fleric Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Greit nok det, men hvor ellers vil du kutte? Skolen? Sykehusene? Eller kanskje noe annet? For du kan ikke ha begge deler. Vet ikke om denne var ment til meg eller andre, er vel "fordelingen" som var tema her. Jeg mener nødvendigvis at jeg ikke skal betale noe mindre, men at de som etter valg man gjør i livet må ta store lån for å bo sentralt burde betalt like mye (voila enda mer til staten). Synes Snorre har flere gode poeng med sitt "flat skatt"-regnestykke. I tillegg mva endring, +5% på luksusvarer og -5% på mat så kan man utligner regnskapet noe. Endret 7. januar 2008 av fleric Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Greit nok det, men hvor ellers vil du kutte? Skolen? Sykehusene? Eller kanskje noe annet? For du kan ikke ha begge deler. Jo det kan vi, tror du virkelig at vi driver dette samfunnet optimalt?! Sinnsykt byråkrati, en vanvittig ide som heter fylkeskommuner, et utall microkommuner som alle sitter med ett enormt byråkrati, det er vel snart flere papirflyttere i landbruksforvaltningen enn enn det er bønder. Listen kan gjøres uendelig lang. Helsevesene drives ikke akuratt strømlinjeformet og effektivt, folks liv blir detaljregulert av staten, vi produserer trygdede og andre som lever av staten i ett rasende tempo. Tar vi ikke tak i dette er den norske velferdstaten ganske snart historie. Men har vi noen som tør ta tak i dette? Som tør og gi folket de dårlige nyhetene? Nei, man nekter og innse fakta og man vil tydeligvis gå ned med skuta med flagget til topps. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 jeg er helt enig med trådstarter og jeg ser det helt uakseptabelt at personer som sløser bort pengene sine skal slippe å betale så mye skatt... Skattesystemet kan ikke unnskyldes med at "han har mere å rutte med" Begge har den samme jobben og samme mulighetene, bare fordi en da utnytter de mulighetene det har i livet bør personen da ikke bli straffet for dette... Hvordan mener du at det norske skattesystemet burde være, da? Lik skatt prosent til alle, dette vill føre til at mindre vill flytte ut av landet som igjenn vil føre til at mer penger vill komme til stortingets budsjett. Si meg hvordan du har tenkt å få regnestykket til å gå opp, slik at vi får beholde alle de tjenestene vi har i dag, med en hypotetisk flat skatt. Jeg er litt for flat skatt selv, selvsagt med en nedre grense. La oss for eksempel si at man har en flat skatt på 25%, mens de som tjener mindre enn 200 000 i året betaler en lavere prosent skatt. De som tjener 150 000 betaler foreksempel bare 15%, og de som tjener 100 000 betaler noe slikt som 5% skatt. At de rike skal måtte skatte en høyere prosent av sin inntekt enn de som tjener mindre er jo ikke logisk. Jo mer en person tjener, jo mer vil jo personen skatte uansett. En som tjener 200 000 som skatter 25% skatter 50 000 kroner, mens en som tjener 1 000 000 skatter 250 000 kroner. Ergo skatter sistnevnte ti ganger så mye som førstnevnte. Flisespikk: 250 000 er fem ganger så mye som 50 000, ikke 10 ganger så mye. Tror du et slikt system ville innbrakt like mye som dagens? Skal vedde på at dere som sitter å mener at trådstarter skal betale såpass mye mer skatt enn sin kollega aldri har betalt skatt selv, betaler lite skatt selv eller er slike politiske ungdommer som prøver å være smarte. Trådstarter blir sinnsykt uretferdig behandlet, hadde han sløst med pengene som kollegaen så hadde han også vært endel lavere, han blir straffet for å være flink og sparsommerlig, er det så vanskelig for dere å se det?! Hva i all verden legger du i rettferdighet? Det å benytte seg av slike termer uten å definere eller argumentere for dem er et sikkert tegn på at man har et svakt punkt å dekke over. Har det falt deg inn at det er uenighet om hva som er rettferdig og hva som ikke er det? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Greit nok det, men hvor ellers vil du kutte? Skolen? Sykehusene? Eller kanskje noe annet? For du kan ikke ha begge deler. Jo det kan vi, tror du virkelig at vi driver dette samfunnet optimalt?! Sinnsykt byråkrati, en vanvittig ide som heter fylkeskommuner, et utall microkommuner som alle sitter med ett enormt byråkrati, det er vel snart flere papirflyttere i landbruksforvaltningen enn enn det er bønder. Listen kan gjøres uendelig lang. Helsevesene drives ikke akuratt strømlinjeformet og effektivt, folks liv blir detaljregulert av staten, vi produserer trygdede og andre som lever av staten i ett rasende tempo. Tar vi ikke tak i dette er den norske velferdstaten ganske snart historie. Men har vi noen som tør ta tak i dette? Som tør og gi folket de dårlige nyhetene? Nei, man nekter og innse fakta og man vil tydeligvis gå ned med skuta med flagget til topps. Se realistisk på det: tror du byråkrati og ineffektivitet noengang vil forsvinne? Selvsagt skal vi ikke ignorere problemet, men det betyr slett ikke at vi skal begynne å justere skatter nå i påvente av at vi når et utopisk effektivitetsnivå. Lenke til kommentar
