Gå til innhold

X2 5600+ er tregere enn min gamle XP 3000+ på utpakking av filer

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengere tid irritert meg over at min gamle Xp 3000+ er over dobbelt så rask ved utpakking av større filer enn min nyere X2 5600+

Noen som kan hjelpe meg med en løsning? Det er jo klart at X2 5600+ burde være raskere enn min Xp 3000+

Lister opp maskinvare så godt som det lar seg gjøre.

HK: M2N32-SLI Deluxe

MINNE: Crucial DDR2 BallistiX PC8000 2048MB CL5

PROSESSOR: AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2

SKJERMKORT: XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3

HDD: Seagate Barracuda 7200.10 320GB S-ATA

Kjører Windows XP 32-bit

Maskinen er ikke klokket og bios er oppgradert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen andre som har forslag?

Hvis du ikke allerede har gjort det etter at du byttet prosessor, -formater og legg inn XP på nytt.

Alle komponenter var nye da maskina ble satt sammen. Maskina har vært treg på utpakking av filer fra første stund.

Lenke til kommentar

Kan se ut som endel sliter med ram (uansett 2 eller 4 gb) på det hovedkortet. Problemer selv med 2gb PC6400 brikker som må kjøres på 667MHz, etc. eller genrell treghet på maskin.

Her er link til "negative" brukererfaringer; > Asus M2N32-SLI

For ordens skyld :) , det finnes 10 ganger så mange positive brukererfaringer vedr. dette hovedkortet der ute, men de er vel ikke "interessante" i den her sammenhengen.

PS. en bruker advarer også de som har Athlon X2 mot å bruke nyeste(?) bios, da den kun fixer noe med nye Phenom cpuer.

Er vel ingen vei utenom å ta jobben med å pløye gjennom materien av brukererfaringer, i håp om å finne et svar. Og også sjekke Asus forum.

Lenke til kommentar
Kan se ut som endel sliter med ram (uansett 2 eller 4 gb) på det hovedkortet. Problemer selv med 2gb PC6400 brikker som må kjøres på 667MHz, etc. eller genrell treghet på maskin.

For ordens skyld :) , det finnes 10 ganger så mange positive brukererfaringer vedr. dette hovedkortet der ute, men de er vel ikke "interessante" i den her sammenhengen.

PS. en bruker advarer også de som har Athlon X2 mot å bruke nyeste(?) bios, da den kun fixer noe med nye Phenom cpuer.

Er vel ingen vei utenom å ta jobben med å pløye gjennom materien av brukererfaringer, i håp om å finne et svar. Og også sjekke Asus forum.

Ville sjekket om DMA på HD Kontrolleren var aktivert (enhetsbehandlingen)

Lenke til kommentar

Ville sjekket om DMA på HD Kontrolleren var aktivert (enhetsbehandlingen)

Skal DMA være aktivert eller ikke?

Lenke til kommentar

DMA var og er aktivert. Har tatt en speed test på S-ATA disken Test.bmp Er disse verdiene normale?

For å gi dere et lite pekepinn så har jeg nå pakket ut en fil på den gamle maskina. Filen var på litt over 5GB og det tok 6 minutter.

begynte med utpakkingen av samme filen på min nye samtidig som den gamle og når den gamle var ferdig så var min nye på 38%.

Den er fortsatt ikke ferdig og jeg kommer tilbake med tiden når den har gjort seg ferdig.

Edit: Det tok 16 minutter med den nye maskinen :wallbash:

Endret av Barkster
Lenke til kommentar

Mekanicus: Stemmer, det :)

Barkster: Ser ikke ut som problemer ligger i diskens overføringshastighet, heller.

Har du kun en fysisk disk i begge maskinene, eller har du kanskje 2 eller flere disker i den gamle? Det vil alltid gå raskere å pakke ut en fil fra en disk til en annen enn å pakke ut en fil internt på en disk, av åpenbare grunner :)

Men lukter at dette neppe er saken her, right?

Har du overvåket ressursbruken i det du pakker ut filer? Hvordan er last på CPU og minnebruk?

Har du lagt merke til annen generell treghet. Tar f.eks installasjon/lasting av store programmer/spill lang tid?

Endret av Daysleeper
Lenke til kommentar

Har flashet tilbake til orginal bios og legger inn windows på nytt nå så får jeg se om det hjelper.

Edit: Får ikke lagt inn windows jeg post-80908-1199810227_thumb.jpg har fått formatert og lagt inn innstallsjons filene men så sier det stopp. Jeg husker dog at det samme problemet oppstod når jeg la inn windows på S-ATA disken første gangen. Lurer på om det er Sata controlleren som er buggy jeg.

Endret av Barkster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...