Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

hvilket lim til benkeplate?


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Nok et nytt problem.

 

Holder på med en mindre modernisering av kjøkkenet, og i den sammenheng lurer jeg på hvilket lim jeg skal bruke. Det er eldre spon stamme fra tidligere ikea. Skal lime på en benkeplate i heltre eik. 38mm. Altså spon lignende mot eik. Hva er best??

 

Et tilleggsspørsmål!

 

har jeg tenkt riktig rekkefølge? først skifte benkeplate, så fliser på veggen etterpå? må uansett har rørlegger når jeg skal fleske av benkeplate hvor vann og slikt er. noen som har en anbefalt rekkefølge? tusen takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke sikker på spm. Skal du ta av den gamle benkeplaten så sette på den nye?

Sjekk inni skapene , de er som regel skrudd fast og ikke limt.

 

Ja benkeplate først så fliser, det må jo være en list / silikonstripe mot flis og benk

 

Har ikke vasket av flisene enda men jeg valgte å gjøre det slik

Benkeplate - malt list med silikon under/bak - så fliser 3mm over der med en tynn stripe mellom list og fliser.

Endret av War
Lenke til kommentar

Vil tro at skruer holder vesentlig bedre enn lim..

Monterte en heltre eik benkeplate hos foreldrene mine for en stund siden - den skrudde vi "bare" fast, og den ligger på plass ennå :)

 

Min erfaring er forresten at det er mye enklere å ta hull til vask, koketopp o.l. før plata blir festet - da har man mulighet til å få den litt ut fra veggen og kanskje få litt bedre arbeidsstilling. Det er tungt nok å ta hull i en massiv benkeplate, så kan jo prøve å gjøre det så enkelt som mulig :cool:

Lenke til kommentar

Jeg la plata på 2 bukker og brukte stikksag noe som tok en time så la jeg en silikonstripe rundt og monterte vasken på plata og festet denne godt så la jeg hele platen med vask oppe og skrudde den fast fra undersiden.

 

Man burde legge noen planker opver med twinner++ før man kommer rundt med saga, kvadratmeteren av plate som faller ned er rimlig tung og kan knekke av på slutten.

post-64596-1199801619_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...