Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Zyxel air B-2000 + adsl = full stopp

Anbefalte innlegg

Har standard pc med xp pro + bærbar med xp home + adsl fra nextgentel. For å kople begge pc på internet kjøpte jeg trådløst ruter/aksesspunkt zyair B-2000 som koples opp mellom adsl modem og bord-pc. deretter dro jeg en LAN kabel til bærbar, slik at begge har kabel som nødløsning til internet.

Begge pc tilhører samme arbeidsgruppe (ikke domene).

I bord-pc monterte jeg deretter Zyair B-300 pci og i bærbar Zyair B-100 pcmcia. Når alt er installert, og før jeg rører noen innstillinger, så fant enhetene hverandre og kunne logge på internet. Men det kunne sikkert naboen også, for jeg hadde ikke sperret adgang.

Når jeg derfor satte opp alle enhetene med WEP og skjermet ESSID, dvs skjulte B-2000 for naboene, så finner ikke lenger enhetene hverandre.

Jeg gikk inn i oppsett til B-2000 og laget 2 brukerprofiler der id = id på pc.

Nå klarer enhetene som regel å finne hverandre, men IP stemmer ikke og de klarer ikke å kople seg opp mot internet selv om de har link til B-2000.

Jeg har ingen aning hva som er feil. Forslag mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg derfor satte opp alle enhetene med WEP og skjermet ESSID, dvs skjulte B-2000 for naboene, så finner ikke lenger enhetene hverandre.

Når du skrur på WEP og av ESSID broadcast på selve AP, så er et viktig at du har 100% identiske WEP nøkler på klientene og at du bruker riktig ESSID.

Jeg gikk inn i oppsett til B-2000 og laget 2 brukerprofiler der id = id på pc.  

Tenker du på 802.1X her? Isåfall har du installert 802.1X klienter på maskinene dine og.

Får du det ikke til å virke, så er det greieste å sende en email til [email protected] og noen der ville kunne hjelpe deg.

Mvh

Jan Pedro Tumusok

ZyXEL Communications

Lenke til kommentar

hm. det ser ut til å lønne seg å se hva man har kjøpt... B-100 + B-300 støttter ikke standarden IEEE....1x. bare .....1b? mao, droppet å lage profiler.

Deretter slettet jeg alle innstillinger, begynte forfra med alle innstillinger på auto, lot B-2000 bruke kanal 1, definerte ESSID og skjulte denne på B-2000 , la inn WEP, + brukte alt nr 1 av WEP på alle enhetene. (slik i flg online-hjelp, i motsetning til manual)

Nå virker det foreløpig bedre. Jeg er litt plaget av at forbindelsen brytes og reconnectes. Dette kan ha sammenheng med at config utility til B-300 innimellom oppdaterer forbindelsen?

:woot:

hv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...