Gå til innhold

Bytte ut hovedkort

aaandy

Anbefalte innlegg

Hei !

Har en HP Pavillion t170.no der jeg mistenker at hovedkortet er defekt, det som skjedde var at da jeg kom hjem en dag var pc`n slått seg av, trodde jeg.

Men da jeg prøvde å starte den igjen var det dødt.., ahh strømforsyning tenkte jeg, og reiste og kjøpte en ny, ingen forskjell.

Etter å ha "fiklet" litt med alt av greier i pc`n fant jeg en litt brent kontakt på skjermkortet, tot ut skjermkortet og fant ut at vifta som sitter på det var "brent", tok ut kontakten og satte det i igjen for å teste om dette kunne være årsaken, men nei.., det jeg nå mistenker er at det kan være en feil i strømstyringen i hovedkortet, siden at når seg setter i kontakten, så slår pc`n seg på av seg selv, og lar seg ikke slå av selv med "hard shutdown", eneste såm funker er å ta kontakten ut.

Ser og at når den starter så kommer lyset som forteller at HD`n jobber på, og slik kan den stå i flere timer uten at noe mere skjer, får heller inget bilde på monitoren.

Er det noen som har andre tips til hva som kan være galt ?

Hovedkortet som står i er: MSI MS-6577 v 2.1, hva kan jeg bytte det ut med ?, trenger ikke noen dyre greier vil jeg tro, da jeg bruker denne pc`n som en server der jeg deler filer og dokumenter i nettverket mitt hjemme, jeg logger meg på den ved hjelp av "Remote Desktop"

Link til spesifikasjoner på pc`n: HP Pavillion t170.no

aaandy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan sjå ut som om det er dette kortet du har:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/documen...cname=c00019945

Det ser ut som om det kan bli litt vanskelig, eg har aldri høyrt om den socketen du har før. Eg fann to HK, men det var med ATX, og ikkje UATX. Og dessutan var dei ikkje på lager.

Kan du ikkje ta kontakt med HP?

Jo, Hp burde vel ha greie på hvilket jeg kan erstatte det med, men er du enig i at det sannsyligvis er hovedkortet som er defekt, eller har du andre ting jeg burde undersøke ?

Alle viftene går når jeg setter i strømmen.

aaandy

Lenke til kommentar

Hei !

Har funnet ut at Harddisken ikke starter når strømmen settes på, men den starter om jeg tar ut flatkabelen og setter den inn igjen, men da kommer ikke lyset som viser at maskinen jobber på....

Noen som har tips ?

aaandy

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ditt hovedkort:

Chipset 845GE, rev B1

Grafikk : AGP4X

Processor Socket Type mPGA478

OEM board : MSI MS-6577 v 2.1

Du kan godt bruke det kortet du linker til .

Men må nok belage deg på reinstallering av XP (fra CD)da det er et annet chipsett.

Merk at det er et micro ATX kort , og HP kabinettet du har må

støtte innskruing av et mATX kort.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Ditt hovedkort:

Chipset 845GE, rev B1

Men må nok belage deg på reinstallering av XP (fra CD)da det er et annet chipsett.

Er det noe spesielt jeg må se etter i forbindelse med innskruingen ?, det ser ut til å ha samme mål, men du mener kansje noe annet ?

Endret av aaandy
Lenke til kommentar
Ditt hovedkort:

Chipset 845GE, rev B1

Er det noe spesielt jeg må se etter i forbindelse med innskruingen ?, det ser ut til å ha samme mål, men du mener kansje noe annet ?

Ser på HP linken at msi kortet er uATX (u istedet for µ for micro antar jeg), dette er samme som mATX så da skal gå fint å bytte.

mATX mål er 9.6" X 9.6" (24cm x 24cm).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Ditt hovedkort:

Chipset 845GE, rev B1

Ser på HP linken at msi kortet er uATX (u istedet for µ for micro), dette er samme som mATX så da skal gå fint å bytte.

Kjempeflott !

Da er det bare å bestille.., tusen takk for hjelpen !

aaandy

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei !

Har nå byttet hovedkort, og for å få maskinen til å boote, så må jeg først starte maskinen med begge ram brikkene i, for så å slå av maskinen og ta ut en ram brikke, når jeg nå starter maskinen, så booter den, men får ikke bootet fra cd rom, og skjermen går i standby etterhvert....

Noen som har peiling på hva jeg må gjøre..

Her er link til det nye hovedkortet: Nytt Hovedkort

Lenke til kommentar
Kommer du inn i BIOS for å sette bootrekkefølgen? Prøv å øke volt-verdier. Ta ut skjermkortet og bruk det integrerte.

Ja, kommer inn i bios..men det ser ut til at skjermen går i standby idet den forsøker å laste inn operativsystemet (får opp et bilde av xp bildet, så slukker skjermen seg)

Angående volt verdier hvilke skal endres, og hva skal de stå på ?

aaandy

Endret av aaandy
Lenke til kommentar
Ja, kommer inn i bios..men det ser ut til at skjermen går i standby idet den forsøker å laste inn operativsystemet (får opp et bilde av xp bildet, så slukker skjermen seg)

Virker som du prøver å starte en hdd med windows som var installert på et annet hovedkort. Evt. kan det hjelpe å formatere først - altså ikke bare en reinstallasjon.

Angående volt verdier hvilke skal endres, og hva skal de stå på ?

Hvis du fremdeles har problemer etter formatering, se i menyen Frequency/Voltage Control. Prøv deg forsiktig frem ved å øke Memory Voltage fra 2,6 -> 2,7 kanskje max 2,8. Samme med AGP Voltage, fra 1,5 til max 1,7?

Under samme menyen ser jeg at Spread Spectrum er enablet by default. Disable denne, fordi den tar litt av ytelsen og er neppe nødvendig. Dvs. den reduserer Electromagnetisk Interference, og er bare å enable igjen hvis stabilitet blir et problem (må disables hvis du overklokker)..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...