fleric Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Hva i all verden legger du i rettferdighet? Det å benytte seg av slike termer uten å definere eller argumentere for dem er et sikkert tegn på at man har et svakt punkt å dekke over. Har det falt deg inn at det er uenighet om hva som er rettferdig og hva som ikke er det? I min aller første tråd bekriver jeg et faktisk eksempel. Om ikke annet kan man i hvert fall ha en mening det som er beskrevet her er rettferdig eller ikke. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Helt klart, men nå var det ikke rettet mot deg. Du har forsåvidt illustrert hva du mener med rettferdighet. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Jeg er litt for flat skatt selv, selvsagt med en nedre grense. La oss for eksempel si at man har en flat skatt på 25%, mens de som tjener mindre enn 200 000 i året betaler en lavere prosent skatt. De som tjener 150 000 betaler foreksempel bare 15%, og de som tjener 100 000 betaler noe slikt som 5% skatt. At de rike skal måtte skatte en høyere prosent av sin inntekt enn de som tjener mindre er jo ikke logisk. Jo mer en person tjener, jo mer vil jo personen skatte uansett. En som tjener 200 000 som skatter 25% skatter 50 000 kroner, mens en som tjener 1 000 000 skatter 250 000 kroner. Ergo skatter sistnevnte ti ganger så mye som førstnevnte. Hva med han som tjener 199 000 han som tjener 201 000 da? Skal vedde på at dere som sitter å mener at trådstarter skal betale såpass mye mer skatt enn sin kollega aldri har betalt skatt selv, betaler lite skatt selv eller er slike politiske ungdommer som prøver å være smarte. Trådstarter blir sinnsykt uretferdig behandlet, hadde han sløst med pengene som kollegaen så hadde han også vært endel lavere, han blir straffet for å være flink og sparsommerlig, er det så vanskelig for dere å se det?! 220 000 i skatt sist år. Får jeg lov til å si hva jeg vil da... @ fleric, ikke ment til deg, men her er alle kan alle svare på alt @ agvg, enig at ting ikke fungerer helt som det skal, men det hadde vel vært bedre å fikse problemene før en eventuelt setter ned skatten. Det blir i alle fall ikke automatisk bedre av å kutte inntektene. Og @ fleric igjen, din rettferdighet er ikke min rettferdighet. Og blir derfor ett ganske løst uttrykk. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Men sammfunsøkonomisk sett, så er jo det ikke gunstig at man sparer? Lenke til kommentar
lolgenocide Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Pushed taxes makes the world go around. Jeg har intet annet en det største ønske av å støtte imkompetente ubrukelige folk som VELGER og ikke jobbe. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Pushed taxes makes the world go around. Jeg har intet annet en det største ønske av å støtte imkompetente ubrukelige folk som VELGER og ikke jobbe. Ja, det finnes såkalte trygdesnyltere. Sikkert en haug av dem i det norske samfunnet. Men det finnes også mennesker med reelt behov for trygd, som rett og slett ikke er istand til å jobbe. Så skatt til trygdeformål er da fortsatt en nødvendighet. Men det hadde ikke skadet om trygdeetaten og NAV var flinkere til å få folk i jobb, og dermed spare på trygdeutgifter. Det er jeg enig i. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Pushed taxes makes the world go around. Jeg har intet annet en det største ønske av å støtte imkompetente ubrukelige folk som VELGER og ikke jobbe. Ingen argumenter som vanlig, bare ubegrunnete påstander. Hva så med alle som mener at grinete kontoransatte arbeidsfetisjister ødelegger deres livskvalitet ved å forsure det sosiale miljøet? Er det lov til å drepe dem, i og med at de selv mener at det kun er hva som passer en selv som er målet for rett og galt? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Et stk. innlegg slettet av moderator. Lenke til kommentar
[FH]Homer Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Hvorfor ikke bare innføre flatskatt? Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Hva vil konsekvensen av å fjerne skattene helt (mot at man setter opp avgiftene drastisk) være? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Før man kan svare på dette, må man definere hva man mener med "rettferdig". Iom. at mange mener totalt forskjellige ting når de sier "rettferdig". Noen mener at alle skal betale likt, mens andre mener at de som har muligheten til å bidra mer, skal gjøre dette for å hjelpe de som ikke har denne muligheten. Det finnes sikkert ørti andre definisjoner på "rettferdig". Selv med et flatt skattesystem så betaler man mer i skatt desto mer man tjener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå