at den er fretidsrettet. Valget faller nok på Intel Core 2 Quad Q6600.

Minne

Her har jeg funnet GeIL Value DDR2-800 4096 MB (2x2048) som ser ut til å være et godt valg, med tanke på at de er rimelige (604,- hos ps.no i skrivende stund) og også har ok sepcs med 5-5-5-15. OBS! Prisguden har gjort en kraftig feil i prisingen av dette produktet.

Harddisk

Her faller valget på Western Digital Caviar GP 1 TB pg grunnlag av dens lave strømforbruk og varmeutvikling, også har den lavt støynivå..

Skjermkort

For tiden ligger valget på Asus EAH2400PRO/HTP/256M som skal være relativt bra til HD enkoding, men jeg vurderer også op gå opp et hakk, og satse på et HD 2600 kort istedenfor. De er begge gode kort som fint kan kjøles passivt.

Optisk drev

Jeg må inrømme at jeg sikler på LGs kombi Blu-ray/HD-DVD drev, men med hensyn til prisen tror jeg at jeg utsetter det litt til og går for et rimeligere alternativ i en DVD-RW spiller av typen Asus DRW-1814BLT inntil videre.

TV-Kort

I og med at det ikke er så stort utvalg i DVB-S tunere, så faller valget på Hauppauge WinTV HVR 4000, og siden det ikke er særlig populært å diskutere cardshare her inne, skal jeg ikke gå mere inn på denne komponenten, annet enn at den også støtter DVB-S2 (HD sendinger)

Strømforsyning

Her har jeg funnet en overdimensjonert PSU i Corsair VX450W som vil resultere i at den ikke støyer grunner høy last. den skal også¨være relativt stille i utgangspunktet.

Diverse

Arctic Silver Arctic Silver 5 er en kjølepasta som skal sørge øke kjlegenskapene til den passive kjøleren Thermalright Ultima-90, som er lillebroren til den velkjente Thermalright ULTRA120 EXTREME. Har dessverre aldri funnet noen tester av Thermalright Ultima-90, men satser på at den skal gjøre jobben sin.

Ellers så har jeg valgt ut Microsoft Wireless Laser Desktop 5000 og Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk 64-bit DVD-versjon

Oppsummering

Jeg har valgt 3 Asus produkter, fordi jeg vet hva Asus står for, og jeg har en tvangstanke om at komponenter fra samme leverandør kommuniserer bedre, selv om det sikkert ikke stemmer helt. Jeg har valgt 64-bit OS, selv om kanskje 32bit er et bedre valg. det går jo på minne først og fremst i min vurdering. Jeg vurderer å gå opp et hakk på skjermkortet. Jeg satser på at TV-kortet gjør det det skal, selv om vi ikke kan snakke om det her. Kanskje jeg må få et dedikert lydkort også med tiden, men det finner jeg ut når den tid kommer...

Nå vil jeg ha kommentarer på alt som er galt, snålt, ulogisk og/eller unødvendig i dette oppsettet.

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...