Duqe Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Hei, jeg har nå vært ansatt på lager i 8 år og opparbeidet meg med fagbrev og ansiennitet slikt at årslønnen ligger på ca 360 000kr i året uten overtid, men nå har jeg fått jobb innenfor min interesse men lønnen er 100 000kr lavere. Tror Dere at dette er et lurt valg? Vil jeg kunne gå opp i lønn hvis jeg tar kurs eller bachelorgrad i IT? Endret 10. januar 2008 av Duqe Lenke til kommentar
Arne Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Utan å ha noko erfaring med dette, så skulle eg tru at du kunne gå opp litt med ein bachelor, ja! Skal nok få meir enn 260 000 med backelor i IT, skulle ein tru! For meg så høyres det ut som ein dårlig deal med 100 000 mindre. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Det kjem litt ann på firmaet og arbeidsoppgåvene dine. Nokon vil gi best uttelling for kurs, andre for bachlor, men nokon vil det ikkje ha så mykje å sei. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Men er det egentlig lurt å bytte jobb selvom det er innenfor min interesse? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Det blir jo ganske mange tusen mindre å rutte med! Likar du deg ikkje i den jobben du har no? Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Det blir jo ganske mange tusen mindre å rutte med! Likar du deg ikkje i den jobben du har no? Helt ok, litt tungt arbeid som medfører at jeg blir litt daff etter arbeidsdag. Men siden IT er min største interesse så dette burde vel være avgjørende, eller hva? Glemte også å nevne at jeg er også velkommen tilbake til min gamle stilling hvis gresset viser seg å ikke være grønnere på andre sida. Endret 7. januar 2008 av Duqe Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Det du bør tenke på er hva du vil gjøre om 10 år. Hvis du ønsker å jobbe med IT så bør du gjøre noe med det. Enten ta jobben du har tilbud om, eller ta utdanning først. Når det gjelder begynnerlønn så varierer dette. Med bachelor i IT og en programmeringsjobb så begynner du fort over 350K. Uansett så vil jeg si at interesser er viktigst. En bruker tross alt såpass mye av av sin våkne tid på jobb, at jeg setter veldig høyt det å jobbe med noe interessant. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Det du bør tenke på er hva du vil gjøre om 10 år. Hvis du ønsker å jobbe med IT så bør du gjøre noe med det. Enten ta jobben du har tilbud om, eller ta utdanning først. Når det gjelder begynnerlønn så varierer dette. Med bachelor i IT og en programmeringsjobb så begynner du fort over 350K. Uansett så vil jeg si at interesser er viktigst. En bruker tross alt såpass mye av av sin våkne tid på jobb, at jeg setter veldig høyt det å jobbe med noe interessant. Stor sannsynlighet at jeg vil drive med IT 10 år fremover, men vil fremtiden inkluderes lønn som vil overstige lagerjobben når jeg har fått avansert meg i fra support jobben. Og om jeg vil få forfremmelse hvis jeg gjør en bra innsats selvom jeg ikke er utdannet som IT-ingeniør? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Hmmm... vanskelig spørsmål. 100 000 er jo tross alt mye penger, men så vil en jo helst jobbe innen det en interesserer seg for. Det du kan spørre deg selv om er jo om du klarer deg uten at det har store innvirkninger på livskvaliteten din? Hvis svaret der er ja ville jeg nok tatt support jobben. Angående forfremmelse så går det jo an å høre med sjefen om mulighetene for dette uten å være utdannet IT-ingeniør? Hvis du ikke har mulighet for forfremmelse hadde jeg nok vært litt mer skeptisk til å skifte jobb uten videre. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Hei, jeg har nå vært ansatt på lager i 8 år og opparbeidet meg med fagbrev og ansiennitet slikt at årslønnen ligger på ca 360 000kr i året uten overtid, men nå har jeg fått jobb innenfor min interesse men lønnen er 100 000kr lavere.Tror Dere at dette er et lurt valg? Vil jeg kunne gå opp i lønn hvis jeg tar kurs eller bachelorgrad i IT? En bekjent av meg gjorde akkurat det motsatte; sluttet i IT-jobben og tok trucklappen siden han var så utrolig lei av å ha en stillesittende kontorjobb. Det er vanvittig behov for den type arbeidskraft nå og han drar glatt inn 15.000++ ekstra i måneden (riktignok med litt kvelds/helgejobbing) i forhold til hva han gjorde i IT-jobben Det viktigste er dog at han trives med forandringen - som han sier; 'det er deilig å komme hjem fra jobb og faktisk føle at man har *jobbet*'. Endret 8. januar 2008 av Nonsens Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Tror at jeg satser på it-supporten, jeg og min fru er i arbeid begge to og vi har ikke så mye gjeld heller. Men tror dere at IT-support teller mye på en CV når jeg skal søke ny jobb om noen år? Lenke til kommentar
Gadmin Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 260' ER litt lite for en it jobb... lærlingene får jo mer når de er ferdig utdannet etter 2 års læretid.. Men spørsmålet er vel hva du legger i it-support jobb da og videre jobb utvikling. Er det f.eks å sitte å ta telefoner f.eks fra de som ønsker service på sin pc og ber de svare på noen spørsmål før tekniker sendes ut er vel egentlig ikke mer enn en vanlig kundeservice tjeneste... Eller er det faktisk mer arbeid med faget, gå i dybden på problemet etc. Tror at jeg satser på it-supporten, jeg og min fru er i arbeid begge to og vi har ikke så mye gjeld heller. Men tror dere at IT-support teller mye på en CV når jeg skal søke ny jobb om noen år? Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 IT-support trenger ikke være så fryktelig givende. Mange bruker dagen til å sitte på youtube når de ikke har samtaler. Ellers er det ganske deprimerende å høre på jammeret fra ufornøyde brukere når feilen ikke kan skyldes deg. Kort og greit, en daff men utakknemlig og dårlig lønnet jobb. Om du har litt erfaring så kan du godt ta en sertifisering eller litt videreutdanning på fritiden din, men om du sliter deg ut på jobb så kan du jo ta jobben og sertifisere deg på kveldstid. Husk at du har kanskje ingen gjeld nå, men du har kanskje planer om å kjøpe en bil eller et hus i fremtiden? Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 IT-support trenger ikke være så fryktelig givende. Mange bruker dagen til å sitte på youtube når de ikke har samtaler. Ellers er det ganske deprimerende å høre på jammeret fra ufornøyde brukere når feilen ikke kan skyldes deg. Kort og greit, en daff men utakknemlig og dårlig lønnet jobb. Om du har litt erfaring så kan du godt ta en sertifisering eller litt videreutdanning på fritiden din, men om du sliter deg ut på jobb så kan du jo ta jobben og sertifisere deg på kveldstid. Husk at du har kanskje ingen gjeld nå, men du har kanskje planer om å kjøpe en bil eller et hus i fremtiden? Har hus og bil fra før , er også klar over at det dårlig betalt, men man stiger vel litt i lønn dersom man klarer å gjøre en bra innsats? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 man stiger i lønn og grad raskt hvis man gjør en god jobb, jeg har gått opp ca 100 000 siden jeg startet for ca 1,5 år siden, så du kan komme deg raskt opp igjen til lønnen du hadde før, og kanskje enda mer. hvis du virkelig vil inn i IT ville jeg tatt sjansen, livet er for kort til å ha jobb man ikke liker, du er jo tross alt på jobb 8 timer om dagen... Lenke til kommentar
phax Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Jeg ville stillt lønnskrav. Er jo så enkelt som å si at du tjener 360 000,- den dag i dag og for deg er det selvsagt ikke så veldig aktuellt og gå ned 100 000,- i lønn. Er de ikke villig til å diskutere lønn er det også lite sannsynelig at lønnen vil stige mye i nærmeste fremtid. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Jeg ville stillt lønnskrav. Er jo så enkelt som å si at du tjener 360 000,- den dag i dag og for deg er det selvsagt ikke så veldig aktuellt og gå ned 100 000,- i lønn. Er de ikke villig til å diskutere lønn er det også lite sannsynelig at lønnen vil stige mye i nærmeste fremtid. det spørs veldig hvor villige de er til å ansette han, hvis de kan ta en hvilken som helst potet fra gata, så driter de i hvor mye han hadde før og hva han krever, men gir han en normal start-lønn og øker etterhvert som erfaringen og kunnskapen kommer. det er ikke akkurat ekstremt vanskelig å ansette support-medarbeidere men igjen,vil de ha DEG(og ikke bare en ressurs til), så kan du presse litt. uansett, det skader ikke å prøve, men ikke ha for høye forhåpninger til begynner-lønna. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Har bachelor i IT og 2 års jobberfaring. Tjener 390k pluss provisjon. Kurs er vel og bra, men ingenting å bygge en karriere på. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2008 Ikke så lett å forlange mere lønn når jeg har fått jobben gjennom bemanningsbyrå, får nå 130kr og er ansatt hos byrået i 6mnd. Men jeg skal gjøre så godt jeg kan for å stige i lønn, har dere noen tips hva som må til for å gjøre bra jobb og lagt merket til i en suppport stilling? Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Vær hyggelig og imøtekommende mot de du snakker med, selv om det er en nebbete idiot som har glemt passordet for tredje gang på tre dager. Registrer alle henvendelser så nøyaktig som mulig, slik at det er lett for både deg og andre å vite 1) hva du gjorde for å løse problemet og 2) om dette er informasjon som kan brukes igjen. Hvis det kreves eller kan være greit, skriv dokumentasjon. "Alle" hater å gjøre det, men de fleste er takknemlige for å bruke andres dokumentasjon. Del informasjon, ikke lagre alt du skriver eller kommer over på din egen harddisk. (Og vær bevisst på å fortelle f.eks. sjefen din hvor det ligger, så får du stjerne i boka.) Prøv også å bruke litt tid på fritiden eller mellom telefonene til å holde deg oppdatert innenfor teknologien som firmaet belager seg på. Hvis de har et rent Windowsmiljø, er det mer interessant for ledelsen at du holder deg oppdatert på Windows-teknologi enn på Linux, selv om du evt synes at Linux er kulest. Les blogger eller IT-nyheter, og tenk litt på hvordan det du leser om kan relateres til dine arbeidsoppgaver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå