Gå til innhold

Ukulele- trenger litt hjelp...

Anbefalte innlegg

jeg har kjøpt meg en ukulele nå, og trenger litt hjelp.

jeg har funnet ut at det er to forskjellige hovedmåter å stemme en ukulele på. den ene er G C E A og den andre er A D F# B. jeg har prøvd begge to, og funnet ut at det er ganske stor forskjell... er en av de to måtene mer anbefalt enn den andre, eller noe? det er litt vanskelig å finne tabs og sånt, når noen stemmer den den andre måten enn andre..

noen som kan hjelpe til litt? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her i europa stemmes en ukulele tradisjonelt som en gitar med en capo i 7. bånd, men med fjerdestrengen oktavert. I USA stemmes ukulelen ett helt trinn lavere. Ingen av delene er vel mer "riktig" enn den andre, men det er en fordel å gjøre det likt.

Selv liker jeg å stemme ukulelen som ADF#B, fordi det gjør overgangen fra gitar mindre.

http://www.stefansukulele.com/ er det en nedlastbar pdf med en hel masse grep. Tabs til ukulele har jeg faktisk aldri sett, men noe soloinstrument er det da dog ikke uansett.

Søker du litt, finner du mye rart. Det er mang der ute som har samlet diverse ting og tang, du kan finne nettsider med flere hundre besifrede sanger. En side har samtlige Beatles- sanger besifret for ukulele, for eksempel.

Ellers har folk spilt "purple haze", på ukulele, og en annen favoritt av meg er Elvira Bira. Tøff dame, sjekk på youtube. Med det samme du er der, så sjekk ut "the ukulele orchestra of great britain". De har spilt masse morsomt, blandt annet Nirvana, og Kate Bush. Og ikke for å forglemme Jake Shimabukuro. Sjekk versjonen hans av "While my guitar gently weeps."

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
jeg har kjøpt meg en ukulele nå, og trenger litt hjelp.

jeg har funnet ut at det er to forskjellige hovedmåter å stemme en ukulele på. den ene er G C E A og den andre er A D F# B.

De to stemmingene er jo like, bare at den ene er en tone lavere enn den andre... Hvis du spiller alene, eller sammen med noen som transponerer i farta, så er det for instrumentene likegyldig hvilken av dem du bruker.

Ellers lykke til!

M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...