aengas Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Bare for å gjøre det helt klart: (Andre tilleggspoeng) (eigne reglar for medisinstudiet) 3 poeng for ENTEN -fullført 60 studiepoeng (20 vekttal) ved universitet eller høgskole eller -eitt bestått år på folkehøgskole med godkjent dokumentasjon eller -fullført militær eller sivil førstegongsteneste Altså man kan ikke først gå et år i militæret et år og få poeng for deretter å ta et år på et universitet! 3 tilleggspoeng er max sjølv om søkjaren har meir enn 60 studiepoeng eller har folkehøgskole og/eller militær-/sivilteneste i tillegg. Fullført halvårig studium eller 30 studiepoeng (10 vekttal) gir 1,5 tilleggspoeng. Det blir gitt 2 poeng for kvart år, max 8 poeng for fire år. Alderspoenga blir gitt frå og med det året søkjaren fyller 20 år for søkjarar med -3-årig vidaregåande utdanning -fagbrev/sveinebrev -forkurs for ingeniør- og maritim høgskoleutdanning -teknisk fagskole Mer info: http://info.samordnaopptak.no/soeking_og_o.../poengutrekning Endret 17. januar 2008 av aengas Lenke til kommentar
tengo Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 takk for mer svar!!! men siden det andre sekundærmålet eller hva det heter, pleier poengsummen å være 10 over den vanlige poeng summen. er jo litt vanskelig å samle poeng da. men det går vell kanskje ned i 2009 siden det har blitt ny reform og greier... Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Ja, så når du først spanderer på et år eller to til å sanke poeng, så må du jammen passe på å få sanka poeng og ikke kaste bort tida ;p Fra 2009 vil nok "grensene" gå litt ned ja. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Antar at siden man får poeng for alder fom 2009, så vil alderssnittet på medisin stige. Da jeg begynte for et 1 siden var snitt alderen 22 år Endret 24. januar 2008 av Sonja84 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Tenkte mer på karakter-/poengsnittet på primærutvalget, hehe. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Tenkte mer på karakter-/poengsnittet på primærutvalget, hehe. Ja, skjønte hva du mente, ville bare få frem at alderssnittet kommer til å gå veldig opp, fordi man kommer til å få poeng for alder. Personlig liker jeg ikke de nye reglene. Lenke til kommentar
tengo Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Tenkte mer på karakter-/poengsnittet på primærutvalget, hehe. Ja, skjønte hva du mente, ville bare få frem at alderssnittet kommer til å gå veldig opp, fordi man kommer til å få poeng for alder. Personlig liker jeg ikke de nye reglene. ja jeg likte de andre reglene før jeg også. var mye enklere å samle inn poeng etter vidregående. Tenk på ungdom som ikke gjør det så bra på vidregående , og bestemmer seg senere at de vil bli noe man trenger gode karakterer til eller mye poeng. Så egentlig de tre årene på vidregående er de viktigste årene.. Lenke til kommentar
Fineschmecker Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Hei igjen! Ser nå at det er kommet et dokument på samordna opptak som heter Poenggrenser 08/07: http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statist...8_2007_SUPP.xls Stemmer det at primæropptaket ved medisin på NTNU var 64,3? Og 63,0 i ved UiB? Lenke til kommentar
Fineschmecker Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Ingen som vil røpe karaktersnittet sitt til meg? Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Kravet til UiB var 5,45 og 5,58 for NTNU. Jeg tar i utangspunktet at de som søkte hadde 4,5 realfagspoeng og 4 fordypningspoeng. Dette er altså primærkvoten. Endret 11. september 2008 av juxtapose Lenke til kommentar
Fineschmecker Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Ahh, hjertelig takk! Så det rene "karakterkravet" var altså henholdsvis 5,45 og 5,58 (m/tilleggspoeng 63 og 64,3). Hvor kan man finne disse tallene? (Om jeg skulle lure på andre studieretninger også). Eller tar du bare primærsnittet og tar -8,5 for å få et ca. karaktersnitt? Endret 12. september 2008 av Fineschmecker Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Eller tar du bare primærsnittet og tar -8,5 for å få et ca. karaktersnitt? Det stemmer. Man kan selvsagt ikke gjøre det med alle studier, men med medisin vil jeg tro så godt som alle har matte, fysikk og kjemi både i 2. og 3. klasse. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Hva med farmasi? Ser poenggrensa ligger på 57 poeng hos UiB. Er dette en studieretning hvor inntakskravene øker mye hvert år? 57 poeng minus ~8 tilleggspoeng skulle vel tilsvare et karaktersnitt like under 5. Synes det var litt lavt, eller? Beklager liten avsporing, men ser ut som trådstarter har fått svar på sine spørsmål uansett. Endret 14. oktober 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 4,9 er slettes ikke et lavt karaktersnitt om du har full fordypning i realfag. For all del, det er ikke ekstremt bra, men å kalle det lavt er teit. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Nei, jeg mente ikke at det var dårlig. For all del. Men i forhold til medisin, hvor du gjerne må ha 5,5 i karaktersnitt. Trodde nemlig at man kunne bli mye det samme når man studerte medisin som farmasi? F.eks. forskning på medisiner o.l. Endret 14. oktober 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Studerer du farmasi kan du ikke bli lege. De aller, aller fleste som studerer medisin blir lege. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Når du sier det virker det vel ganske logisk, ja. Om du begynner på biokjemi, industriell kjemi eller farmasi, så kan du vel bli mye det samme? Altså når man først er kommet seg inn på universitetet, er vel veien videre ganske åpen? Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Når du sier det virker det vel ganske logisk, ja. Om du begynner på biokjemi, industriell kjemi eller farmasi, så kan du vel bli mye det samme? Altså når man først er kommet seg inn på universitetet, er vel veien videre ganske åpen? De aller fleste farmasøyter jobber i apotek. De dobbeltsjekker at alle pilleeskene som deles ut er korrekte i forhold til resepten som legen har skrevet ut. En siv.ing i biokjemi eller industriell kjemi kan ha mange forskjellige jobber, men jeg vil tro at de fleste er ansatt i industrien. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Huff. Å jobbe på et apotek hele livet kan jeg ikke se for meg at er noe kjekt/spennende/utfordrende. Må nemlig bestemme meg innen mars som så mange andre hva jeg vil gå på videre. Men sliter med å finne info om hva de forskjellige studieretningene "driver på med". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå