Barkster Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Jeg har i lengere tid irritert meg over at min gamle Xp 3000+ er over dobbelt så rask ved utpakking av større filer enn min nyere X2 5600+ Noen som kan hjelpe meg med en løsning? Det er jo klart at X2 5600+ burde være raskere enn min Xp 3000+ Lister opp maskinvare så godt som det lar seg gjøre. HK: M2N32-SLI Deluxe MINNE: Crucial DDR2 BallistiX PC8000 2048MB CL5 PROSESSOR: AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2 SKJERMKORT: XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3 HDD: Seagate Barracuda 7200.10 320GB S-ATA Kjører Windows XP 32-bit Maskinen er ikke klokket og bios er oppgradert Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Har du prøvd AMD dual core optimizer? Lenke til kommentar
Barkster Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Har du prøvd AMD dual core optimizer? Ja det var noe av det første jeg innstallerte Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Har du prøvd AMD dual core optimizer? min amd 64 x2 5600+ slakter @ lik clocks amd 64 754 socket. 2.6 ghz, da er 754 cpu'n clocka, slakter også likt clocka athlon xp, så ett eller annet er feil på di side Lenke til kommentar
Barkster Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Noen andre som har forslag? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Noen andre som har forslag? Hvis du ikke allerede har gjort det etter at du byttet prosessor, -formater og legg inn XP på nytt. Lenke til kommentar
Barkster Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Noen andre som har forslag? Hvis du ikke allerede har gjort det etter at du byttet prosessor, -formater og legg inn XP på nytt. Alle komponenter var nye da maskina ble satt sammen. Maskina har vært treg på utpakking av filer fra første stund. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Har du 2 eller 4 GB med ram instalert? Lenke til kommentar
Barkster Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Har du 2 eller 4 GB med ram instalert? Har 2 GB Lenke til kommentar
Barkster Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Burde jeg flashe tilbake til gammel bios? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Kan se ut som endel sliter med ram (uansett 2 eller 4 gb) på det hovedkortet. Problemer selv med 2gb PC6400 brikker som må kjøres på 667MHz, etc. eller genrell treghet på maskin. Her er link til "negative" brukererfaringer; > Asus M2N32-SLI For ordens skyld , det finnes 10 ganger så mange positive brukererfaringer vedr. dette hovedkortet der ute, men de er vel ikke "interessante" i den her sammenhengen. PS. en bruker advarer også de som har Athlon X2 mot å bruke nyeste(?) bios, da den kun fixer noe med nye Phenom cpuer. Er vel ingen vei utenom å ta jobben med å pløye gjennom materien av brukererfaringer, i håp om å finne et svar. Og også sjekke Asus forum. Lenke til kommentar
gammelerik Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Kan se ut som endel sliter med ram (uansett 2 eller 4 gb) på det hovedkortet. Problemer selv med 2gb PC6400 brikker som må kjøres på 667MHz, etc. eller genrell treghet på maskin. Her er link til "negative" brukererfaringer; > Asus M2N32-SLI For ordens skyld , det finnes 10 ganger så mange positive brukererfaringer vedr. dette hovedkortet der ute, men de er vel ikke "interessante" i den her sammenhengen. PS. en bruker advarer også de som har Athlon X2 mot å bruke nyeste(?) bios, da den kun fixer noe med nye Phenom cpuer. Er vel ingen vei utenom å ta jobben med å pløye gjennom materien av brukererfaringer, i håp om å finne et svar. Og også sjekke Asus forum. Ville sjekket om DMA på HD Kontrolleren var aktivert (enhetsbehandlingen) Lenke til kommentar
Barkster Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Kan se ut som endel sliter med ram (uansett 2 eller 4 gb) på det hovedkortet. Problemer selv med 2gb PC6400 brikker som må kjøres på 667MHz, etc. eller genrell treghet på maskin. Her er link til "negative" brukererfaringer; > Asus M2N32-SLI For ordens skyld , det finnes 10 ganger så mange positive brukererfaringer vedr. dette hovedkortet der ute, men de er vel ikke "interessante" i den her sammenhengen. PS. en bruker advarer også de som har Athlon X2 mot å bruke nyeste(?) bios, da den kun fixer noe med nye Phenom cpuer. Er vel ingen vei utenom å ta jobben med å pløye gjennom materien av brukererfaringer, i håp om å finne et svar. Og også sjekke Asus forum. Ville sjekket om DMA på HD Kontrolleren var aktivert (enhetsbehandlingen) Skal DMA være aktivert eller ikke? Lenke til kommentar
Daysleeper Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 DMA bør så absolutt være aktivert Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Blir ikke DMA også automatisk aktivert når man installerer chipset-driverne til hovedkortet? Lenke til kommentar
Barkster Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) DMA var og er aktivert. Har tatt en speed test på S-ATA disken Test.bmp Er disse verdiene normale? For å gi dere et lite pekepinn så har jeg nå pakket ut en fil på den gamle maskina. Filen var på litt over 5GB og det tok 6 minutter. begynte med utpakkingen av samme filen på min nye samtidig som den gamle og når den gamle var ferdig så var min nye på 38%. Den er fortsatt ikke ferdig og jeg kommer tilbake med tiden når den har gjort seg ferdig. Edit: Det tok 16 minutter med den nye maskinen Endret 7. januar 2008 av Barkster Lenke til kommentar
Daysleeper Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Mekanicus: Stemmer, det Barkster: Ser ikke ut som problemer ligger i diskens overføringshastighet, heller. Har du kun en fysisk disk i begge maskinene, eller har du kanskje 2 eller flere disker i den gamle? Det vil alltid gå raskere å pakke ut en fil fra en disk til en annen enn å pakke ut en fil internt på en disk, av åpenbare grunner Men lukter at dette neppe er saken her, right? Har du overvåket ressursbruken i det du pakker ut filer? Hvordan er last på CPU og minnebruk? Har du lagt merke til annen generell treghet. Tar f.eks installasjon/lasting av store programmer/spill lang tid? Endret 8. januar 2008 av Daysleeper Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Installert siste amd driver og sjekket om du har på strømsparing på cpu'n? Lenke til kommentar
Barkster Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Har flashet tilbake til orginal bios og legger inn windows på nytt nå så får jeg se om det hjelper. Edit: Får ikke lagt inn windows jeg har fått formatert og lagt inn innstallsjons filene men så sier det stopp. Jeg husker dog at det samme problemet oppstod når jeg la inn windows på S-ATA disken første gangen. Lurer på om det er Sata controlleren som er buggy jeg. Endret 8. januar 2008 av Barkster Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Her er det noe alvorlig gale med (dessverre) enten cpu minne eller skjermkort.Jeg vil tro cpu/minne først. Grunnet de "dansende tegnene" =D på skjermen. Har du prøvd å kjøre memtest og eller orthos/prime95 for å sjekke etter feil på minnet/cpu ? Har du noe overklokk så fjern det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå