Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bad oppusing prosjekt

Anbefalte innlegg

Har planer om å pusse opp badet. Noen som har tips hva eg bør gjøre først?

Badet er støypt gulv med belegg oppå. Veggene er plater på.

Det eg skal gjøre er å flislegge vegger og gulv. Regner med at det er smartest å ta veggene først og så gulvet.

Men kva treng eg på gulvet? Tar vekk belegget. Må eg ha membran på denne? Etc.

Noen plasser ein finn nyttig info om dette?

Tips og råd mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en på forumet som har gjort det

Har gjort det selv også.

Hvor ligger badet, og hva er matrialene rundt?

Kjeller med betong? 2 etg med treverk ?

Skal du flytte rundt på dassen ,vask eller dusj?

Badekar? dusjkabinett eller dusjhjørne?(så vannet kommer rett på flisene)

Varmekabler?

Mitt bad var avskildt fra dassen så jeg slo ned veggen.

Alle veggene rundt var betong så da ble det til at jeg rev ned all tapet og plater inn til veggen bak.

Hakket løs epoxybelegget.

La varmekabler, støpte gulvet oppå, vinklet litt mot sluk.

Toppmembran/Bunnmembran etter behov.

Toppmembran finnes også som smøremembran osv

Etter å ha tatt på membran på stedene man må så ble det primer over hele badet for å få limet til å feste seg

Så var det flising først vegger så gulv, spiller vel egentlig ingen rolle men man kan søle mer om man begynner på veggen og om en flis/verktøy skulle dette ned treffer den ikke et flisgulv.

Etter flising er det fuging så monteres møblene og som tak valgte jeg å senke det 10 cm for skjulte ledninger og der snekkret jeg en trelist rundt alle veggene og la hvite plater godkjent for våtrom.

Litt vanskelig å komme med noen forslag før du kommer med mer info.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det er 1 etasje. Under belegg på gulv er det støypt. Badet er 7m2.

På veggene er det plater.

Da eg lurer på er kva treng eg fjerne. Treng eg ny membran. Skal denne gå på vegg og?

Skal ikkje flytte på noe. (Muligens dusjen blir flyttet) Men der er det vann og dren.) Dusjen er kabinett. Kjøpt ny, pga dette med vann rett på fliser over lang tid har eg hørt at ikkje er heilt gunstig.

Så sånn hovedsakleg er det dette med flislegging, membran og primer etc.

Har aldri gjort dette før så er ny i "gamet".

Lenke til kommentar

Godkjente underlag for våtrom er:

Vegg: Betong, lettbetong, murpuss, gipsplater og eventuelt andre godkjente platematerialer.

Gulv: Betong eller sponplater

Fra her

1. Fjern alt løstsittende materiale av maling, lim, våtromssparkel og sparkel. Når veggplater er brukt, skal stivheten i platene tilsvare minst 13 mm gipsplater montert på et rammeverk med 450 mm avstand fra midten av bjelkene - eller to lag 13 mm plater montert på bjelker med 600 mm avstand fra midten.

Den gjelder vel her.

Endret av War
Lenke til kommentar
Underlag på gulv:

# Nye betonggulv skal tørke helt før flislegging foretas. Det kan ta flere uker. En fuktmåler viser om gulvet er tørt nok. Slik fuktkontroll kan utføres av håndverker eller man kan leie en fuktmåler selv hos firmaer som tilbyr oppussingstjenester. Det kan være en fargehandel, en rørleggerbedrift, malermester eller andre.

# Gamle fliser som sitter godt fast er bra underlag. Få bort fett og støv med rensemiddel og jevn ut med sparkelmasse.

# Tregulv dekkes med plater. Gulvbord som har slått seg må spikres godt og jevnes ut med sparkelmasse. På treunderlag i tørre rom bør det derfor påføres en fuktsperre for å tette mot rengjøringsvann. I våtrom må man ta spesielle hensyn.

# Homogent, helsveiset vinylbelegg egner seg godt som underlag. I våtrom må belegget være helt tett. Belegget bør slipes med grovt slipepapir slik at limet fester seg bedre. Bruk lim som egner seg for vinyl når du monterer flisene.

# Vinylbelegg med filt- eller skumbakside, tepper eller linoleum må fjernes.

# Keramiske fliser bør ikke legges på tregulv eller trebjelkelag på grunn av bevegelser i treverket.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...