Gå til innhold

Metz 30BCT4 blits er dette noe jeg kan bruke på GX-10?

Anbefalte innlegg

Heisann

Var hjemme til jul å på loftet fant jeg min fars gammle Yashica 107 speilrefleks kamera som han kjøpte i US and A en gang for lenge siden.

I denne stod det en film så dro den med meg hjem for og fremkalle den, og i vesken så lå en Metz 30BCT4 blits.

Så lurer på om dette noe jeg kan bruke med Samsung GX-10 kameraet jeg får i posten i morgen?

Er helt fersk på dette med speilrefleks og slikt så må nesten bare høre, om blitser og slikt passer på alle kamraer?

Har googlet Metz 30BCT4 og ser at det faktisk er noen slike blitser til salgs brukt for ca 100$ så lurer jo da selvfølgelig om dette er verdt og ta vare på?

Og om den kan brukes...

Kamraet dessverre får jeg ikke liv i da, men blitsen er som ny, ser ikke brukt ut engang:)

waltwong-img600x579-1047371688flash.jpg?auAmqsLBl4865gtT

waltwong-img600x450-1047371706flash_bck.jpg?auAmqsLBKj20EJXe

Hva betyr alle disse greierne på baksiden egentlig>?

Mvh ITW

Endret av Itw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den skal vel kunne brukes helt manuelt, tror jeg.

Du bør sjekke sync-spenningen den bruker, endel gamle blitzer kan ha veldig høy spenning som kan skade nyere kameraer.

Vet ikke hva Samsung/Pentax tåler, men nyere Canon skal tåle rundt 250V, mens eldre som 300D og D60 ikke tåler mer enn 6V.

De rare greiene på baksiden er en skala som viser hvordan du skal stille inn kameraet.

Du har tre styrker på blitzen, rød, gul og blå, og så ser du ut av skalaen hvilke ledetall du får ved forskjellige blendere og iso.

Det er mye knot å bruke en blitz manuelt, men etter litt eksperimentering får man det gjerne til.

Lenke til kommentar

Hmm vet ikke om det er noe jeg ønsker og hive meg utpå som fersking...

Får kansje legge den på hylla til en kjedelig dag:)

Leste noe i en sak jeg googlet fram at den har 180v om det stemmer da var fra ett utenlandsk forum:

http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00Hfxh

Dette fant jeg om Pentax i en tråd?

Kan det stemme så er det jo vilt i mine øyne...

Pentax, in reply to an inquiry I made directly to them last year, says their SLRs are safe up to 600 volts

Endret av Itw
Lenke til kommentar
Hmm vet ikke om det er noe jeg ønsker og hive meg utpå som fersking...

Får kansje legge den på hylla til en kjedelig dag:)

Leste noe i en sak jeg googlet fram at den har 180v om det stemmer da var fra ett utenlandsk forum:

http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00Hfxh

Dette fant jeg om Pentax i en tråd?

Kan det stemme så er det jo vilt i mine øyne...

Pentax, in reply to an inquiry I made directly to them last year, says their SLRs are safe up to 600 volts

I følge denne tråden tåler *ist-kameraene 480V, i hvert fall.

Lenke til kommentar

Hei...

Du kan jo f.eks bruke den av kameraet da, og trigge den manuelt.

Da kan du f.eks sette kameraet ditt på et stativ og med lang lukkertid, så løpe rundt foran kameraet med blitsen og 'flashe' opp et motiv. (Om natten selvsagt)

Såg et eksempel bilde på dette (tror det var på pentaxforums.com) der noen hadde tatt et bilde av en bygning om natten ved hjelp av denne teknikken. Ble meget bra resultat spør du meg. Jeg kan prøve å finne bildet igjen, så kan du se hva jeg mener :)

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...