Gå til innhold

Merkelig erfaring med årets julemarsipan


tols1

Anbefalte innlegg

Ok, jeg er litt sent ute med julemarsipanen i år, men nå er den altså knadd sammen. Mandlene ble skoldet første halvdel av desember og tørket så i ca. en uke på et stekebrett i stua godt utenfor rekkevidde for små og stor slikkmunnfingre. Deretter ble mandlene malt i kvern (Kenwood Major), først en gang alene så to ganger sammen med melis, jeg bruker ca 300 g melis til 500 g mandler (liker ikke så søt marsipan...).

 

Det som først slo meg da mandel- og melisblandingen kom ut av kvernen, var at det formet seg til granulat, dvs som små kuler eller noe som liknet miniatyr fyringspellets. Kulene eller pelletsen var altså myke og ble til pulver mellom fingrene. Denne blandingen har nå stått på kjøkkenbenken med et hånkle over seg frem til i dag.

 

Som nevnt, jeg har nå knadd den sammen. For ordens skyld; jeg marsipan hver jul etter samme oppskrift, så noen nybegynner er jeg ikke. Men når jeg nå knadde den sammen, så formelig tøt det fett mellom fingrene mine. Det samlet seg en dam med fett på bordet. Det pleier å bli litt fett men aldri slik som dette. Jeg vet at mandler inneholder mye olje, men noe slikt som dette har jeg aldri opplevd.

 

Og smaken? Vel, nesten som vanlig men altså veldig fet og oljete. Den ligger nå i kjøleskapet i en klump (kan minne om en hjerne pakket i plast :ermm: )

 

Er det noen som har tilsvarende erfaring? Hva er feil? Kanskje mandlene ikke var tørre nok eller har den stått for lenge på benken?

Endret av tols1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke si at jeg er en marsipan ekspert, men jeg vil jo tro at du ikke lot de tørke lenge nok! Hvis det blir klumper, som du sier, kan det ha noe med at oljen i mandlene og evt. vann eller andre polare stoffer skilte seg? (+ og - skiller seg). Men som sagt, har jeg ikke så mye peil!

 

Det som ihvertfall jeg syns, er at hvis det smaker godt, har det ikke noe å si hvordan det ser ut! Dessuten kan du ta i litt rød konditorfarge så det ser ut som hjerne! Det kunne jo blitt en morsom dessert!

 

Lykke til!

 

-Emil

Lenke til kommentar

Disse hersens polare stoffene... :confused: Vel uansett. Den har nå i tillegg blitt veldig hard, så det er ikke mulig å forme den til noe. Den går nok med etter hvert, men som sagt, den er veldig oljete og og man blir blank på fingrene og ikke klissete som med vanlig marsipan.

 

Så det spørs nok om ikke tørkeprosessen må begynne tidligere neste jul. Takk for innspill, Emil.

Lenke til kommentar
  • 13 år senere...

Har opplevd det flere ganger. Tror du har tørket mandlene for lenge. Da blir friksjonen så stor under kverninga at fettet/oljen presses ut.  I år skåldet jeg mandlene fredag ettermiddag og kvernet dem på søndag. Fremdeles litt fuktige da. Kvernet (på sakte fart) med en Assistent mandelkvern (Tilleggsutstyr til kjøttkverna), først en gang, så en gang til med melisen. Perfekt resultat, akkurat som i fjor. Et dyrt og deilig tips: Kjøp Indisk tragant på apoteket (dyrt!) og bland litt i massen (5 g/kg?). Da blir marsipanen mye smidigere. Å legge marsipanen i kjøleskapet før forming har jeg liten tro på. Holden varm og smidig under forming! Har laget marsipan til jul i 40 år. Tror jeg begynner å skjønne det nå😀

Thomas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...